پیروزی آرژانتین مقابل هلند در نیمه‌نهایی جام جهانی 2014 برزیل و راهیابی آلبی سلسته به فینال جام بیستم موجب شد تا فینال جام جهانی 1990 ایتالیا بار دیگر تکرار شود. حالا باید دید این دیدار فرصتی برای انتقام گرفتن آرژانتین است یا ژرمن‌ها تراژدی دیگری برای نماینده قدرتمند آمریکای جنوبی رقم خواهند زد؟

آخرین فینالی که آلبی‌ سلسته در جام جهانی تجربه کرده، فینال سال 1990 بوده است. آرژانتینی که 4 سال قبل در مکزیک جام قهرمانی را بالای سر برده بود و می‌خواست در ایتالیا هم قهرمان شود تا برای دومین بار پیاپی به این عنوان برسد، این‌ بار حریف آلمانی بود که با هدایت فرانتس بکن باوئر و با بازیکنان تأثیرگذاری مانند ماتئوس، برمه، مولر و ... قدرتمند ظاهر شد و در نهایت هم مارادونا و یارانش را شکست داد.

حالا و با گذشت 24 سال از فینالی که 8 جولای 1990 در ورزشگاه المپیک رم برگزار شد، آلمان و آرژانتین این بار در ورزشگاه ماراکانا رودرروی هم قرار خواهند گرفت. این بار نه خبری از بکن باوئر و ماتئوس است و نه مارادونایی که در پایان آن دیدار اشک‌هایش تاریخی شد. حالا ژرمن‌ها با فوتبالی شناور و جذاب و مهره‌هایی تأثیرگذار به مصاف آرژانتینی می‌روند که با تکیه بر فوق‌ستاره‌ای به‌نام مسی و فوتبالی محتاطانه به فینال رسیده است.

آلمان در فینال 1990 با شکست آرژانتین برای بار سوم قهرمان جهان شد تا فرانتس بکن باوئر دومین نفری باشد که در تاریخ فوتبال هم به‌عنوان مربی و هم به‌عنوان بازیکن افتخار قهرمانی جام جهانی فوتبال را به یدک می‌کشد. پیش از «قیصر» فوتبال آلمان ماریو زاگالو برزیلی این افتخار را کسب کرده بود.

حالا 24 سال بعد از فینال 1990 دوباره آرژانتین و آلمان این‌ بار در قلب کشور فوتبال (برزیل) و در یک فینال جهانی دیگر به هم رسیدند تا مسی و یارانش فرصت این را داشته باشند انتقام مارادونای افسانه‌ای و عاشقان فوتبال آرژانتین را از ژرمن‌ها بگیرند و البته یواخیم لو و شاگردانش هم بعد از ناکامی ژرمن‌ها در فینال جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن می‌توانند بار دیگر تاریخ‌ساز شوند و ستاره چهارم را هم با رقم زدن تراژدی دیگری برای آلبی سلسته روی پیراهن‌شان بنشانند، این بار در آمریکای جنوبی.

فینال جام بیستم روز 13 جولای (یک‌شنبه 22 تیر) یعنی 24 سال و 5 روز بعد از فینال 8 جولای (17 تیر 1369) 1990 در ورزشگاه ماراکانا شهر ریودوژانیرو برزیل بین تیمهای ملی آلمان و آرژانتین برگزار می‌شود.