هفته ای بعد از پایان کار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ،همچنان بازتاب های اتفاقات جام جهانی همچنان ادامه دارد. یکی از اتفاقات مغفول مانده جام جهانی سرنوشت 3200 سهمیه بلیتی است که فیفا برای هواداران ایرانی در نظر گرفته بود. بلیت هایی که باید در ایران فروش می رفت و فقط 219 سری 3 تایی شان در تهران فروخته شده بود.

درحالی که این خلاء درباره بلیت ها و سرنوشت شان وجود داشت در برزیل شایعه بازار سیاه بلیت دو بازی پایانی تیم ملی و فروش شان تا بهای 500 دلاری دهان به دهان می چرخید و برای این بازی بسیاری از ایرانیان بلیت مسابقه را نداشتند. همزمان شایعه دست داشتن تعدادی از مسئولان فدراسیون فوتبال و بازداشت یکی از آنها توسط برزیل هم به شدت شنیده شد.این مسئول کسی نبود غیر از نماینده فروش بلیت فدراسیون فوتبال که عضو کمیته بازاریابی فدراسیون است. او اساس چنین اتفاقی را در گفت و گو با خبرآنلاین تکذیب می کند و می گوید:« من شغلم در برزیل فروش بلیت برای فدراسیون بود و همه پولهایش را هم به فدراسیون داده ام اما چون عده ای از دوستان از من بلیت بازی آرژانتین را می خواستندو به آنها ندادم ، از این شایعات برایم ساختند. اگر من بازداشت شدم و عکس یا تصویر یا تعهد یا برگه ای از پلیس برزیل دارند چرا رو نمی کنند؟» اما او گزینه خوبی است برای توضیح دادن درباره ماجرای بلیت های 8 درصدی ایران. بلیت هایی که رئیس فدراسیون فوتبال پیشتر گفته بود ایرانی ها همه اش را خریده اند و ایران هیچ کدام شان را به فیفا پس نداده است. البته حالا این مسئول حرف دیگری می زند. او می گوید:« ما 300 درخواست برای بلیت را در مرحله ابتدایی در سایت فدراسیون ثبت کردیم. کسانی که بلیت بازی ها را می خواستند اما از این همه درخواست فقط ما توانستیم 219 سری بلیت را بفروشیم و باقی اش را فیفا دوباره خودش فروخت.»

او درحالی از فروش 219 بلیت می گوید که آژانس طرف قرارداد با فدراسیون فقط 69 بلیت خریده است و 100 مهمان هم از طرف فدراسیون به این بازی ها اعزام شدند. به این افراد اما باید آمار دیگری را اضافه کرد. آماری که سفیر ایران اعلام کرده است و البته کفاشیان هم آن را در برنامه 2014 اعلام کرده است، 2400 مسافر ایرانی برزیل. این تعداد اما چطور بلیت های بازی های ایران را خریده اند؟ این مقام مسئول می گوید:« حتما خودشان بلیت ها را از سایت فیفا خریدند چون کسی بلیت ها را از ما نخرید و سهمیه بلیت های مان را فیفا پس گرفت.» باور این اتفاق یعنی بیش از 90 درصد مسافران برزیل به فدراسیون به عنوان مرجع رسمی فروش بلیت های ایران اعتماد نداشته اند. البته به این تعداد باید نزدیک به 4هزار ایرانی مقیم خارج از کشور را هم افزود که انها هم حتما بلیت هایی غیر از بلیت های سهمیه ایران را تهیه کرده اند.

فارغ از این بلیت ها ، فدراسیون بلیت های «فوتبال فامیلی» را هم که 700 سری بوده را در اختیار داشته و تعدادی بلیت رایگان. میرغفاری می گوید بلیت های رایگان 40 سری بوده اند که به نمایندگان اعزامی فدراسیون تعلق گرفته اند اما آمار دقیقی از این بلیت ها در اختیار نیست تا بتوان آنها را به چالش کشید اما 700 بلیت دیگر فدراسیون چه سرنوشتی داشته اند، مسئول فروش بلیت ها می گوید:« چون از این بلیت ها استقبال نشد و خانواده فوتبال پیش نیامدند ، ما این بلیت ها را به متقاضیان معمولی و تورها فروختیم! قیمتمصوب مان هم همان رقم فیفا با سودی 10 درصدی بود.همه این بلیت ها فروش رفت.»

اما اگر حق با او بوده ، چه بلایی سر بلیت ها آمده و چرا او درحال فروش بلیت بازی ایران و آرژانتین دیده شده است؟ میرغفاری می گوید:« من فقط 3 بلیت داشتم که آنها را فروختم و با همین رقمی که گفتم. بلیت های بازی ایران و آرژانتین از قبل تمام شده بود. ما فقط 3 بلیت داشتیم آنها هم بلیت های مهمانان ویژه فدراسیون یعنی اصفهانیان و دو نفر دیگربود که توانستیم برای شان بلیت وی ای پی بگیریم . این 3 بلیت را به چند ایرانی مقیم امریکا فروختم که آقای پنجعلی معرفی شان کرده بود و من جلوی ورزشگاه با انها قرار گذاشتم. پول بلیت ها هم حالا در حساب فدراسیون فوتبال است.» البته این ها احتمالا تنها ایرانیانی نبودند که از او بلیت خریدند و 2 ایرانی دیگر هم 6 برگه بلیت مربوط به این بازی ها را از او خریده بودند. ایرانیان مقیم کانادا از او خریدند که برای این بلیت ها هم 1200 دلار پول داده اند. او کمی مکث می کند و پاسخ می دهد:« این ها حتما همان هایی بودند که گفتم، نمی دانم الان یعنی من بلیتی 7 دلار از آنها بیشتر گرفته ام؟ خب ایرادی ندارد حتما اگر بلیت های شان را بیاورند پس شان می دهم.» البته او در شرایطی این 7 دلار را درست می گوید که بلیت زون عالی به آنها داده باشد. در شرایطی که دارندگان آن بلیت ها اعتقاد نداشتند که بلیت های شان 175 دلاری است.با این وجود آنها دیگر ایران نیستند تا درباره این بلیت ها چیزی بگویند .

ابهام درباره بلیت ها زیاد است اما این نماینده کمیته بازرگانی می گوید لیست دقیق و آمار فروش بلیت ها مشخص است و می شود به آنها رجوع کرد. آماری که فدراسیون شاید باید منتتشرشان کند تا مشخص شود چه اتفاقی برای دیگر بلیت های ایران در جام جهانی افتاده است.