پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مرتضی میثاقی-  یکی از اعضای حاضر در کانون مربیان ایران ناصر فریادشیران است که همه او را با صحبت‌های صریح و تندش می‌شناسند. دیروز جمله عجیبی از فریادشیران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که او بعضی از حامیان کی‌روش را جزء مافیای فوتبال ایران و مزدور خوانده بود. با این مربی سازنده فوتبال ایران گفت‌وگو کردیم تا دلیل حرف‌های تند او درباره حامیان کی‌روش و مخالفت کانون مربیان با کی‌روش را بدانیم.

صحبت‌های عجیبی از طرف شما علیه بعضی از خبرنگاران حامی کی‌روش منتشر شده است. آیا واقعا هر کسی حامی کی‌روش باشد مزدور و خائن است؟

بگذارید ابتدا این نکته را بگویم که من ارزش خاصی برای اصحاب رسانه قائلم و ارتباط خوبی هم با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ورزشی دارم و همیشه از نقش تاثیر‌گذار آنها به نیکی یاد می‌کنم. همه می‌دانند که من مربی نفت تهران بودم و اگر حمایت شما رسانه‌ها نبود الان شاید این تیم به اراک منتقل شده بود و شاید اصلا دیگر تیمی به اسم نفت وجود نداشت. اما همان‌گونه که در بین مربیان آدم‌های ناسالمی وجود دارند در میان خبرنگاران هم هستند افرادی که ناسالم زندگی می‌کنند. حمایت بعضی از آنها برای ادامه کار کی‌روش در ایران هم قطعا با حمایت مافیای فوتبال ایران و تعدادی از همین خبرنگاران در حال شکل‌گیری است.

 

مشکل کانون مربیان با ادامه حضور کی‌روش در ایران چیست؟ مگر چه توقعی از تیم ملی ایران داشتید؟ نکند توقع‌تان صعود از گروه‌مان بود؟

کافی است که شما به عملکرد ایران که از طریق فیفا منتشر شده، نگاه کنید. در تمامی قسمت‌ها در مورد آمار منفی ما اول هستیم و در قسمت بهترین‌ها در رده آخر قرار داریم. وقتی بین چهار تیم در گروه‌مان در رده چهار قرار گرفتیم شما به این عملکرد ضعیف نمره مثبت می‌دهید؟

 

ما از نظر فیفا در پایان مرحله مقدماتی در جمع بهترین تیم‌ها در رده دفاعی قرار گرفتیم، در ضمن مگر در جام‌های قبلی از گروه‌مان صعود کرده بودیم؟ دوره‌های قبل هم آخر می‌شدیم.

جام جهانی 98 با تیمی مثل آلمان هم‌گروه بودیم و سه امتیاز کسب کردیم. سال 1978 هم با تیم قدرتمندی مثل هلند هم‌گروه بودیم.

 

خب در این جام هم یکی از مدعیان اصلی جام؛ یعنی آرژانتین در گروه ما قرار گرفته بود. حالا چه فرقی می‌کند با سه امتیاز آخر شویم یا یک امتیاز؟ شما نگاه کنید که تیم با چه شرایط تدارکاتی‌ای پا به جام جهانی گذاشت.

این خود کی‌روش بود که علاقه‌ای به بازی‌های تدارکاتی نداشت و دائم در حال مرخصی و سفر بود. اگر کی‌روش در برابر بوسنی حداقل یک مساوی می‌گرفت شاید الان کسی از او انتقاد نمی‌کرد. کارنامه کی‌روش در طول سه سال حضورش در ایران قابل دفاع نیست. ما حتی نمی‌توانستیم پنج تا پاس صحیح به هم بدهیم و فقط 25 دقیقه فوتبال بازی کردیم.

 

از شما به‌عنوان یک مربی ایرانی سوال می‌کنم؛ غیر از مقام سوم در جام ملت‌های آسیا 1996 چه نتیجه قابل قبولی در کارنامه مربیان ایرانی مشاهد می‌شود. ما با مربی ایرانی در مقدماتی 94، 98 و 2010 چیزی جز ناکامی نصیب‌مان نشد و 1998 هم بعد از برکناری مایلی‌کهن و آمدن یک مربی خارجی راهی جام جهانی شدیم. 2006 و 2014 هم که سرمربیان خارجی حضور داشتند.

شما همین جام جهانی 2014را یادتان رفته. ما تا آخرین لحظه صعودمان مشخص نبود و تا مرز سکته رفتیم. انگار بازی با ازبکستان را فراموش کرده‌اید.

 

اما به هر حال صعود کردیم...

مشکل فقط این چیزها نیست. کی‌روش نگاهش به ما و فوتبال ما از بالاست و عنوان کرده که من ایران را به جهان شناساندم. انگار این آقا از تاریخ کشور ما خبر ندارد. مثلا در مورد لباس‌های تیم ملی ایران. این آقا مگر با آل اشپورت مشکل نداشت چطور وقتی 300 میلیون پول گرفت لباس‌ها یک شبه خوب شد؟

 

اما خیلی از بازیکنان تیم ملی هم از کیفیت لباس‌ها انتقاد کرده بودند.

این بازیکنان زیر نظر کی‌روش کار می‌کردند و چاره‌ای جز حمایت از سرمربی‌شان نداشتند. شما از خیلی چیزها خبر ندارید. کافی است نگاهی به دور و بر کی‌روش بیندازید تا همه چیز دستگیرتان شود. چرا مدیربرنامه کی‌روش بعد از بازی تیم ملی خیلی راحت وارد رختکن تیم می‌شود؟ چرا مدیر برنامه کی‌روش باید هتل وکمپ تیم ملی را انتخاب کند؟

 

اما بیانیه خبرنگاران بیشتر مسائل فنی بود، در حالی که افرادی از کی‌روش ایراد می‌گیرند که خودشان کارنامه درخشان و قابل قبولی ندارند...

