به قلم محمد فنايي

 

پايگاه خبري تحليلي «پارس»- محمد فنايي- 1- قضاوت در فينال جام‌جهاني افتخار بزرگي است كه همه داوران دوست دارند به اين افتخار برسند. نيكولا ريتزولي خيلي دوست داشت كه بازي را اداره كند و در انجام اجراي قانون مقداري ضعيف عمل كرد. ريتزولي وظيفه‌اش را به خوبي انجام داد اما مي‌توانست بهتر عمل كند و قانون قوي‌تر اجرا شود. در نيمه اول به دليل تكل خشن بازيكن آلمان كه با كف پا، ساق پاي بازيكن آرژانتين را زد مي‌توانست به بازيكن آلمان كارت قرمز نشان دهد و در نيمه دوم نيز دروازه‌بان آلمان با بي‌احتياطي از دروازه خارج شد و مهاجم آرژانتين را زد و داور مي‌توانست در آن صحنه اعلام پنالتي كند كه داور به اشتباه خطاي بازيكن آرژانتين را گرفت. در كل داور بازي را اداره كرد و مطمئن هستم فيفا از داور فينال كاملا حمايت مي‌كند.

 

2- دراين جام اشتباهات داوري بسيار زيادي وجود داشت و داوران دچار اشتباهات فاحشي شدند. اشتباهات اين جام‌جهاني بسيار زياد بود و حتي داوران بزرگ اشتباهات خيلي بزرگي كردند اما نكته مهم اين بود كه داوران مورد اتهام قرار نگرفتند، همچنين شكايت و اعتراضي صورت نگرفت. نكته مهمي كه اين بازي براي فوتبال و مربيان ايراني داشت اين بود كه بايد در اعتراض به داور را ببنديم به دليل اينكه اشتباه عضوي از فوتبال است. ما بايد از اين جام‌جهاني درس بگيريم و تيم‌ها و سرمربي‌ها بدانند كه بايد نسبت به داور احترام داشته باشيم نه اتهام. خودمان داور را تنبيه و بي‌آبرو نكنيم.

 

3- جام‌جهاني به پايان رسيد اما فوتبال ايران بايد از اين جام‌جهاني درس‌هاي بزرگي بگيرد و پرونده جام‌جهاني را طوري ببنديم كه بتوانيم از اين دانشگاه بزرگ فوتبالي برداشت مثبت داشته باشيم. اين دانشگاه بزرگ فوتبالي مي‌تواند به ما در پيشرفت فوتبال و داوري كمك بزرگي كند و ما نياز داريم كه در فوتبال پيشرفت كنيم و فقط به اين ننازيم كه تنها در مقابل آرژانتين خوب بازي كرديم. بايد ياد بگيريم و پيشرفت كنيم. در شأن 80 ميليون ايراني نيست كه پيشرفت نكنيم. اين جام‌جهاني نشان داد كه چه مقدار ما در داوري و فوتبال از دنيا عقب هستيم و بايد براي رسيدن به هدف تلاش‌مان را بيشتر كنيم و الگوبرداري داشته باشيم.

 

4- اين اشتباه است كه ما امروز پرونده را ببنديم و چهار سال ديگر و با شروع جام‌جهاني پرونده را باز كنيم. با اين كار چيزي به فوتبال ما اضافه نمي‌شود. ما پتانسيل پيشرفت را داريم و حتي مي‌توانيم از بوسني نيز بهتر عمل كنيم. بايد دست از لجبازي‌برداريم و از مديران توانمند در تمام بخش‌ها استفاده كنيم. بايد در داوري خيلي بهتر شويم و داوران توانمندي خود را نشان دهند. عيب بزرگي كه فوتبال ما دارد اين است كه مربي، تماشاگران و غيره با كوچك‌ترين اشتباه، داور را مورد اتهام قرار مي‌دهند اما در جام‌جهاني برخي تيم‌ها با اشتباهات فاحش داور حذف شدند اما هيچ‌وقت به داور تهمت نزدند. بايد اين فرهنگ در فوتبال‌ما جا بيفتد. ‌