پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سجاد فیروزی درواقع براي فان‌خال ديدار با کاستاريکا ديداری غيرمعمولي بود؛ در شرايطي که يک دقيقه تا پايان بازي در وقت‌هاي اضافه مانده بود او سيلسن، دروازه‌بان اصلي تيمش را بيرون کشيد و به جايش تيم کرول را وارد ميدان کرد؛ مشخص بود که کرول نسبت به سيلسن دروازه‌بان پنالتي‌گيرتري است. البته فان‌خال دست‌هاي کشيده و بزرگ دروازه‌بان ذخيره‌اش را بهانه کرد ولي واقعيت اين بود که او براي شوک‌دادن به تيم خودش و رقيب دست به چنين تعويضي زده است. تعويضي که در نهايت جواب داد و کرول با مهار دو ضربه پنالتي هلند را راهي نيمه‌نهايي کرد.  در ديدار نيمه‌نهايي مقابل آرژانتين سناريوي بازي با کاستاريکا در حال تکرارشدن بود؛ بازي در وقت‌هاي اضافه بدون گل دنبال مي‌شد و هلندي‌ها يک تعويض ديگر داشتند. همه فکر مي‌کردند فان‌خال مي‌خواهد از تيم کرول درون دروازه استفاده کند و دوباره با جادوگري تيمش را برنده از زمين مسابقه خارج کند ولي به ناگاه اين هونتلار بود که به‌عنوان تعويضي سوم وارد ميدان شد و قسمت سيلسن شد که درون دروازه بايستد و پنالتي آرژانتيني‌ها را مهار کند. البته از آنجا که سيلسن پيش از اين بازي هرگز در زندگي‌اش موفق نشده بود در ديدارهاي رسمي پنالتي بگيرد، مي‌شد حدس زد که اين‌بار هم اتفاق خاصي نيفتد. در پايان اين آرژانتين بود که همه پنالتي‌هايش را گل کرد و فان‌خال و تيمش از رسيدن به بازي فينال جا ماندند. بعد از اين بازي بود که سرمربي هلند درباره بازي نيمه‌نهايي و البته بازي امروز برابر برزيل در رده‌بندي با «ون‌مينوت» گفت‌وگو کرد. او از تعويض‌هايش، ضربات پنالتي و البته بازي با برزيل صحبت کرده که در هر بخش از صحبت‌هايش به موارد جذابي اشاره کرده است.

 

‌آقای فان‌خال، سوال‌ها را از بازی با آرژانتین شروع کنیم. خیلی‌ها منتظر بودند مثل بازی با کاستاریکا شما تیم کرول را برای ضربات پنالتی به زمین بفرستید ولی این کار را نکردید، چرا؟

اگر فرصت این را داشتم که سیلسن را تعویض کنم این کار را می‌کردم ولی قبل از آن سه تعویضم را انجام داده بودم و نمی‌توانستم این کار را کنم.

 

‌خب چرا سه تعویضتان را انجام دادید؟

من یانمات را به جای مارتینس ایندی وارد میدان کردم چون این بازیکن یک اخطار داشت و از طرفی فضای زیادی هم به تیم رقیب داد. دی یونگ را هم تعویض کردم چون نمی‌خواستم دست به ریسک بزنم و او را مصدوم کنم. از طرفی او در میانه میدان تنها بود و کلاسی را به بازی فرستادم تا کمی رو به جلوتر حرکت کنیم. در نهایت هم فان پرسی را از زمین بیرون کشیدم چون خسته بود.

 

‌بالاخره خیلی‌ها پتانسیل شما را در مربیگری در حدی می‌دانستند که می‌توانستید تیمتان را قهرمان جام‌جهانی کنید.

چیزهایی که درباره من یا تیم من می‌گویند خیلی برایم مهم و جذاب نیست. هدف ما این بود که گل بزنیم که نتوانستیم. با توجه به دیگر بازی‌هایمان در دیدار مقابل آرژانتین نتوانستیم موقعیت گل زیادی هم خلق کنیم و این موضوع به‌خاطر آرژانتین و شیوه بازی این تیم بود. البته آنها هم موقعیت گل زیادی خلق نکردند. وقتی در زمین اسنایدر، مسی، فان پرسی، روبن، لاوتزی، آگوئرو و... هستند توقع این است که بازی موقعیت گل زیادی داشته باشد. به‌هرحال فکر می‌کنم ما جام‌جهانی فوق‌العاده‌ای داشتیم. هیچ‌کس انتظارش را نداشت که ما به دور دوم برسیم با این حال هنوز در جام نباخته‌ایم و پنالتی هم که دیگر مساله شانس در میان است.

 

‌اگر مساله شانس است پس چرا گذاشتید فلار اولین ضربه پنالتی را بزند؟

بگذارید اعتراف کنم... من از دو بازیکن خواستم که ضربه پنالتی اول را بزنند ولی قبول نکردند. بعد از فلار خواستم تا ضربه اول را بزند چون او بهترین بازیکن من در زمین بود و از طرفی اعتماد به نفس خوبی هم داشت. با این حال همه می‌دانیم که زدن پنالتی اول کار ساده‌ای نیست.

 

‌خب شاید مقصر خودتان هم باشید چون شما رومرو (دروازه‌بان آرژانتین) را به تیم آلکمار آوردید. حالا واقعا خودتان به او یاد دادید چطور پنالتی بگیرد؟

چیزی که شما می‌گویید درست نیست. این سوال محقرانه است؛ من به رومرو یاد نداده‌ام که پنالتی بگیرد. وقتی این حرف را زدم فقط داشتم شوخی بی‌مزه‌ای می‌کردم.

 

‌برسیم به بازی امروز مقابل برزیل برای رسیدن به رتبه سومی. فکر می‌کنید برزیل بعد از شکست 7 بر یک برابر آلمان از لحاظ روحی به هم ریخته است؟

ببینید آنها 7 بر یک باخته‌اند ولی در نهایت ما هم باخته‌ایم؛ هر چند در ضربات پنالتی.

 

‌ خب فکر می‌کنید بازی چطور از آب در آید؟

کلا فکر می‌کنم این بازی اصلا نباید برگزار شود. این را قبلا هم گفته‌ام و تکرارش می‌کنم؛ 10 سال است می‌گویم بازی رده‌بندی نباید برگزار شود. تازه برای ما این بازی ناعادلانه است چون ما یک روز با استراحت کمتر باید به میدان برویم اما قسمت بد ماجرا این است که بازنده این دیدار باید دو شکست پی‌در‌پی را تحمل کند.

 

‌شما تورنمنت فوق‌العاده‌ای داشته‌اید ولی حالا باید با دو شکست پشت‌سر هم جام را ترک کنید؟

این موضوع هیچ ربطی به فوتبال ندارد. این بازی نباید برگزار شود چون کسب عنوان سومی مسکنی برای قهرمان‌نشدنمان نخواهد بود.