پايگاه خبري تحليلي «پارس»- نگین جعفری-لحظات تاریخی و خاطره‌انگیز در جام بیستم کم نبودند و این موجب می‌شود تا آیندگان از این جام به‌عنوان یکی از جذابترین و ماندگارترین ادوار جام‌های جهانی یاد کنند.

 

آراگونس، جواز حذف ماتادورها

گل چارلز آراگونس به اسپانیا در دیداری که با پیروزی ۲ بر صفر شیلی به پایان رسید، حذف زودهنگام مدافع عنوان قهرمانی از جام را قطعیت بخشید.  ماتادورها که در بازی اول خود هم با یک نتیجه سنگین مقابل هلند تن به شکست داده بودند، با کسب دومین شکست پیاپی و حذف در مرحله گروهی نشان دادند دوره طلایی تیکی تاکا دیگر به سر آمده است.

 

سوارس ۲ - انگلیس یک

اروگوئه در بازی اول مهاجم جنجالی و گلزن خود را در اختیار نداشت اما بازی دوم و با بازگشت دوباره او به ترکیب، با پیروزی ۲ بر صفر مقابل انگلیس همراه بود. هرچند این جام پایان خوشی برای مهاجم تازه‌وارد بارسلونا نداشت اما با این دو گل او راه صعود تیمش به مرحله حذفی را هموار کرد.

 

هت‌تریک  مولر

در این دوره از بازی‌ها، بازیکنان تنها توانستند دو بار هت‌تریک کنند که در پیروزی ۴ بر صفر آلمان مقابل پرتغال، توماس مولر اولین هت‌تریک جام را ثبت کرد.  علاوه بر این ۳ گل، مولر ۲۴ساله در بازی‌های بعدی هم دو بار گلزنی کرد تا رکورد گل‌های زده خود را در مجموع دو جام‌جهانی که در آن حضور داشته، به رقم ۱۰ برساند.

 

لحظه سیاه ایرانی

گلزنی ستاره‌های نابغه فوتبال در جام‌های جهانی همیشه یکی از جذابترین لحظات در تاریخ فوتبال جهان بوده است. چیزی نمانده بود تا با تساوی بدون گل ایران مقابل آرژانتین یکی از شگفت‌آورترین نتایج جام بیستم در گروه F این بازی‌ها رقم بخورد اما ستاره آرژانتینی بارسا با استفاده از نبوغ ذاتی خود به کمک آلبی سلسته آمد و با یک شوت از بیرون محوطه جریمه ۳ امتیاز این بازی را از آن شاگردان سابیا  کرد.

 

اقتدار در گروه مرگ

بعد از قرعه‌کشی مرحله گروهی جام‌جهانی برزیل، خوش‌بین‌ترین هواداران کاستاریکا  هم شاید فکرش را نمی‌کردند این تیم بتواند از گروه D ملقب به گروه مرگ صعود کند.  اما آنها به‌دور از جنجال و حاشیه با دو پیروزی ارزشمند مقابل اروگوئه و ایتالیا و تساوی مقابل انگلیس بالاتر از دیگر مدعیان، راهی مرحله حذفی شدند.  کاستاریکا در مرحله بعد هم یونان را از مقابل برداشت اما در یک چهارم با شکست در ضربات پنالتی در مقابل هلند، وداعی تلخ با جام بیستم داشت.

 

ماسکرانو، ناجی بزرگ

برای کسب قهرمانی در جام‌جهانی تنها رسیدن به گل کافی نیست و گل نخوردن هم دیگر شرط آن است.  تکل به موقع و بی‌نقص خاویر ماسکرانو در بازی مقابل هلند و روی پای آرین روبن، موجب شد تا آرژانتین از یک شکست دراماتیک در آخرین دقیقه بازی دوم نیمه نهایی رهایی یابد. آلبی سلسته با بسته نگه‌داشتن دروازه‌شان در طول ۹۰ دقیقه و سپس وقت‌های اضافه بازی، موفق شدند در ضربات پنالتی جواز حضور در فینال را کسب کنند.

 

رکوردشکنی کلوزه

مهاجم ۳۶ ساله ژرمن‌ها درحالی این بازی‌ها را آغاز کرد که تنها یک گل تا رسیدن به رکورد ۱۵ گل رونالدو، آقای گل جام‌های جهانی، فاصله داشت. در تساوی ۲ - ۲ مقابل غنا، در مرحله گروهی با زدن یک گل تعداد گل‌هایش را با رونالدوی برزیلی مساوی کرد و سپس در دیدار نیمه‌نهایی مقابل برزیل با به ثمر رساندن یک گل دیگر و در مجموع ۱۶ گل زده نام خودش را صدر برترین گلزنان تاریخ جام‌های جهانی بالاتر از رونالدو ثبت کرد.

 

یک گل، یک ستاره

جام بیستم جام پر فراز و نشیبی برای ماریو گوتزه بود.  او بعد از حضورش در ترکیب اصلی در بازی‌های ابتدایی، به ناگاه جایگاه خود را در ترکیب ۱۱ نفره تیم از دست داد.  او در بازی فینال در نیمه دوم و به‌جای کلوزه وارد میدان شد و همین ۳۲ دقیقه برای او کافی بود تا مهم‌ترین گل دوران ورزشی‌اش را به ثمر برساند.  با این گل او نامش را به‌عنوان یکی از گلزنان فینال‌های جام‌جهانی ثبت کرد.