پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مايكل كاكس(ترجمه: شهاب شهابي)-  اما چند تيم هم بودند كه فراتر از انتظارها ظاهر شدند. 5 تيمي كه در ادامه مي‌آيند، شگفتي‌سازهاي اصلي مرحله گروهي بودند.

 

كاستاريكا

كاستاريكا بدون شك بزرگ‌ترين شگفتي‌ساز جام‌جهاني محسوب مي‌شود. بسيار دشوار است به ياد بياوريم تيمي چنين كم‌شانس توانسته باشد راهي مرحله يك هشتم نهايي رقابت‌ها شود. شايد هيچ فردي تصور نمي‌كرد كاستاريكا بتواند در گروه مرگ رقابت‌ها حرفي براي گفتن داشته باشد اما آنها به طرز شگفت‌انگيزي توانستند به عنوان تيم نخست، راهي يك‌هشتم نهايي شوند. خط مياني قدرتمند اين تيم وقتي با وينگرهاي سرعتي‌شان مخلوط شود، آنگاه هر تيمي را مي‌تواند در ضدحملات از پاي درآورد. درخشش كريستين گامبوا در سمت راست توانست باخت 1 بر صفر در برابر اروگوئه را تبديل به پيروزي باورنكردني 3-1 كند. در برابر ايتاليا كاستاريكا در نيمه اول به خوبي قدر تك فرصتش را دانست و توانست كار را تمام كند. هر چند داور مي‌توانست يك ضربه پنالتي هم براي آنها اعلام كند. ماريو بالوتلي به خاطر از دست دادن فرصت‌هاي استثنايي‌اش در نيمه اول شايسته سرزنش است اما كاستاريكايي‌ها نيز به‌خاطر فرصت‌طلبي‌شان شايسته تقدير هستند. در نيمه دوم آنها به خوبي بازي را اداره كردند و با دفاع چندلايه خود اجازه خلق موقعيت به شاگردان پراندلي ندادند. در برابر انگليس نيز آنها تنها به يك امتياز براي سر‌گروهي نياز داشتند كه توانستند با آرامش كامل آن را كسب كنند. كاستاريكا در 3 بازي تنها يك گل آن هم از روي نقطه پنالتي دريافت كرده است كه به‌خوبي قدرت آنها را مشخص مي‌كند. لوئيس پينتو، سرمربي تيم نشان داد كه تا چه اندازه تاكتيكي است.

 

كلمبيا

كلمبيا در رقابت‌هاي مقدماتي با سيستم 2-4-4 بازي مي‌كرد اما غيبت فالكائو، خوسه پكرمن را مجبور به استفاده از سيستم تك مهاجمه كرد. كلمبيا در برزيل 1-3-2-4 بازي مي‌كند و 2 مهره هجومي بي‌نظير همچون جيمز رودريگس و كوادرادو نقش مهمي را در تركيب تيم ايفا مي‌كنند. جيمز رودريگس تا اين لحظه فوق‌العاده عمل كرده است. او به خوبي در نقش شماره 10 ظاهر مي‌شود و با خلاقيت و قدرت حمل توپ خود ميانه ميدان را كاملا به تصرف پكرمن در آورده است. پيروزي‌هاي كلمبيا در برابر ساحل عاج و يونان به‌خوبي هنر اين بازيكن بااستعداد را در ميانه ميدان مشخص كرد. در 1-3-2-4 پكرمن، رودريگس نقشي حياتي دارد و بار ايجاد حملات تيم را به دوش مي‌كشد. بسياري معتقدند كه او بهترين بازيكن جام تا اين لحظه از رقابت‌ها بوده است و براي پي بردن به اين مساله كافي است بار ديگر بازي‌هاي كلمبيا مشاهده شود.

