پايگاه خبري تحليلي «پارس»- شهرزاد همتی- با داغ شدن تب و تاب جام جهانی، بازار شرط‌بندی‌های فوتبالی نیز میان جوانان باب شده است. چقدر این ماجرا را خطرناک می‌دانید؟

این ماجرا به هیچ‌وجه خطری را ایجاد نمی‌کند. در هر دورانی شرط‌بندی برای ما ایرانی‌ها حکم سرگرمی دارد. اینجا هیچ باند بزرگی از شرط‌بندی‌ها حمایت نمی‌کند که بخواهد خطری را برای جوانان ایجاد کند. بعضی‌ها به‌خاطر پول‌درآوردن است که سراغ شرط‌بندی می‌روند، اما برخی تنها هدف‌شان کم‌کردن کری‌خواندن‌هاست. آنها روی برد و باخت شرط‌بندی می‌کنند. پول شرط‌بندی‌ها در ایران بالا نیست چراکه سازمانی این ماجرا را هدایت نمی‌کند.

 

اما عده‌ای از این شرط‌بندی‌ها احساس خطر می‌کنند...

اصل ماجرا بر این است که ما در تمام دنیا می‌بینیم که شرط‌بندی ساختار معینی دارد و همه‌چیز شفاف پیش می‌رود چراکه در غرب و کشورهای دیگر به شرط‌بندی به چشم پدیده اقتصادی نگاه می‌شود، ولی ایران اصلا اجازه چنین اقداماتی را نخواهد داد. در ایران همه‌چیز با دستورهای مذهبی جلو می‌رود و شرط‌بندی هم که حرام است و همین مساله دایره شرط‌بندی کردن را محدود می‌کند. اینجا شرط‌بندی‌ها بیشتر حکم سرگرمی دارند.

 

اما در ایران هم پول بین افراد برای شرط‌بندی جابه‌جا می‌شود...

بله، اما مقدار این پول زیاد و قابل تامل نیست. در شرکت‌های خارجی فرم‌ها از شرکت‌های مافیایی به دست شرکت‌کنندگان در شرط‌بندی می‌رسد و در ازای این بازی شرکت پورسانتش را برمی‌دارد و شما در هر صورت باید پولی را وسط بگذارید، اگر بردید پول‌تان بیشتر می‌شود و در صورت باخت کل پول را از دست می‌دهید. اما در ایران آدم‌ها برای کری‌خواندن با یکدیگر شرط‌بندی می‌کنند و بیشتر متعصب‌های فوتبالی در این شرط‌بندی‌ها شرکت می‌کنند. عده زیادی از این شرط‌بندی‌ها هم در آخر نتیجه‌ای ندارد. یعنی حتی در صورت شرط بستن هم کسی سراغ گرفتن پولش نمی‌رود. شاید سه یا چهار درصد افراد برای پول این کار را بکنند.

 

یعنی شما دلیل این شرط‌بندی‌ها را کری‌خواندن‌های دوستانه می‌دانید؟

بله، طرف به خودش و تیمش اعتماد دارد، می‌خواهد روی دوستش را کم کند. می‌خواهد بگوید ما آگاه‌تر هستیم و برای همین می‌خواهیم حرف‌مان را ثابت کنیم. اصولا کسانی پای ثابت این دسته شرط‌بندی‌ها هستند که کمبود شخصیتی دارند و می‌خواهند این کمبود را جبران کنند. این شرط‌بندی‌ها عملا ماجرای خاصی را دربرنمی‌گیرد و مشکلی هم ایجاد نمی‌کند.

 

شما فکر می‌کنید نباید خانواده‌ها جلوی این بازی‌ها را بگیرند؟

نه، به نظر من این ماجرا یک حسن دارد و این است که فرد حداقل برای مدتی از فشار زندگی و مسائلی مثل نداشتن تفریح و فشارهای اجتماعی راحت می‌شود. روانپزشک برای آرام شدن موقت بیمارش قرص آرام‌بخش تجویز می‌کند، این شرط‌بندی‌های دوستانه هم در واقع حکم همان آرام‌بخش‌ها را دارند. این شرط‌بندی‌ها موقت است و پولی در آن جابه‌جا نمی‌شود. زمانی می‌شود نام قمار روی این پدیده گذاشت که فرد زندگی‌اش از این راه بگذرد. مثل بلیت‌های بخت‌آزمایی در ایران که به علت مشکل‌دار بودن این مساله از نظر فقهی، بعد از مدتی جمع‌آوری شدند.