به گزارش پارس نیوز، 

اسیاس افورقی، رئیس جمهور اریتره همزمان با نخستین سفرش به اتیوپی پس از گذشت 20 سال از قطع روابط میان دو کشور گفت: تاریخ از این لحظه ساخته می‌شود.

افورقی هنگام ورودش به آدیس‌آبابا با استقبال گرم ابی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی و هزاران تن از مردم این کشور روبرو شد که بر روی لباس‌هایشان تصاویر رهبران دو کشور نقش بسته بود.

سفر افورقی به آدیس‌آبابا چند وقت پس از دیدار ابی احمد از اریتره صورت گرفت، وی در این دیدار توافق‌نامه از سرگیری روابط را با افورقی امضا و در یک اقدامی به درگیری نظامی 20 ساله دو کشور پس از جنگ مرزی فیصله داد.

افورقی در مراسم ناهار در خصوص احیای روابط گفت: کلمات از بیان سعادتی که در حال حاضر احساس می‌کنیم، عاجز است. تاریخ اکنون ساخته شد. ما یک ملت هستیم و کسی که این مساله را فراموش کند، درکی از وضعیت ما ندارد.

آشتی میان دو کشور ممکن است در ایجاد تغییرات در سیاست‌ها و امنیت منطقه شاخ آفریقا نقش داشته باشد، منطقه‌ای که هزاران تن از جوانانش به دنبال امنیت و به دست آوردن فرصت‌ها به اروپا گریختند.

در این مراسم ابی احمد انگشتر طلا به اسیاس و یکی از نقاش‌های مطرح نیز تابلویی از تصویر اسیاس به او هدیه داد.

پیشتر سخنگوی دولت اتیوپی اعلام کرده بود، اسیاس و اعضای هیئت همراه او روز شنبه از مجتمع صنعتی شهر "هاواسا" واقع در جنوب این کشور دیدار و اسیاس امروز (یکشنبه) در آدیس‌آبابا سخنرانی می‌کند.

دو کشور تاکنون با بازگشایی سفارت‌های خود، توسعه بنادر و از سرگیری پروازها موافقت کرده‌اند. قرار است اریتره روز دوشنبه برای نخستین‌بار از سال 1998 سفارت خود را در آدیس‌آبابا افتتاح کند.