به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، خلیل صداقت پیشه متخصص پوست و مو گفت: در میان اسیدهای به کار رفته برای پیلینگ شیمیایی اسیدهای عالی میوه ها کاربرد بیشتری دارند مانند اسیدالاستیک (در شیرترش) اسیدمالیک (در سیب) اسیدسیتریک (در مرکبات) که اسیدالاستیک با افزایش رطوبت اپیدرم از خشکی پوست جلوگیری می کند.

وی با اشاره به فواید لایه برداری با میوه ها و گیاهان گفت: فایده لایه برداری پوست با میوه ها و گیاهان طبیعی، اسیدهای طبیعی آن ها کم خطر و بی ضرر است و عوارض جانبی ندارد برای گرفتن نتیچه بهتر باید تکرار و تداوم در کار باشد که در این روش روپوست یا (اپیدرم) از سلول های مرده پاک می شود و روپوست جدیدی پدید می آید که نمای روشن تر و صاف تری به پوست می دهد.

وی بیان کرد: پوست بعد از انجام پیلینگ به اشعه خورشید حساستر می شود و بهتر است از ضد آفتاب های قوی تر استفاده نمود و لایه حفاظتی ضخیم تری از آن بر روی پوست مالید، بهترین زمان انجام لایه برداری پاییز یا اوایل بهار می باشد چرا که اشعه خورشید از نفوذ کمتری برخوردار است.

وی اظهار داشت: در روش انجام پلینگ بهتر است بیمار در وضعیت نیمه نشسته قرارداشته و اطراف صورت بیمار پوشانده شود و قبل از انجام لایه برداری سطح پوست باید از عدم وجود خراشیدگی، تورم و التهاب بررسی شود. برای پاکسازی پوست می توان از کلینزرهای با پایه الکل استفاده نمود در ابتدا لایه ای از وازلین بر روی کانتوس داخلی و خارجی چشم، پره های بینی و لب قرار می دهیم و با این اقدام نوعی محافظت بافت از نشست احتمالی اسید به این مناطق خواهیم داشت. ترتیب انجام لایه برداری از قسمت فوقانی صورت شامل پیشانی به سمت پایین، گونه ها، بینی ولب ها و اطراف صورت و سپس بازگشت به قسمت فوقانی می باشد. در صورتی که در بخشی از صورت حالت یخ زدگی یا تغییر رنگ پوست به حالت سفیدی بایستی بلافاصله از خنثی کننده روی آن منطقه استفاده کرد و با آب شستشو داد.

وی گفت: بیمار در طی ۷-۳ روز ابتدایی پس از لایه برداری به صورت مرتب روزانه دو نوبت مرطوب کننده استفاده نماید تا شکل ظاهری پوست طبیعی گردد. در هفته اول پس از پیلینگ ممکن است بیمار احساس خارش، کشیدگی، درد و پوسته ریزی داشته باشد که به تدریج بعد از یک هفته و بازسازی پوست و ایجاد شکل اولیه آن این عوارض نیز بهبود می یابند. بهتر است در صورت تورم از کیسه یخ به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه استفاده نمود.