پايگاه خبري تحليلي «پارس»- بیژن ذوالفقارنسب- دو تیم تاکنون 20 بازی یا یکدیگر برگزار کردند که سهم آلمان شش‌ برد، آرژانتین 9 برد و بقیه بازی‌ها مساوی شده است. آلمان در این دوره از بازی‌های جام‌جهانی تیم بسیار خوب، منسجم و تاکتیک‌پذیری بود که نوسان در این تیم در حد صفر بود. ثبات بالایی را که این تیم در سه‌بازی مرحله گروهی و سه بازی مرحله حذفی داشت هیچ‌کدام‌ از تیم‌های حاضر در جام‌جهانی نداشتند. استحکام در تمام خطوط این تیم، به خوبی مشهود است. بازیکنان باصلابت یواخیم لوو تنها به فکر پیروزی با حملات پرتعداد هستند. بازیکنان آلمان علاوه بر دوندگی بالا، بازیکنان بسیار خلاقی هستند که موفق شدند، بارها تیمشان را از گرفتاری نجات دهند. حضور یک دروازه‌بان آماده در کنار خط دفاع مستحکم، باعث شده این تیم در تمام نقاط زمین با پرس بالا تیم‌های مقابل را مجبور به ازدست‌دادن توپ کند و در ضدحملات هم موقعیت زیادی را برای تیمشان درست کند. آلمان در این دیدار هم با روش 1-3-2-4 بازی می‌کند؛ روشی که در طول بازی‌ها آن را به خوبی اجرا کرد و موفق هم بود.

 

آلمان با چهار دوره حضور پی‌در‌پی در نیمه‌نهایی جام‌جهانی، در این زمینه رکورددار است: حضور در فینال 2002 و کسب مقام سومی در مسابقات جام‌جهانی در سال 2006 و 2010 از این تیم، یک تیم باتجربه ساخته است و حالا برای قهرمانی از هیچ امری فروگذار نخواهد کرد.

 

از سوی دیگر تیم آرژانتین تا به اینجای بازی‌های جام‌جهانی در تمام بازی‌ها با حداقل گل (بردهای ناپلئونی) به پیروزی رسیده است. این تیم بسیار زیرک است و در صورتی که ‌بازیکنان آلمان از بازیکنان مطرح این تیم غفلت کنند، می‌توانند، بازی را به سود خود به پایان برسانند. آرژانتین در همه بازی‌ها بسیار دفاعی بازی کرده و تنها برای زدن یک گل و پس از آن دفاع‌کردن به بازی پرداخته که بسیار هم موفق بوده است. سابیا سرمربی آرژانتین مربی بسیار بازیخوانی است. او در بازی قبلی به درستی تاکتیک‌های سرمربی هلند را خنثی کرد و در این بازی هم همین کار را صورت خواهد داد. سرمربی آرژانتین در این بازی به هیچ عنوان به آلمان‌ها فضا نخواهد داد و به شاگردانش توصیه خواهد کرد که تحت هیچ شرایطی تابع احساسات قرار نگیرند. دادن فضا به آلمان، امکان دارد همان بلایی را که این تیم بر سر برزیل آورد، در این بازی هم بر سر آرژانتین بیاورد.

 

آلمان‌ها به‌شدت باید مواظب باشند که مسی نتواند حرکت کند، حرکت‌کردن این بازیکن می‌تواند کل آرژانتین را حرکت دهد و در صورت بازگشت دی‌ماریا به این تیم، قدرت آنها افزایش پیدا خواهد کرد. به‌طور قطع یواخیم لوو، سرمربی تیم‌ملی آلمان به بازیکنانش توصیه خواهد کرد که مواظب حرکات مسی باشند و شاید هم برای این بازیکن یار مستقیم در نظر بگیرد. مهارکردن مسی کار آسانی نخواهد بود. مسی برای این بازی انگیزه‌های زیادی دارد و می‌خواهد هر طور شده قهرمانی جهان را به دست بیاورد تا خودش را به مارادونا برساند و از زیر فشار مردم کشورش که از او انتظارات زیادی دارند خارج شود.

 

دو نفر تعیین‌کننده این بازی، دروازه‌بان‌های هر دو تیم هستند که برای رسیدن به فینال، برای تیم‌های خود زحمات زیادی کشیدند. نویر یکی از بهترین‌های جام‌جهانی بود و می‌خواهد در بازی آخر هم بازی‌های خوب خود را تکمیل کند، نویر اگر در این بازی هم مانند بازی‌های گذشته بازی کند و باعث قهرمانی تیمش شود، به قهرمان ملی کشورش تبدیل می‌شود. رومرو دروازه‌بان آرژانتین هم با گرفتن ضربات پنالتی هلند نشان داد که می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد و با خوردن سه گل در طول بازی‌ها، رکورد خوبی از خود برجا گذاشته است.

 

تماشاگران ورزشگاه ماراکانا، در شهر ریودوژانیرو، بازی خوب و هیجان‌انگیزی خواهند دید که در یک سوی میدان، آلمان صاحب توپ خواهد بود و آرژانتین به دنبال دفاع و استفاده از ضدحملات. جمعیت زیادی از کره زمین امشب پای گیرنده‌های خود شاهد پرتکرار‌ترین فینال جام‌جهانی خواهند بود و یقین دارم از آن لذت خواهند برد. این بازی غیرقابل‌پیش‌بینی است، شانس پیروزی در این دیدار به یک اندازه است.

 

به‌طورکلی؛ این دوره از بازی‌های جام‌جهانی بسیار جذاب بود. مربیان با تاکتیک‌های روان و استفاده از اصول فوتبال تهاجمی، صحنه‌های زیادی را به یادگار خواهند گذاشت. دستاوردهای زیادی از جام‌جهانی 2014 به دست آمده است که بعدها تحلیلگران از آن استفاده خواهند کرد.