پايگاه خبري تحليلي «پارس»- كارلوس كي‌روش پرتغالي كه در كارنامه‌اش سرمربيگري پرتغال، امارات، رئال‌مادريد و دستياري الكس فرگوسن وجود داشت.

او به ايران آمد تا تيم‌ملي را پس از هشت‌سال به جام‌جهاني برساند. تيم‌ملي در گام اول مالديو را پيش روي خود مي‌ديد. تيمي كه سابقه دريافت 17گل از ايران در يك بازي را داشت در دو بازي تنها پنج‌گل دريافت كرد. در دور بعدي شاگردان كي‌روش با قطر، بحرين و اندونزي هم‌گروه شدند. در مرحله بعدي ايران، كره‌جنوبي، ازبكستان، لبنان و قطر در يك گروه قرار گرفتند. فرمول صعود مثل 2010 بود. تيم‌ملي بازي‌هاي خود در اين دور را با برد ارزشمند يك بر صفر مقابل ازبكستان در خانه حريف شروع كرد. با اين حال تيم‌ملي در اين بازي خيلي باكيفيت كار نكرد و اشتباهات داوري هم به كمكش آمد. تساوي صفر-صفر خانگي مقابل قطر موجب شد تا دو امتياز ارزشمند از دست ايران بپرد. فاجعه در بازي سوم رقم خورد، جايي كه ايران يك بر صفر مغلوب لبناني شد كه تا قبل از آن بازي حتي يك‌بار هم موفق نشده بود به ايران گل بزند.

شرايط تيم‌ملي بحراني شد، با اين حال يك برد حياتي مقابل كره‌جنوبي در تهران با گل جواد نكونام اميد را به ايران برگرداند. ايران به بازي‌ها برگشته بود و با يك برد خانگي مقابل ازبكستان مي‌توانست كار را تمام كند، اما شكست تلخ خانگي برابر اين تيم تمام معادلات را به‌هم ريخت. ايران سه بازي پيش‌رو داشت كه دوتاي آن خارج از خانه و بسيار دشوار بود و صعود مستقيم تيم‌ملي بعيد به نظر مي‌رسيد. در اين فاصله مهدي رحمتي هم بنا بر دلايل نامعلومي از تيم‌ملي كنار رفت.

با اين حال ملي‌پوشان دست به كار بزرگي زدند و با پيروزي در هر سه بازي به‌طور مستقيم به جام‌جهاني صعود كردند. بازي آخر ايران در اولسان مقابل كره‌جنوبي بود. در شرايطي كه با نتيجه مساوي هم سرنوشت ايران را به اما و اگر مي‌سپرد. تيم‌ملي با گل ارزشمند ستاره‌اش قوچان‌نژاد به بردي تاريخي دست پيدا كرد. در اين صعود تاريخي بازيكنان دوتابعيتي نقش مهمي ايفا كردند.

 

نتايج ايران در ديدارهاي مقدماتي:

 ايران 4( كريم انصاري فرد 2گل، علي كريمي و سعيد دقيقي) – مالديو صفر

 مالديو صفر- ايران يك ( محمدرضا خلعتبري)

 ايران 3 ( جواد نكونام 2گل، آندرانيك تيموريان ) – اندونزي صفر

 قطر يك – ايران يك ( هادي عقيلي)

 ايران 6 (حسيني، جباري، عقيلي، تيموريان، انصاري‌فرد،رضايي) – بحرين صفر

 بحرين يك- ايران يك( مجتبي جباري)

 اندونزي يك – ايران4(ميداودي، مجتبي جباري، غلامرضا رضايي، نكونام)

 ايران2 ( اشكان دژاگه 2 گل)- قطر2

 ازبكستان صفر – ايران يك ( محمدرضا خلعتبري)

 ايران صفر-قطر صفر

 لبنان يك – ايران صفر

 ايران يك ( جواد نكونام) – كره جنوبي صفر

 ايران صفر- ازبكستان يك

 قطر صفر- ايران يك ( رضا قوچان نژاد)

 ايران4( خلعتبري، جواد نكونام 2گل و قوچان نژاد) – لبنان صفر

 كره جنوبي صفر- ايران يك ( رضا قوچان نژاد)