به گزارش پارس به نقل از ایسنا، یک کارشناس تغذیه گفت: فشار خون بالا دلیل اصلی بروز بیماری­ های قلبی-عروقی است و بیش از نیمی از سکته های مغزی و بیماری های قلبی بدلیل فشارخون بالا رخ می دهد.

بدری سحرگاهی اظهار کرد: فشارخون بالا در صورتی که کنترل نشود، به رگ­ های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می ­ رساند و پیامدهای بسیار زیادی را برای فرد و جامعه به دنبال دارد.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه گفت: باتوجه به پیامدهای فشارخون بالا، سازمان جهانی بهداشت شعار روز جهانی بهداشت را" فشار خون را جدی بگیرید" ، اعلام کرده است تا تمام گروه های جمعیتی را در سراسر دنیا به این مشکل بهداشتی حساس نماید.

سحرگاهی افزود: تغذیه و رژیم غذایی صحیح در پیشگیری، کنترل و کاهش فشار خون نقش بسیار چشمگیری دارد که محققین انستیتوی ملی قلب، ریه و خون آمریکا، بر مبنای دو مطالعه اساسی و کلیدی بسیار مهم با حجم جمعیت زیاد به نکاتی مهم پی برده اند و یافته های آنان نشان داده که فشار خون با اجرای یک رژیم غذایی خاص (DASH) که چربی اشباع شده، کلسترول، و چربی کامل در آن به حداقل رسیده باشد، کاهش خواهد یافت.

وی گفت: این رژیم غذایی باید غنی از میوه، سبزیجات و محصولات لبنی کم نمک باشد. همچنین پتاسیم، منیزیم، کلسیم، پروتئین و فیبرهای غیرقابل جذب آن نیز افزوده شده است.

وی تاکید کرد: در رژیم غذایی DASH افراد باید با توجه به سلامت جسم، سن، نژاد و شرایط پزشکی خود میزان نمک یا سدیم بدن را به ۲۳۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهند.

وی دومین مساله را استفاده از غلات سبوس دار دانست و گفت: مصرف غلات کامل مثل نان گندم با آرد سبوس دار، برنج قهوه ای، غلات سبوس دار، جو دوسر، ماکارانی سبوس دار و ذرت بو داده راه مناسبی برای دریافت فیبر است. فیبر به کاهش کلسترول کمک می کند و به افراد احساس سبکی بیشتری می دهد.

وی با بیان اینکه باید روزانه ۵ واحد سبزی جات غنی از پتاسیم استفاده کرد، گفت: اگر زیاد اهل سبزی خوردن نیستید، می توانید به جای آن از سالاد درموقع ناهار یا شام استفاده کنید.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: بهتر است روزانه ۵ واحد میوه جات غنی از پتاسیم میل نمایید. میوه ها مقدار فراوان پتاسیم، منیزیم، فیبر و ویتامین دارند که برای سلامتی قلب مفیدند. در بسیاری از میوه ها پتاسیم و منیزیم وجود دارد که باعث کاهش فشار خون می شود.

سحرگاهی گفت: روزانه ۳ واحد لبنیات کم چرب (خصوصا ماست) بخورید. فرآورده های لبنی کم چرب یا بدون چربی، منابع خوبی از کلسیم و پروتئین هستند که به تنظیم فشار خون بسیار کمک می کنند.

وی افزود: در حد تعادل گوشت بدون چربی و ماهی بخورید. در رژیم غذایی DASH هم می توان گوشت قرمز مصرف کرد، فقط باید بدون چربی باشد، اما مصرف گوشت ماهی و مرغ در اولویت است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین از مردم خواست روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری آجیل بخورند و گفت: آجیل و حبوبات سرشار از منیزیم، پروتئین و فیبر هستند. آجیل سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: در این رژیم باید مصرف چربی و روغن ها را کاهش داد. مصرف بیش از حد چربی ها باعث بالا رفتن کلسترول شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

سحرگاهی افزود: باید مصرف شیرینی ها را هم تا حدامکان کاهش داد و سعی شود کمتر از ۵ واحد در طول هفته باشد.