به گزارش پارس، تسنیم به نقل از المانیتور نوشت: دولت اوباما به زودی از تأسیس دفتری جدید برای هماهنگی‌ اجرایی کردن توافق هسته‌ای با ایران رونمایی می‌کند.

به گزارش المانیتور، همزمان با آغاز اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پس از گذشت مهلت 60 روزه برای بررسی آن، دولت باراک اوباما در حال آماده‌سازی رونمایی از یک دفتر جدید به منظور هماهنگی اجرایی کردن این توافق است که از سوی سفیر سابق این کشور در لهستان، استفن مول، هدایت خواهد شد.

مقامات آمریکایی عنوان داشته‌اند که انتظار می‌رود تعیین مول به عنوان هماهنگ‌کننده ایالات متحده در اجرایی کردن توافق هسته‌ای روز 17 سپتامبر (امروز پنجشنبه، آخرین روز مهلت 60 روزه کنگره برای بررسی) یا کمی پس از آن توسط جان کری، وزیر خارجه آمریکا به صورت رسمی اعلام شود.

همچنین انتظار می‌رود که کاخ سفید نامزدی تام شانون، مشاور کنونی وزارت امور خارجه برای تصدی سمت وندی شرمن - معاون وزیر خارجه در امور سیاسی - را نیز اعلام کند.

مول، که یک دیپلمات کهنه‌کار وزارت خارجه آمریکا است، پیشتر دبیر اجرایی وزارت امور خارجه آمریکا (2010 تا 2012)، سفیر آمریکا در لیتوانی  و مشاور ارشد ویلیام برنز، معاون وقت وزارت خارجه این کشور (2008-2010) بود، زمانی که برنز مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا با ایران بود و در رایزنی‌های منتهی به تصویب قطعنامه 1929 که شامل تحریم‌هایی علیه برنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشت.

پل جونز که به عنوان سفیر آمریکا در لهستان و جایگزین مول تعیین شده است، شش روز پیش (11 سپتامبر) در محل وزارت خارجه آمریکا و مقابل جان کری سوگند وفاداری را ادا کرد.

دیپلمات‌های پیشین آمریکایی عنوان داشته‌اند که پس از افتتاح این دفتر، احتمال دارد که همزمان با جمع‌آوری اعضای همکار از سوی مول و ملاقات با تمامی اعضای ارشد دولت و طرف‌های خارجی و آگاهی از تمامی جزئیات مطرح طی مذاکرات دو سال گذشته و متن 159 صفحه‌ای برنامه جامع اقدام مشتکر، این دفتر آغازی آهسته داشته باشد.

انتظار می‌رود که مول تیمی کوچک متشکل از 7 نفر را همراه خود را داشته باشد و در وزارت خارجه آمریکا مستقر شود و تمامی هماهنگی‌های مرتبط با اجرایی کردن برجام را در بین تمامی نهادهای دولت آمریکا از جمله کاخ سفید، وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری، وزارت انرژی و غیره برعهده داشته باشد. 

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت که این تیم «بیش از هفت نفر نخواهد داشت» و مول «مسئولیت گردآوردن» و تکشیل تمامی جلسات بین‌نهادی این کشور را در صورت نیاز برعهده خواهد داشت.

یک مقام دیگر آمریکایی عنوان داشت که این تیم کوچک که تحت هدایت مول فعالیت خواهد کرد «تمامی افراد مرتبط از نهادهای مختلف آمریکایی که شامل صدها نفر است را هماهنگ» خواهد کرد، که شامل افراد شاغل در وزارتخانه‌های خارجه و انرژی و کارشناسان هسته‌ای شاغل در آزمایشگاه‌های وزارت انرژی این کشور است تا این اطمینان را حاصل کنند که ایران به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده و ایالات متحده نیز به تعهدات خود پایبند باشد. این مقام آمریکایی تأکید داشت «کارویژه این تیم انجام هماهنگی» است.

درباره موضوعات هسته‌ای و تحریم‌ها، مول از تخصص‌های مختلف خود استفاده خواهد کرد که شامل تجارب وی به عنوان مشاور ارشد برنز طی سال‌های 2008 تا 2010 است، زمانی که ایالات متحده برای تصویب قطعنامه تحریمی 1929 شورای امنیت تلاش کرد، همچنین به عنوان دبیر اجرایی وزارت خارجه که در آن پست بسیاری از افراد را برای خدمت به وزیر خارجه وقت آمریکا - هیلاری کلینتون- هماهنگ کرد.

در این تیم، مول مسئولیت نهایی را خواهد داشت، وی همچنین یک دستیار هماهنگی و تعدادی از معاونان را خواهد داشت که مسئول کارویژه‌های متفاوتی خواهند بود، از جمله گزارش به کنگره، راستی‌آزمایی بخش هسته‌ای، تحریم‌ها و کاهش تحریم‌ها.