به گزارش پارس به نقل از افکارنیوز، اگر در سلامت کامل به سر می برید و رژیم غذایی تان سرشار از میوه و سبزیجات است به طور حتم نمی توانید احساس کسانی را که هر روز درد یبوست را تحمل می کنند درک کنید. البته یبوست همیشه ناشی از تغذیه نادرست نیست و علل کوچک و بزرگ زیادی در پشت آن وجود دارد که شاید استرس در صدر آنهاست. به هر حال این مشکلی شایع است و باید در مورد آن اطلاعات کامل داشت.

چرا دچار این مشکل می شویم؟

تغییر در اجابت مزاج می تواند به صورت یبوست ظاهر شود. برای مثال تغییر در تعداد دفعات، قوام و شکل مدفوع و نیز احساس دفع ناقص یا زور زدن زیاد هنگام دفع می تواند نشانه های یبوست باشد. عوامل ایجاد کننده یبوست بستگی به سن و نیز وجود بیماری های زمینه ای دارد. یبوست ممکن است به صورت حاد یا خفیف ایجاد شود. گاهی اوقات نیز وجود عامل انسدادی در دستگاه گوارش می تواند باعث یبوست شود. یبوست اگر به صورت مزمن ایجاد شده باشد عوامل مختلفی می توانند در آن دخیل باشند. برای مثال تظاهرات بالینی بیماری های اندوکرینی (بیماری های غدد) مثل کم کاری غده تیرویید، افزایش کلسیم خون و نیز سندرم روده تحریک پذیر می توانند خود را به شکل یبوست نشان دهند. همچنین بیماری های گرفتار کننده عضلات و اعصاب جدار روده و بیماری های سیستم عصبی مانند پارکینسون می توانند باعث ایجاد یبوست شوند. بنابراین باید مشخص شود عامل ایجاد کننده یبوست مربوط به داخل روده است یا اینکه به صورت ثانویه ایجاد شده است. کم کاری غده تیرویید، افزایش کلسیم و بیماری های سیستم عصبی جزو علل ثانویه یبوست به حساب می آیند. به طور کلی یبوست بیشتر بر اثر اختلال حرکتی یا عدم هماهنگی در عضلات کف لگن ایجاد می شود.

چه زمانی باید افراد تحت کولونوسکوپی قرار گیرند؟

یکی از عوامل مهم یبوست اختلال عملکرد کف لگن است که این اختلال را می توان با استفاده از بیوفیدبک که درواقع یک نوع آموزش دفع است، اصلاح کرد. در یبوست هایی که عامل آن اختلال حرکتی یا به عبارت دیگر تنبلی روده است، می توان از ملین ها بهره برد اما اگر هیچ کدام از روش های درمانی پاسخگو نبودند در مرحله آخر می توان از جراحی استفاده کرد. به طور کلی اگر بیمار به دنبال یبوست دچار کم خونی و کاهش وزن شده باشد یا اینکه سنش بالاباشد و سابقه خانوادگی بیماری های روده ای داشته باشد و دفعش نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده باشد بهتر است کولونوسکوپی شود.

اضطراب می تواند دلیل اصلی مشکل شما باشد

استرس و اضطراب تاثیر بسیار زیادی بر ایجاد یبوست دارند. درواقع یکی از علل مهم یبوست، مسایل روحی و روانی و استفاده از داروهای ضدافسردگی است. مصرف زیاد داروها و به خصوص مسکن ها بیشتر باعث ایجاد خراشیدگی در طول دستگاه گوارش و خونریزی می شوند و معمولاتاثیری بر یبوست ندارند. چای و قهوه هم ممکن است یبوست را تشدید کنند. جالب است بدانید مصرف لبنیات پروبیوتیک بیشتر برای بعضی از بیماری های سندرم روده تحریک پذیر به خصوص بیماری های اسهالی کاربرد دارد تا یبوست. همچنین افرادی که به صورت ژنتیک یا بر اثر عوامل ثانویه دچار کمبود لاکتوز هستند با مصرف شیر بیشتر دچار نفخ و اسهال می شوند تا یبوست. بنابراین مصرف شیر معمولاباعث ایجاد یبوست نمی شود.

سرخود دارو نخورید، ابتدا علت را پیدا کنید

ملین ها انواع مختلفی دارند و بر حسب نیاز باید استفاده شوند. برخی از ملین ها با افزایش حجم مدفوع، دفع را آسان تر می کنند. بعضی ها با تحریک جدار روده و نوع دیگر آن با تاثیرگذاری روی مکانیسم کانال های ترشحی روده باعث دفع می شوند. بنابراین با توجه به شدت یبوست و نوع بیماری می توان از ملین مناسب استفاده کرد. مصرف خودسرانه ملین ها به هیچ وجه توصیه نمی شود. ابتدا باید علت یبوست را پیدا کرد. یبوست ممکن است در جریان یک بیماری حاد و تازه یا یک عامل انسدادی در طول دستگاه گوارش رخ داده باشد که در این صورت بیمار حتما باید تحت نظر پزشک قرار گیرد. در یبوست های مزمن نیز باید علت را پیدا کرد. برای مثال اگر فرد مسنی که تاکنون دفع طبیعی داشته دچار اختلالات دفعی به صورت یبوست شده باشد حتما باید از لحاظ بیماری های تنگ کننده روده بررسی شود. درواقع یکی از عوامل تنگ شدن روده می تواند سرطان باشد. بنابراین استفاده نابجا از ملین ها در پی هر یبوستی توصیه نمی شود.

مشکلی که با خوددرمانی بدتر و بدتر می شود

مصرف نابجا و طولانی مدت از ملین ها باعث می شود دستگاه گوارش به آن عادت کند که این خود مسبب یبوست های بعدی در آینده خواهد شد. مصرف نابجا از طرف دیگر روی جدار روده حالت خالکوبی مانند و رنگ پاشیدگی ایجاد می کند که این حالت ملانوسیس کولی نام دارد. میزان مصرف ملین ها بستگی به نوع و شدت یبوست دارد. اگر بیمار سابقه یبوست نداشته باشد و بعد از گذشت سال ها دچار یبوست ساده شده باشد، می تواند از یک دز دارو استفاده کند. اما بیشترین چیزی که به رفع یبوست کمک می کند استفاده از ترکیبات طبیعی و غذاهای گیاهی است. اما اگر با اصلاح تغذیه و استفاده از روش بیوفیدبک یبوست برطرف نشد، می توان یک دوره از ملین ها استفاده کرد. ملین ها بسته به نوع شان دزهای مختلفی دارند. برای مثال ملین هایی که حجم مدفوع را افزایش می دهند معمولابه صورت پاکتی در دسترس هستند و می توان در یک نوبت از یک پاکت استفاده کرد. قرص های ملین نیز معمولاشبی یک عدد تجویز می شوند. با این حال عدد استانداردی برای درمان تمام یبوست ها وجود ندارد و بسته به علت یبوست، درمان و میزان دارو متفاوت خواهد بود.

توصیه مهم: هرگز با داروهای ملین لاغر نکنید!

گاهی اوقات افراد برای لاغر شدن از ملین ها استفاده می کنند اما باید بدانید مصرف نابجای هر دارویی عوارض خودش را دارد. دارو باید به جای خود و متناسب با بیماری مصرف شود. ممکن است مصرف داروی ملین مشکلی در جذب بدن ایجاد نکند و به کاهش وزن کمک نکند اما استفاده نابجا در نهایت باعث اختلالات تعادل آب و نمک در بدن خواهد شد. بنابراین به هیچ وجه توصیه نمی شود برای لاغری از این داروها استفاده شود.