پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- راب ولف نوشت: ساعات طولانی، لجاجت های تلخ، و شبکه ای از منافع ژئوپولتیک و سیاست های پیچیده داخلی و خارجی، بخشی از موانعی بودند که وندی شرمن مذاکره کننده اصلی توافق هسته ای ایران در راه رسیدن به این توافق تاریخی پشت سر گذاشت. وندی شرمن اخیرا از مقام خود به عنوان نخستین زن معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا کناره گیری کرد. او توافقی را به دست آورد که هدف آن اطمینان از عدم ساخت جنگ افزار هسته ای توسط ایران است. خانم شرمن در نشستی در کالج دارموت ضمن دفاع از این توافق گفت مسیر دیپلماتیک تنها گزینه حقیقی ایالات متحده بود.

وندی شرمن مذاکرات هسته ای (7)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، او با اشاره به فشارهای اقتصادی آمریکا و دیگر کشورها گفت: «تحریم ها ایران را به میز مذاکرات آورد، اما یکی از مسائل کلیدی که مردم متوجه نیستند این است که آنها هرگز برنامه هسته ای شان را متوقف نکردند؛ هرگز.»

به گفته وندی شرمن، ایران در سال ۲۰۰۳ میلادی حدود ۱۶۴ سانتریفیوژ غنی سازی اورانیوم داشت و ۱۰ سال بعد تعداد سانتریفیوژها به ۱۹ هزار رسید. او گفت کشورهای دیگر به این دلیل تحریم های اقتصادی را بر ایران تحمیل کردند که اعتقاد داشتند آمریکا با حسن نیت در پی مذاکره است.

شرمن درباره اقدام نظامی گفت حتی اگر ایالات متحده تاسیسات هسته ای ایران را نابود می کرد، آنها می توانستند طی دو تا سه سال آن را بازسازی کنند. او به چند صد تن از حاضران در سالن کنفرانس فیلن گفت: «تاسیسات را می توان نابود کرد، اما دانش را نمی توان از بین برد.»

وندی شرمن مذاکرات هسته ای (2)

به گزارش valleynews، توافق هسته ای که بندهای عمده اش بین ۱۰ تا ۱۵ سال برقرار خواهند بود، به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم به شکل محدودی را می دهد، اما نه آنقدر که برای ساخت بمب کافی باشد. بر مبنای توافق اگر شواهد لازم ارائه شود و گروه بین المللی بپذیرد تحریم ها برداشته می شود و به بازرسان اجازه دسترسی کامل به مراکز هسته ای ایران داده خواهد شد.

شرمن می گوید: راهی طولانی برای رسیدن به این توافق طی شده است. برنامه هسته ای ایران در زمان شاه آغاز شد؛ اسلامگرایان انقلابی پس از در دست گرفتن بعد کمک های یک دانشمند هسته ای پاکستانی و فروختن طراحی سانتریفیوژها باعث شد برنامه هسته ای ایران از سر گرفته شود.

وی با یادآوری روابط جان کری وزیر خارجه آمریکا با مقامات بلندپایه در عمان که باعث شد ملاقات های محرمانه ای در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما انجام بگیرد، آغاز تلاش های دیپلماتیک را مدیون جان کری دانست و گفت آن حرکت شجاعت می خواست، اگر چه «ملاقات اول صراحتا یک شکست کامل بود.»

وندی شرمن گفت مواقعی بود که دیپلمات های ائتلاف تحت رهبری آمریکا و ایرانی ها درگیر بحث درباره اپوزیسیون داخلی شان «پنجه در پنجه یکدیگر داشتند که چه کسی در داخل وضع بدتری دارد.»

وندی شرمن مذاکرات هسته ای (3)

شرمن گفت نیش ماجرا زمانی بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل، در سخنرانی در کنگره از قانونگذاران آمریکایی خواست با توافق مخالفت کنند.

شرمن که خودش یهودی است و تلاش فراوانی را برای در جریان گذاشتن همتای اسراییلی اش صرف کرده بود گفت "برای من شخصا بسیار تاسف آور بود."

بعد مساله تماس انسانی طی مذاکرات بود.

خانم شرمن همچنین درباره "دو زنی" – خود شرمن و هلگا اشمید از اتحادیه اروپا – که بیشترین وقت را با ایرانی ها گذراندند، صحبت کرد.

وندی شرمن مذاکرات هسته ای (4)

اعتقادات مذهبی مانع دست دادن یا هرگونه تماس مذاکره کنندگان ایرانی با زنان می شد، ولی شرمن که خودش در کودکی در بالتیمور در میان یهودیان ارتدوکس این رفتار را تجربه کرده بود، با این رفتار ایرانی ها ناآشنا نبود. او با گفتن این نکات به ایرانی ها و از طریق این راه های کوچک می کوشید استرس خردکننده مذاکرات پشت سر گذاشته شود.

دیپلمات ها طی دوره پایانی مذاکرات در وین ۲۷ روز پیاپی در یک هتل بودند و تمام وعده های غذایی غیر از یک وعده را آنجا صرف می کردند.

شرمن گفت: «پس در چنین فضایی افراد را کمی می شناسید.»

