پايگاه خبري تحليلي «پارس»- محمد خاکپور(پیشکسوت فوتبال)- جام‌جهانی ۲۰۱۴ نشان داده فوتبال تحت هیچ شرایطی قابل پیش‌بینی است. در سال‌های گذشته متاسفانه فوتبال دنیا به سمت فوتبال ماشینی رفته بود و خبری از بازی‌های هیجان‌انگیز دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی نبود.

شاید دیگر کسی گمان نمی‌کرد بشود یک فوتبال همراه با شگفتی را تماشا کند اما حالا بعد از سال‌ها مشاهده می‌کنیم که فوتبال دنیا جان دوباره‌ای گرفته و این مسأله برای کشورهایی که فوتبالشان در دنیا سطح دوم و سوم است، بسیار ارزشمند تلقی می‌شود.

خوشبختانه ملی‌پوشان ایرانی هم در این جام حضور دارند. آنها علاوه بر این‌که باید به فکر آبروی ملت شریف ایران باشند از این اتفاقاتی که در برزیل رخ می‌دهد، باید درس بگیرند. فوتبال ایران سال‌هاست دچار روزمرگی شده و جام‌جهانی تلنگری به فوتبالیست‌های ایرانی بزند. به شخصه از نوع فوتبالی که در این جام انجام می‌شود لذت می‌برم و دلیل آن نیز همان غیرقابل پیش‌بینی بودنی است که به آن اشاره کردم. 

 

وقتی تیم‌های بزرگی مثل انگلیس و اسپانیا حذف می‌شوند می‌فهمیم که انگیزه چقدر در نتایج بازی‌ها نقش دارد. تیم‌هایی که اسم و رسمی ندارند با چند بازیکن جوان و کم‌ادعا مقابل بزرگان فوتبال دنیا قرار می‌گیرند و بهترین نتیجه را نیز کسب می‌کنند. قطعا فدراسیون جهانی فوتبال هم دنبال این مسأله است. دلیل این‌که تیم‌های پرستاره نمی‌توانند نتایج مطلوبی کسب کنند هم این است که فوتبال روز دنیا متکی به ستاره‌ها نیست.

 

 

شما به تیم‌ملی فرانسه نگاه کنید، آنها نامشان فرانسه است اما به راستی چند بازیکن مطرح در این تیم حضور دارند؟ آیا مردم عادی غیراز بنزما و نهایتا یکی، دو بازیکن دیگر فرد دیگری را می‌شناسند؟ فرانسه جوان شده و باانگیزه. شاید انگلیس هم اگر در پست جرارد جوانگرایی می‌کرد، نتایجش فرق داشت یا همین‌طور ایتالیا.