ما بیانیه صادر کردیم چون به مربی ایرانی توهین شده بود. همکاران شما وقتی مربی ایرانی را به موتور گازی تشبیه می‌کنند و کی‌روش می‌شود بنز توهین نیست؟بیانیه کانون مربیان حق ما بود. چرا کمیته فنی فدراسیون فوتبال تشکیل جلسه نمی‌دهد تا عملکرد ضعیف کی‌روش را نقد کند. به خدا این پولی که از حق مردم ایران به کی‌روش داده می‌شود حرام است. هر چه زودتر کفاشیان با رفتن کی‌روش موافقت کند به نفع فوتبال ماست.

 

در این برهه کوتاه تا شروع جام ملت‌های آسیا چه کسی می‌تواند این تیم را جمع و جور کند؟

همین آقای فرکی. تا چند روز بعد از قهرمانی فولاد در لیگ بسیاری از همین خبرنگاران می‌گفتند فرکی باید جانشین کی‌روش شود اما نمی‌دانم به یک باره چه اتفاقی افتاد که نظرشان عوض شد. این همان جریان مافیایی‌ای است که درباره‌اش صحبت می‌کنم.

 

اما کارنامه فرکی خیلی هم قابل دفاع نیست. همین لیگ قهرمانان آسیا در فصل گذشته که فولاد توانست از مرحله گروهی بالا بیاید و بعد حذف شد...

بحث باشگاه با تیم ملی خیلی فرق دارد. تیم ملی ابزار کاملی در اختیار دارد. شما باور کنید اگر یکی مثل جباری در تیم ملی حضور داشت یا مثلا خلعتبری همراه تیم بود یا وقت بیشتری به انصاری‌فرد داده می‌شد ما نتیجه بهتری می‌گرفتیم. البته اگر کی‌روش با تیم ملی ایران نتیجه گرفته بود الان احتمالا جای دکتر گودرزی در وزارت ورزش را هم گرفته بود.

 

جباری که خودش کناره‌گیری کرد. یا مثلا خلعتبری به جای کدام بازیکن باید می‌رفت؟

این مساله به درایت سرمربی برمی‌گردد که بازیکنش خیلی راحت از تیم ملی کنار می‌رود و نمی‌تواند این قضیه را مدیریت کند. مثلا مهدی رحمتی خیلی راحت کنار گذاشته می‌شود، اما حقیقی که دو سال از شرایط مسابقه دور بوده جایگزین او می‌شود و در جام جهانی فیکس بازی می‌کند، می‌دانید چرا، چون مدیر برنامه‌های علیرضا حقیقی و کی‌روش یک نفر هستند، حالا دیگر خودتان تا ته داستان را بخوانید. مدیر برنامه‌های کی‌روش حتی در ارنج تیم ملی هم دخالت داشته است.

 

قبول دارید که افکار عمومی خواهان ادامه حضور کی‌روش در ایران است؟

برای ما مربیان افکار عمومی با عملکرد فنی و تخصصی فرق دارد. کی‌روش عوام‌فریبی را خوب بلد است و فهمیده شرایط فوتبال ما چیست و به همین خاطر محبوب شده است. خیلی راحت هر کسی که دلش خواسته را از تیم ملی بیرون کرده؛ از ترابیان بگیرید تا والی‌زاده و نمازی و مجید صالح. شما فکر می‌کنید وزارت ورزش و فدراسیون خواهان ادامه حضور کی‌روش هستند؟ اصلا. کفاشیان زیر فشار افکار عمومی گیر کرده است ولی اصلا دلش نمی‌خواهد قرارداد او را تمدید کند. مگر کی‌روش نمی‌گفت که از منچستر و آفریقا و بولتون پیشنهاد دارد پس آن پیشنهاد‌ها کجاست؟ هیچ تیمی کی‌روش را نمی‌خواهد و به همین خاطر به ایران آمده و حضور در نیمکت تیم ملی را دارد از فدراسیونی‌ها گدایی می‌کند. کی‌روش فقط از چوبکی‌های میدان شوش پیشنهاد دارد.

 

شما ماشاءالله از همه چیز هم خبردارید...

به هر حال این اخباری است که به ما می‌رسد. هر چیزی که من می‌گویم از سر دلسوزی است و از این قلدربازی‌های کی‌روش متنفرم. چرا این آقا به همراه دختر و دامادش آن هم با هزینه فدراسیون به برزیل رفته‌اند تا بازی‌های باقی مانده جام جهانی را تماشا کنند. با همه این احوال من کارنامه و عملکرد کی‌روش را به هیچ‌وجه قبول ندارم.

 

کانون مربیان به انتقاد‌هایش همچنان ادامه خواهد داد؟

ما هدف‌مان کمک به این فوتبال است حتی به ضرغامی و فراکسیون ورزش مجلس و دکتر گودرزی هم نامه داده‌ایم تا وقتی هم به مخالفان کی‌روش داده شود؛ همان‌طور که عادل فردوسی‌پور سه ساعت وقت در اختیار موافقانش گذاشت تا مجید جلالی را به‌عنوان مخالف کی‌روش و نماینده کانون مربیان بکوبند. به نظر من هر چه زودتر باید کی‌روش از ایران برود به همان جزیره‌ای که با پول ما ایرانیان در موزامبیک ساخته است.