به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گزارش داد که اکنون تقریباً ۱ مورد از هر ۱۰ مورد جدید ابتلاء به کووید ناشی از سویه BA.۲.۸۶ است.

این سویه با بیشترین سرعت در ایالت‌های شمال شرقی آمریکا در حال گسترش است.

دانشمندان برای اولین بار در ماه آگوست (مرداد) در مورد این سویه بسیار جهش یافته هشدار دادند، اما از آن زمان در چندین منطقه از ایالات متحده گسترش یافته است.

تا به حال، اکثریت قریب به اتفاق موارد جدید کووید ناشی از سویه XBB و چندین مورد از زیرسویه های آن، از جمله انواع HV.۱ و EG.۵ بوده است.

اما ممکن است این شرایط به زودی تغییر کند.

سازمان جهانی بهداشت در ارزیابی خطر اخیر گفت، تا کنون، داده‌های اولیه در مورد این سویه نشان می‌دهد که این سویه، بیماری شدیدتر از انواع قبلی ایجاد نمی‌کند، اما آژانس بین المللی همچنان به افزایش قابل توجه موارد ابتلاء به BA.۲.۸۶ اشاره کرده است.

اما داده‌های منتشر شده اخیر دولت نشان داد که مراجعه به بخش اورژانس مرتبط با کووید ۱۹ در سراسر کشور رو به افزایش است.

کارشناسان می‌گویند که یکی از زیرسویه های خاص BA.۲.۸۶ ممکن است عامل افزایش باشد.

در هفته‌های اخیر، دانشمندان در حال بررسی افزایش شدید یک نسل BA.۲.۸۶ به نام JN.۱ بوده‌اند که سریع‌ترین رشد را در سرتاسر جهان دارد.

«یاسمین رید»، سخنگوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، گفت: «در حال حاضر، JN.۱ شایع‌ترین نسخه BA.۲.۸۶ در ایالات متحده است و شاخه‌های آن مانند JN.۱ به عنوان نسبتی از توالی‌های ژنومی کروناویروس افزایش خواهند یافت.»