به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، فرهاد سفیعی متخصص دندانپزشکی گفت: فلوراید یک ماده شیمیایی است که برای سفید شدن دندان ها استفاده می شود فلوراید می تواند به حفاظت از دندان در برابر پوسیدگی کمک کند و ساختارش را محکم تر سازد.

وی ادامه داد: فلوئور یک عنصر خالص بسیار سمی است که نباید با آن تماس داشته باشیم ترکیبات غیر سمی فلوراید در خمیر دندان ها از عناصری مثل سدیم یا کلسیم در ترکیب با فلوئور ساخته شده اند.

وی گفت: فقط یک شکل از فلوراید را برای مصرف انتخاب کنید که یا به صورت نمک حاوی فلوراید و یا مکمل های دارویی فلوراید در داروخانه ها یی است که میزان دز مصرفی فلوراید مهم است چرا که بیش از اندازه استفاده شود باعث بروز لکه های زرد و قهوه ای رنگ روی دندان می شود.

وی با بیان اینکه در مواقع پیشرفته تر می تواند به کلیه ها آسیب برساند گفت: دندان پزشکان به افرادی که از پوسیدگی دندان شاکی اند توصیه می کنند از دهان شویه فلوراید دار استفاده کنند بهتر است یک یا دوبار در هفته از این دهان شویه ها استفاده کرد تاثیر فلوراید آب، بیشتر در دندان های دائمی محسوس است، کاربرد موضعی فلوراید به خصوص توسط پزشک، باعث کاهش میزان پوسیدگی به خصوص درکودکان میشود.

وی اظهار داشت: جذب بیش از حد فلوراید توسط بدن به خصوص در مناطقی که فلوراید آب بالا است، می تواند به فلوئورزسین دندانی (دندان های خالدار) منجر شود در این حالت مینای دندان رک سفید گچی یا قهوه ای مات به خود می گیرند این وضعیت بیشتر در دندان های دایمی دیده می شود و این مشکل در صورت تایید توسط دندان پزشک به راحتی با روش های ترمیم هم رنگ دندان قابل رفع است.

وی گفت: فلورائید به ۳ طریق روی دندان ها تاثیر می گذارد وقتی فلوراید یا مینا و عاج دندان تماس می یابد با کلسیم و فسفر موجود در آنها" فلورو آپانیت" راتشکیل می دهد و این ترکیب در مقایسه با هیدروکسی آپانیت ماده کریستالی موجود در مینای دندان نسبت به اسید عامل پوسیدگی مقاوم تر است.

فلوراید همچنین ترمیم و معدنی شدن مواد موجود در سطح دندان های پوسیده را تسریع می کند و در نهایت موجب کاهش اثر تخریب باکتری های دهان بر دندان می شود که این کار را از طریق تداخل در تشکیل و عملکرد میکرو ارگانیم ها انجام می دهد.