پايگاه خبري تحليلي «پارس»- آلمان به 24 سال انتظار براي كسب چهارمين قهرماني‌اش در جام جهاني پايان داد، نخستين قهرماني پس از اتحاد آلمان غربي و شرقي و همچنين نخستين كشور اروپايي كه در خاك امريكا جام را به دست آورد. اينجا پنج نكته كليدي از اين بازي را آورده‌ايم.

 

5 دفاع آرژانتين تا دقيقه 113بدون اشتباه بود

اگر آلمان نتوانست همچون بازي‌هاي ديگرش در حركات هجومي روان باشد تنها و تنها به خاطر خط دفاعي فوق‌العاده مردان سابه‌يا است. در نيمه اول بازي، زماني كه ژرمن‌ها كاملا مالكيت توپ را داشتند، خط دفاعي آرژانتين به لطف توانايي‌هاي فوق‌العاده پابلو زابالتا و مارتين دميكليس و همچنين با حضور خاوير ماسكرانو، بازيكني سطح بالا در ميانه زمين، هيچ فرصت گلزني به ژرمن‌ها ندادند. در يك موقعيت عجيب، بازيكن آلمان فرصت شوت‌زني يافت و سرخيو رومرو، دروازه‌بان آرژانتين با اين شوت محكم و فاصله كم، عملا نمي‌توانست دروازه‌اش را نجات دهد. بدون شك مسي و يارانش در نيمه دوم بازي بسيار بهتري داشتند و وقتي در دقايق ابتدايي وقت‌هاي اضافه فشارها زياد شد باز هم مدافعان به‌خوبي وظيفه‌شان را انجام دادند. در آخر ثابت شد كه تلاش‌هاي شجاعانه براي پيروزي كافي نخواهد بود.

 

4-باستين شوان اشتايگر همچون جنگجويان بازي كرد

 

در دقيقه 108بازي، باستين شواين اشتايگر با حمله‌يي كه ترتيب داد چهارمين قهرماني را براي كشورش به ارمغان آورد. او بهترين مدافع زمين بود و با وجود خطاهايي كه بر او شد و دردهاي زيادي كه كشيد باز هم در تيم ماند و شروع‌كننده حمله‌هاي تيمش شد. در يك صحنه، زماني كه شوان اشتايگر با بازوي سرخيو آگوئرو برخورد كرد در حالي كه صورتش خوني بود زمين را ترك كرد ولي به سرعت پس از اينكه بخيه خورد به زمين بازگشت تا به هم‌تيمي‌هايش كمك كند. هيچ كسي به اندازه او شايسته اين نبود كه در تيم برنده باشد.

 

3- آرژانتين واز دست دادن موقعيت‌هاي تك به تك

آرژانتين دو موقعيت صد در صد گل در 90 دقيقه داشت كه اگر بهتر عمل مي‌كرد، مي‌توانست قهرمان جام شود. گونزالو ايگوين پس از ضربه سر اشتباه توني كروس فرصت داشت تا دروازه نوير را باز كند ولي نتوانست آرامشش را حفظ كند و توپ را به بيرون زد. همين بازيكن يك بار هم توانست دروازه ژرمن‌ها را باز كند ولي در موقعيت آفسايد بود و اين گل قبول نشد. در ابتداي نيمه دوم مسي هم موقعيت خوبي داشت ولي باز هم اين نوير بود كه شكست‌ناپذير نشان داد. در وقت اضافه رودريگو پالاچيو هم موقعيت بسيار خوبي به دست آورد ولي او هم اين فرصت را از دست داد.

 

اين موقعيت‌هاي تك‌به‌تك تا روزها و حتي سال‌ها در ذهن همه باقي مي‌ماند و همه از اين صحبت مي‌كنند كه اگر يكي از آنها گل مي‌شد نتيجه بازي چه تغييري مي‌كرد.

 

2-ليونل مسي باز هم نتوانست اسطوره جام‌جهاني شود

اوايل بازي‌هاي جام، ليونل مسي توانست خودش را به عنوان يكي از تاثيرگذارترين بازيكنان آرژانتين ثابت كند ولي در فينال، او فرصت اين را داشت تا خودش را در سطح اسطوره‌هايي همچون پله و ديه‌گو مارادونا قرار دهد اما موفق نشد. مسي در سن 27 سالگي دستاوردهاي زيادي در تيم باشگاهي‌اش نسبت به مارادونا دارد ولي جام‌جهاني تنها چيزي بود كه لئو در كارنامه‌اش كم داشت. نقش مسي در رساندن آرژانتين به فينال همچون نقش مارادونا در جام جهاني 1986 بود؛ با اين تفاوت كه مهاجم بارسلونا در بزرگ‌ترين بازي جام نتوانست همچون مارادونا تاثيرگذار باشد و نتوانست يك‌تنه تيمش را قهرمان كند.

 

1- آلماني‌ها مي‌توانند تا سال‌هاي سال بر فوتبال حكمراني كنند

شش بازيكن آلمان از تيم نوجوانان با هم بزرگ شدند و در سال 2009 توانستند قهرمان زير 21 سال اروپا شوند. آنها زيرنظر يوآخيم لو تبديل به ستاره‌هاي سطح بالاي جهان شدند، همچنين استعدادهاي جوان ديگري هم در راه است.

 

ميانگين سني تيم قهرمان 26  سال است، درست همانند ميانگين سني تيم اسپانيا در سال 2008 كه توانست قهرمان اروپا شود و دو سال بعد هم، همين تيم، قهرمان جهان شد. ژرمن‌ها هم اگر به اتحادشان ادامه دهند تا سال‌هاي سال مي‌توانند بر فوتبال بين‌المللي حكمراني كنند.