به گزارش پارس به نقل از آرامش، اما امروزه با توجه به شرایط جامعه و بحران های اجتماعی و اقتصادی، شاهد بیماری های روانی فراوانی در بین اقضار مختلف جامعه به خصوص پولدار و ثروتمند هستیم. اکثر خانم های پولدار از بیماری و افسردگی شکایت دارند و دائم از مطب این مشاور به آن مشاور مراجعه می کنند و برای نیم ساعت مشاوره هزینه های گزاف پرداخت می کنند. این بیماری کم کم به یکی از بیماری های شیک جامعه تبدیل شده است و مراجعه به مشاور و روانپزشک کلاس خوبی پیدا کرده است. البته ناگفته نماند که در برخی موارد مراجعه به مشاوران و پزشکان، لازم و ضروری است و کمک ها و راهنمایی های آنها می تواند در زندگی بسیار مفید باشد. چنانچه شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به افسردگی مبتلا شده اید باید بدانید که تنها مراجعه به روانپزشک و مشاور کافی نیست و باید خودتان هم دست به کار شوید و برای خارج شدن از این حال و هوا چند کار را انجام دهید.

برای سلامت بدن و روان غذا بخورید

ارتباط تنگاتنگی بین ذهن و بدن وجود دارد البته رژیم غذایی خاصی که برای افسردگی مفید باشد وجود ندارد، اما پیروی از یک برنامه غذایی سالم باید جزو یکی از اصلی ترین برنامه های درمانی تان باشد. در برنامه غذایی شما باید مصرف مقادیر فراوان میوه، سبزیجات و غلات گنجانده شود. این مواد غذایی به ارتقاء سلامت جسم و ذهن کمک زیادی می کند.

به ذهن خود استراحت بدهید

استرس و اضطراب باعث تشدید علائم افسردگی می شود و پروسه درمان را به تعویق می اندازد. آرامش و استراحت به ذهن دادن باعث ایجاد حس خونسردی شده و می تواند کنترلی روی احساسات ایجاد کند. برای دستیابی به این آرامش می توانید به هنگام گرفتن دوش آب گرم به یک موسیقی آرام و لذت بخش گوش دهید.

  غذاهای خوش اخلاق کننده بخورید

مطالعات نشان می دهد برخی مواد غذایی مانند اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین B۱۲ به خصوص در افرادی که با فقدان و کمبود این مواد مواجه هستند، باعث ایجاد تغییراتی در خلق و خو می شود که می تواند در نهایت به افسردگی منتهی شود. اسیدهای چرب امگا۳ را می توانیم در مواد غذایی مثل سالمون و ماهی تن پیدا کنیم و برای تامین ویتامین B۱۲ نیز باید از منابعی مثل آجیل، لوبیای سویا، بذر کتان، لبنیات کم چرب و غذاهای دریایی استفاده کنیم. افراد گیاهخواری که ماهی و گوشت نمی خورند برای تامین ویتامین B۱۲ باید از غلات غنی شده، محصولات لبنی و مکمل ها کمک بگیرند.

  کربوهیدرات های سرحال کننده

سروتونین، یک ماده شیمیایی در مغز است که باعث ایجاد حس سرحالی و شادابی می شود. کربوهیدرات های کم چرب مثل پاپ کورن (ذرت) ، سیب زمینی پخته و پاستا باعث افزایش ترشح سروتونین در مغز می شوند. برای تامین فیبر نیز می توانیم از میوه و سبزیجات و غلات استفاده کنیم.

  کافئین کمتر، شادابی بیشتر

آیا واقعاً بدن برای هوشیاری و سرحالی به نوشیدن سه فنجان قهوه نیاز دارد؟ نه این طور نیست. مصرف بیش از حد کافئین باعث بهم ریختن اعصاب، اضطراب، استرس و بالا رفتن خشم می شود. هنوز ارتباطی بین مصرف کافئین و افسردگی شناسایی نشده است اما احتمال داده می شود که کاهش میزان مصرف نوشیدنی های کافئین دار خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد و باعث بهبود کیفیت خواب شود.

با ورزش تغییر ایجاد کنید

در مورد برخی افراد مبتلا به افسردگی، ورزش بیشتر از مصرف داروهای ضد افسردگی کارایی دارد. لازم نیست خودتان را خسته کنید. فقط کافی است کمی با یک دوست قدم بزنید. با گذشت چند روز خود به خود هم زمان پیاده روی و هم سرعت پیاده روی بیشتر می شود. آن وقت می بینید که از لحاظ جسمی چقدر احساس بهتری دارید شب ها بهتر می خوابید و روزها خوش اخلاق تر و با حوصله تر می شوند.

از سیگار پرهیز کنید

مواد مخدر و سیگار موانع بزرگی بر سر راه درمان افسردگی هستند. این مواد حتی باعث تشدید علائم می شود و گاهی بین اثرات آنها با داروهای تجویزی تداخل ایجاد می شود. اگر اعتیاد به مصرف چنین موادی دارید حتماً با پزشک مشورت کنید تا با کنار گذاشتن عادات نادرست خود بتوانید در درمان افسردگی موفق باشید.

درمان را ادامه دهید

افسردگی یک بیماری جدی است و خطر خودکشی به همراه دارد. بنابراین باید حتماً در اولین فرصت برای درمان این بیماری اقدام شود. اگر فکری همانند خودکشی از مغزتان گذشت فوراً به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنید و هرگز بدون اجازه و مشورت با پزشک، روش های درمانی و داروهای تجویزی خود را تغییر ندهید.

قوه خلاقیت خود را پرورش دهید

نقاشی، عکاسی، موسیقی، نوشتن مقاله یا داستان و حتی بافتنی بافتن از جمله کارهایی هستند که باعث پرورش ذهن می شوند و حس بهتری در فرد ایجاد می کنند. وقتی خلاقیت دارید احساس بهتری پیدا می کنید. کاری را انجام دهید که باعث لذت شما می شود و به شما کمک کند تا درک بهتری از خود و احساسات و توانایی های خود داشته باشید.

از نور خورشید استفاده کنید

در ماه ها و فصول سرد، زمانی که تابش نور خورشید کمتر است افسردگی بیشتر دیده می شود. شاید شما هم جزو افرادی باشید که از اختلالات روحی فصلی رنج می برید و احتمال ابتلا به افسردگی در زمستان در شما افزایش پیدا می کند، این اختلال با نور درمانی و در معرض تابش نور مصنوعی قرار گرفتن، استفاده از داروهای افسردگی و روان درمانی قابل درمان است.

درد نکشید

احساس افسردگی رابطه مستقیمی با درد دارد بنابراین اگر از درد ناحیه ای از بدن رنج می کشید بلافاصله برای درمان آن اقدام کنید. درمان درد می تواند به درمان افسردگی نیز کمک کند.