پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سینا حلیمی- وقتی از واژه «پرتکرارترین فینال» در توصیف نبرد آرژانتین و آلمان استفاده می‌شود، می‌توانید به داغ‌ترین لحظات تابستان دو جام‌جهانی 1986 و 1990 سفر کنید و سپس برگردید و از فرهنگ لغات فینال جام‌جهانی 2014 لذت ببرید.

«غ» مثل غیبت

هنوز معلوم نیست دی‌ماریا به این بازی می‌رسد یا نه. غایب بزرگ نیمه‌نهایی، هنوز به طور کامل از مصدومیت ران خلاص نشده است. در سوی مقابل شاید هوملس، یکی از دوگله‌های این جام، به‌دلیل تشدید مصدومیت فرصت حضور در مهم‌ترین بازی عمرش را به دست نیاورد.

«ب» مثل بایرن

در ترکیب بازی نیمه‌نهایی آلمان، شش‌بایرنی دیده می‌شدند که نشان‌دهنده تاثیر تیم گواردیولا برای یکی از قدرتمندترین تیم‌های ملی حال حاضر دنیاست. سه‌گل و چهارپاس گل آلمان در جشنواره گل مقابل برزیل میزبان، حاصل کار بایرنی‌ها بود و جالب اینکه پرافتخارترین باشگاه آلمان فقط در یکی از 17گل آلمان در این جام هیچ نقشی نداشته.

«س» مثل سازندگی

اوزیل، مولر و کروس در هر بازی، 43موقعیت گل ایجاد کردند؛ یعنی میانگین هفت‌موقعیت در هر بازی. این مثلث برمودا در بازی با برزیل، سه‌گل زدند و سه‌پاس گل دادند.

«د» مثل دفاع

آرژانتین با دریافت تنها سه‌گل و چهار «کلین‌شیت»- بسته نگه‌داشتن دروازه در یک بازی- قدرت دفاعی خود را به رخ کشید. این اعداد درباره آلمان به شکل معکوس تکرار شد: چهارگل خورده و سه‌ کلین‌شیت. زابالتا، دمیکلیس و گارای در سه‌بازی قبلی اجازه بازشدن دروازه «رومرو» را ندادند و هوودس، بوآتنگ، لام و هوملس هم همراه مرت‌ساکر، خط دفاعی آلمان را به رنگ قدرت آذین بخشیدند.

«ش» مثل شانس بیشتر

 سابیا، سرمربی آرژانتین ادعا کرده آلمان نسبت به تیم او شانس بیشتری برای پیروزی دارد اما نباید به این بازی‌های روانی توجه کرد. آلمان بعد از 24 و آرژانتین بعد از 28 سال به دنبال جام قهرمانی هستند و قطعا تا زمان شکل‌گیری اتفاق بزرگ، تیمی از دیگری برتر نیست.

«گ» مثل گل

زدن هفت‌گل به برزیل باعث شده آلمان با 17گل زده صاحب مخوف‌ترین خط حمله جام‌جهانی باشد؛ اما تیم سابیا با تنها هشت‌گل زده- میانگین 1/33گل در هر بازی- نشانی از تیمی با مهاجمانی مثل آگرو، مسی، ایگواین و لاوتزی ندارد.

«م» مثل مسیر

آلمان پیروزی یک بر صفر مقابل آمریکا را ضمیمه پیروزی 4 بر صفر بر پرتغال و تساوی 2-2 مقابل غنا کرد، سپس به عنوان تیم اول گروه هفتم به سختی 2بر یک الجزایر را برد و با برتری یک بر صفر مقابل فرانسه به نیمه‌نهایی رسید؛ جایی که محلی برای سر بریدن برزیل بود؛ آن هم با نتیجه 7 بر یک! آرژانتین پس از برتری 2 بر یک بر بوسنی، یک بر صفر مقابل ایران و 3 بر 2 مقابل نیجریه یکی از چهار تیم 9 امتیازی مرحله گروهی نام گرفت و در آخرین ثانیه‌های وقت دوم اضافه سوییس را از پا در آورد. اولین گل ایگواین آنها را از بلژیک متمایز کرد و به نیمه‌نهایی پیروزمندانه مقابل هلند رساند. آرژانتین آنجا چهارمین پیروزی خود را در ضربات پنالتی جام‌جهانی جشن گرفت.

«ک» مثل کلوزه

 کلوزه در خاک برزیل، مقابل برزیل، رکورد یک برزیلی را شکست و با 16 گل، بهترین گلزن تاریخ جام‌جهانی شد. «هت‌تریک» از این باشکوه‌تر؟

«ح» مثل حسرت

آلمان تا به حال در چهار فینال جام‌جهانی شکست خورده و آرژانتین دو بار از بازی نهایی ناکام خارج شده. در نیمه‌نهایی، کفه ترازو به نفع آرژانتین سنگینی می‌کند؛ 10ناکامی در نیمه‌نهایی در مقایسه با 9 شکست رقیب در رسیدن به فینال!

«ع» مثل عقاید

پل مرسون، بازیکن سابق تیم‌ملی انگلیس حالا به اشتباه خود پی برده است. او قبل از بازی یک‌چهارم نهایی فرانسه مقابل آلمان به انتقاد از بازی ژرمن‌ها پرداخته بود. البته شاید در این یک مورد اشتباه نکند: «به نظرم آرژانتین با این مهره‌ها باید امسال جام‌جهانی را به کلکسیون افتخاراتش اضافه کند.»

«ت» مثل تملک

تیم «لوو» در این جام، میانگین 59/4درصد مالکیت توپ در هر بازی را به ثبت رسانده و از این نظر بعد از اسپانیا در رده دوم قرار دارد. آنها با میانگین 4/86درصد، سومین تیم با دقت جام در پاس‌ها هستند.

«ر» مثل رومرو

دروازه‌بانی که در کمتر از 50 بازی ملی، 23 کلین‌شیت داشته، حالا پس از نمایش قهرمانانه و مهار دو پنالتی هلندی‌ها در 27سالگی مورد توجه سامپدوریا قرار گرفته است. شاید فردای فینال از رومرو بیشتر بشنوید!

«ذ» مثل ذخیره‌ها

شورله در پنج‌بازی به عنوان جانشین به میدان آمده و سه‌گل برای آلمان زده است؛ آنچه نشان‌دهنده نقش موثر تعویضی‌ها در این جام است. در سوی مقابل، پالاسیو که در فصل گذشته فوتبال باشگاهی 17گل زد، شاید اگر برای پنجمین‌بار در این جام به بازی فراخوانده شود، اولین گل خود را به‌ثمر برساند.

«خ» مثل خاویر ماسچرانو

کاپیتان آرژانتین در جام‌جهانی قبلی حالا با 28 تکل، تکل‌زن‌ترین بازیکن این تورنمنت است. 90/4 از مجموع 552 پاس پاسورترین بازیکن این جام، کامل و بی‌عیب بوده است.

«ض» مثل ضعف

هر چقدر دفاع آلمان برخی مواقع انتظارات را برآورده نکرده، خط حمله آرژانتین هم آن جلوه ترسناک گذشته را ندارد. از جمع مهاجمان این تیم، فقط مسی در این جام‌جهانی بیش از یک گل زده است.

«ج» مثل جوانان

آلمان 9 و آرژانتین یک بازیکن زیر 25سال در ترکیب دارند. از طرفی آرژانتین هشت‌بازیکن 30 و بالای 30 سال را به برزیل برده و آلمان فقط سه بازیکن خود را در دهه چهارم زندگی‌شان می‌بیند. پس به نبرد تجربه و جوانی خوش آمدید!