پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سینا حلیمی- یکی از همین داستان‌ها، نبرد برادران در بزرگ‌ترین میدان جنگ فوتبالی دنیا یا همان جام‌جهانی است. تاریخ جام‌جهانی پر بوده از حضور توامان دو برادر در ترکیب یک تیم جام‌جهانی یا حتی تقابل آنها در دو تیم‌ملی مختلف.

ماریو و خوان اواریستو (اروگوئه- جام‌جهانی 1930)

اولین برادرانی که در یک فینال جام‌جهانی بازی کردند، تنها یکی از چند نمونه خاص اولین دوره جام‌جهانی بودند. مانوئل و فلیپه روساس از مکزیک هم جوان‌ترین برادران تاریخ هستند که در یک بازی جام‌جهانی حضور یافتند و علاوه بر آنها، رافائل و فرانسیسکو گوتیرز هم در جدال مرحله گروهی تیمشان مقابل اروگوئه یک ضیافت برادرانه درست‌وحسابی را در لباس مکزیک به وجود آوردند.

 

فریتز و اوتمار والتر (آلمان- جام‌جهانی 1954)

 برادران والتر با هنرنمایی‌هایشان به آلمان بحران‌زده بعد از جنگ جهانی دوم فرصت خودنمایی دادند. اوتمار در بازی اول دروازه ترکیه را باز کرد، هر دو در نبرد با ترکیه و نیمه‌نهایی مقابل اتریش گل زدند و در پایان فینال به اولین برادران قهرمان جهان تبدیل شدند.

 

سربابی و جکی چارلتون (انگلیس- جام‌جهانی1966)

 12سال بعد از جادوگری والترها، دو برادری که نه به‌لحاظ شخصیتی و نه از نظر فنی، کوچک‌ترین شباهتی به‌هم نداشتند در تنها افتخار ملی تاریخ انگلیس سهیم شدند. بابی بین سال‌های 58 تا 70، رکورد 49گل در 106 بازی ملی را به ثبت رساند؛ در حالی که جکی فقط یک‌سال قبل از شروع جام‌جهانی 1966، ملی‌پوش شده بود. او در تمام بازی‌ها برادرش را همراهی کرد اما سه گل زده و اعتباری که بابی برای انگلیس رقم زد کجا، بازی کاملا معمولی جکی کجا!

 

رنه و ویلی فن‌کرکوف (هلند- جام‌جهانی 1974 و 1978)

اولین دوقلوهای گلزن تاریخ جام‌جهانی در سیستم شناور و بدون پست هلند، جای ویژه‌ای داشتند و تیمشان را به دو فینال متوالی جام‌جهانی رساندند. چندساعت قبل از شکست تیم آنها از آرژانتین میزبان در فینال جام‌جهانی 1978، انزو بیرزوت فقید، سرمربی وقت ایتالیا در بازی رده‌بندی، طلسم استفاده‌نکردن از برادران« سالا» را شکست و به پاتریتزیو اجازه حضور ثابت مقابل برزیل را داد. کلودیو هم در 12 دقیقه پایانی به برادرش ملحق شد.

 

ویکتور و ویاچسلاو شانوف (شوروی- جام‌جهانی 1982)

 تنها برادران دروازه‌بان حاضر در یک تیم جام‌جهانی، تک‌تک دقایق پنج بازی شوروی در جام‌جهانی1982 را کنار دست کونستانتین بسکوف، سرمربی تیم، روی نیمکت سپری کردند و مدتی بعد زیرسایه داسایف افسانه‌ای محو شدند.

 

کارل هاینز و برند فوستر (آلمان- جام‌جهانی 1982)

 آخرین برادران حاضر در یک فینال جام‌جهانی، سرنوشت اولیه متفاوتی داشتند. برند از مرحله دوم به ترکیب اصلی اضافه شد اما کارل هاینز نه‌تنها همیشه ثابت بازی می‌کرد بلکه مرد سال 1982 آلمان شد و جام‌جهانی 1986 را هم تجربه کرد. از جام‌جهانی 1982 به‌بعد، سهم برند تنها حسرت بود. زلاتکو و زوران وجوویچ از یوگسلاوی دیگر برادران حاضر در جام 82 نام گرفتند.

 

فرانسوا اومام و کانا بیک (کامرون- جام‌جهانی1990)

 آنها در پایان بازی افتتاحیه جام‌جهانی 1990 به پابرجاماندن طلسم شکست‌ناپذیری کامرون در جام‌های جهانی ادامه دادند. در رقابتی که «فرانسوا» با یک ضربه سر دیدنی، جهان را شگفت‌زده کرد، کانا به‌دلیل تکل خشن روی کانیگیا اخراج شد و کامرون، آرژانتین را شکست داد.

 

مایکل و برایان لادروپ (دانمارک- جام‌جهانی1998)

 مستعد‌ترین برادران فوتبالیست تاریخ جام‌جهانی در فرانسه درخشیدند. مایکل پنالتی صعود دانمارک به دور دوم را زد و برایان با ثبت یک گل خاص خودش به نیجریه تیمش را به یک‌چهارم نهایی برد؛ جایی که یک گل دیگر از سوی او هم باعث برتری بر برزیل در پایان یک ماراتن جذاب نشد. نکته جذاب این جام بازی و حضور توامان جاستین و توره آندره فلو همراه پسرعمویشان، هاوارد در تیم نروژ بود.

 

نیکو و رابرت کواچ (کرواسی- جام‌جهانی 2002)

 آنها در هر سه بازی مرحله گروهی جام‌جهانی برای کرواسی بازی کردند اما مانع حذف تیمشان نشدند. حالا هر دو برادر روی نیمکت مربیگری شطرنجی‌پوشان حضور دارند.

 

کوین و ژروم بوآتنگ (غنا- جام‌جهانی 2010 و 2014)

 اولین و تنها برادرانی که در ترکیب دو تیم‌ملی متفاوت مقابل هم قرار گرفتند. کوین در غنا و ژروم در آلمان. بازی مرحله گروهی این دو تیم و تقابل دو برادر هیچ‌وقت فراموش نمی‌شود.

 

فرانک و رونالد دی بوئر (هلند- جام‌جهانی 1998)

دوقلوهای بداخلاق فوتبال هلند، تیمشان را تا آستانه قهرمانی در جام‌جهانی 1998 پیش بردند اما هر چقدر رونالد در هدف‌گیری‌اش در ضربات پنالتی ناموفق عمل کرد، فرانک مقابل برزیل موفق ظاهر شد، با این حال هلند در پشت سد تافارل، آرزو به دل ماند.

 

کولو و یایا توره (ساحل عاج- جام‌جهانی 2006)

چهارسال قبل از اینکه ابراهیم را از دست بدهند، با هم در جام‌جهانی 2010 بازی کردند. آنها امسال قصد دارند برای شادی روح برادرشان هم شده برای اولین‌بار ساحل عاج را به دور دوم جام‌جهانی بفرستند.