شرمن گفت «وضعیت بسیار غریبی بود. گاهی شما در حال نشان دادن عکس نوه های تان بودید و لحظه ای بعد دیوار بی اعتمادی پایین می آمد و در مذاکراتی بسیار دشوار قرار می گرفتید.»

شرمن در بخشی از جلسه با پرسش ها مشخصی از سوی حاضران روبرو شد.

وندی شرمن مذاکرات هسته ای (5)

valleynews، مدعی شد: شرمن درباره بازرسی ها به مساله از زاویه دیگری پرداخت و زمان محدود تعیین شده را نقطه قوت و نه نقطه ضعف توافق عنوان کرد. او تصریح کرد بر مبنای پروتکل های بین المللی موجود، کشورهایی که موضوع بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند، می توانند عملا به شکل نامحدودی مانع بازدیدهای مقرر شوند، پس افزودن ضرب الاجل حداکثر ۲۴ روزه یک قدم به جلو است: "این تنها توافقی در دنیا است که چنین دسترسی را در نظر دارد."

* تحریم ها برقرار نمی ماند

یکی از دانشجویان از وندی شرمن پرسید، چرا ایالات متحده از قدرت اقتصادی چشمگیرش برای حفظ تحریم ها و ادامه فشار تا رسیدن به توافقی بهتر استفاده نکرد. شرمن در پاسخ گفت "فکر نمی کنم تحریم ها برقرار می ماند. ما نشانه هایی از آغاز شکاف بر سر تحریم ها به ویژه در واردات نفت را شاهد بودیم."

وندی شرمن، گذشته از نقطه نظرش درباره تمایل متحدان آمریکا به راه حل دیپلماتیک، همچنین به نفوذ فزاینده اقتصادی چین اشاره کرد که در صورت دست کشیدن از تحریم ها می توانست به تلاش های ضد جنگ افزار هسته ای آسیب بزند.

* از مادلین آلبرایت آموختم

یکی از حاضرین از او پرسید به عنوان یک زن چطور موفق شد در فضایی زیر سایه مردان به توفیق دست یابد، که خانم شرمن گفت پاسخش را از سال‌ها کار با مادلین آلبرایت نخستین وزیر خارجه زن آمریکا گرفته است "سال‌ها پیش آموختم که خصوصا به عنوان یک دیپلمات وقتی بر سر میز مذاکرات نشسته ام، من ایالات متحده آمریکا هستم."

وندی شرمن مذاکرات هسته ای (6)

با وندی شرمن بیشتر آشنا شوید

وندی شرمن که به عنوان سومین مقام ارشد در وزارت خارجه ایالات متحده امریکا شناخته می‌شد گرداننده مراسم رونمایی سایت سفارت مجازی امریکا بود. 

شرمن بدلیل فعالیت‌هایی که منجر به توافق هسته‌ای آمریکا به کره شمالی در سال ۱۹۹۷ در زمان ریاست جمهوری کلینتون شد به «درب باز کن» در وزارت امور خارجه امریکا معروف است. 

معاون سیاسی وقت وزیر امور خارجه امریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون رئیس مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی بوده است. که به همراه مادلین آلبرایت وزیر خارجه وقت امریکا ریاست مذاکره کننده هسته‌ای امریکا را بر عهده داشته که منجر به توافق هسته‌ای کره شمالی و امریکا شد. این توافق نامه تا چندین سال برجا بود و طرفین به مفاد آن تعهداتی داشتند. 

وندی شرمن (مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گروه ۵+۱ با ایران) در جمع سناتورهای آمریکایی زمانی که مورد سؤال قرار می‌گیرد که چرا باید به حسن روحانی اعتماد کنید خطاب به سناتورها می‌گوید که من به کسانی که با آن‌ها در مذاکرات دور یک میز می‌نشینم اعتماد نمی‌کنم و اضافه می‌کند ما می‌دانیم که «فریبکاری بخشی از دی‌ان‌ای ایرنی ها است». این جمله باعث تعبیر اهانت آمیز بودن از سوی برخی محافل در داخل ایران و امریکا گردید.

وندی شرمن مذاکرات هسته ای (8)

جراید امریکا در واکنش به این گفته خواستار توضیحات شفاف و واضح از سوی وزارت امور خارجه امریکا شدند. 

این ماجرا در زمانی رخ داد که خانم شرمن تلاش در متوقف کردن تحریمهای جدید علیه ایران از سوی کنگره امریکا 

شرمن در خانواده‌ی یهودی نیویورک بزرگ شد و به عنوان یکی از یهودیان طرفدار اسرائیل شناخته می‌شود. او با Bruce Stokes روزنامه‌نگار از مرکز تحقیقات پیو ازدواج کرد.

وندی شرمن مذاکرات هسته ای (9)

مدتی پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران، وندی شرمن اعلام کرد که در ماه اکتبر وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا را ترک می‌کند، و برای تدریس راهی دانشگاه هاروارد می‌شود. ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ کاخ سفید رسما اعلام کرد که توماس شانون دوم اکتبر جانشین وندی شرمن در پست معاون سیاسی وزارت خارجه خواهد شد.

وندی شرمن مذاکرات هسته ای (10)