 

هلند

شايد عملكرد هلند كسي را آنچنان شگفت‌زده نكرده باشد اما حقيقتا كار لوئيس فن خال شايسته تقدير است. فن خال براي هر بازي استراتژي خاص خودش را دارد؛ براي همين است كه گاهي با 3 مدافع و گاهي با 4 مدافع بازي مي‌كند. او در برابر شيلي با 3 مدافع بازي كرد، كويت را به سمت چپ خط مياني آورد و از بلايند در خط دفاعي استفاده كرد. اما در برابر استراليا ترجيح داد در مواقع نياز از 4 مدافع استفاده كند. پرس تيمي شاگردان فن خال در برابر اسپانيا در بازي اول فوق‌العاده بود. برونو مارتينس ايندي و دي فري مجالي براي حركت اينيستا و داويد سيلوا فراهم نكردند. در بازي برابر شيلي اهميت وسلي اسنايدر، دي?يونگ و وينالدوم بيشتر از بقيه بازيكنان بود. براي خنثي كردن حملات شيلي در اختيار داشتن مركز زمين بسيار ضروري است و اين 3 بازيكن نيز به خوبي توانستند در مركز زمين حملات شيلي را كنترل كنند.

 

يونان

يونان در 2 بازي نخستش همان?طور كه انتظار مي‌رفت بازي كرد. آنها هيچ گلي به ثمر نرساندند، البته در بازي مقابل ژاپن بيش از يك نيمه 10 نفره بودند و طبيعي بود كه براي كسب نتيجه صفر - صفر تلاش كنند. اوج كار شاگردان فرناندو سانتوس در ديدار نهايي براي ساحل عاج بود؛ جايي كه آنها بار ديگر ثابت كردند فوتبال يونان چه پتانسيل خاصي دارد. آنها با پرس فوق‌العاده كاري كردند كه هافبك‌هاي ساحل عاج رو به پاس‌هاي ريسكي بياورند و ميزان خطايشان نيز افزايش پيدا كند. همين عامل باعث شد تا امثال يايا توره نتوانند حملات هميشگي خود را روي دروازه يونان طراحي كنند. ساماراس در اين ديدار فوق‌العاده كار كرد. او نه تنها پنالتي ثانيه‌هاي پاياني تيمش را با آرامش بي‌نظيري وارد دروازه كرد بلكه در طول بازي هم توانست عملكرد فوق‌العاده‌يي از خود ارائه دهد. يونان در اين ديدار 2 بار با ضربات از راه دور خود تير دروازه ساحل عاج را به لرزه درآورد، كه اين مساله نشان مي‌دهد آنها چندان هم به دفاع مطلق فكر نمي‌كنند. جدال يونان با كاستاريكا در يك هشتم نهايي ممكن است براي بسياري جذاب نباشد اما مطمئنا مملو از زيبايي‌هاي تاكتيكي خواهد بود.

 

الجزاير

نماينده آفريقا قبل از آغاز جام كم نام و نشان‌ترين تيم محسوب مي‌شد اما اكنون آنها توانستند در غياب بزرگاني همچون ايتاليا و اسپانيا راهي مرحله يك‌هشتم نهايي شوند. الجزاير مجموعه‌يي از هافبك‌هاي جوان، فيزيكي و با استعداد را در اختيار دارد. الجزاير در كنار ايران كمترين شانس قهرماني را از لحاظ بوكي‌ها در بين 32 تيم حاضر در رقابت‌ها دارا بود. با اين حال شاگردان وحيد هليلودزيچ ثابت كردند كه فوتبال تنها در بين نام‌ها خلاصه نمي‌شود. الجزاير در همان بازي نخست زنگ خطر را براي كره و روسيه به صدا درآورده بود. آنها در برابر بلژيك به خوبي صف‌آرايي كردند و شايستگي‌هاي خودشان را در همان بازي نخست به جهانيان نشان دادند. عملكرد فشرده و دفاعي الجزاير در زمين خودي ناگهان با ضدحملاتي سريع در برابر بلژيك همراه مي‌شد كه روز سختي را براي شاگردان ويلموتس رقم زد. شايد اگر پلان بي‌استادانه ويلموتس (ضربات سر فليني) نبود، الجزاير در برابر بلژيك نيز موفق به كسب امتياز مي‌شد. الجزاير در ديدار دوم يكي از بهترين نمايش‌هاي كل تورنمنت را از خود نشان داد و توانست با نتيجه خيره‌كننده 4 بر 2، تيم چهارم جهان در سال 2002 را شكست دهد. تساوي شيرين در روز آخر برابر روسيه نيز توانست آنها را به عنوان تيم دوم گروه آخر، راهي يك هشتم نهايي رقابت‌ها كند.