پايگاه خبري تحليلي «پارس»-  ايران در شرايطي پاي به رقابت‌هاي انتخابي جام‌جهاني1978 مي‌گذاشت كه در سال1976 براي سومين مرتبه قهرماني جام ملت‌هاي آسيا را جشن گرفته بود، همچنين حضور ايران در المپيك هم ثابت مي‌كرد كه ايران در آن سال‌ها قدرت بلامنازع فوتبال آسيا بود. ايران در دور اول رقابت‌هاي انتخابي جام‌جهاني آرژانتين با عربستان و سوريه هم‌گروه شد كه اين دوتيم نه‌چندان قدرتمند نتوانستند دردسري براي ايران ايجاد كنند. ايران با مربيگري حشمت مهاجراني در همان دور رفت كار را يكسره كرد و در دور برگشت ديدارها جنبه تشريفاتي پيدا كرد.

 

در مرحله دوم ايران، كويت، استراليا، هنگ‌كنگ و كره‌جنوبي به صورت رفت‌وبرگشت به مصاف هم مي‌رفتند و نهايتا تيم برتر جواز حضور در جام‌جهاني را كسب مي‌كرد. تيم‌ملي در اولين مسابقه در هنگ‌كنگ دو برصفر حريف خود را شكست داد، بازي بعدي ايران بازهم خارج از خانه بود و اين‌مرتبه به مصاف كره‌جنوبي رفت كه دو تيم به تساوي بدون گل رسيدند.

 

سومين بازي ايران بازهم در خارج از ايران برگزار مي‌شد و يك مسابقه بسيار سخت بود، ايران بايد در سيدني به مصاف استراليا مي‌رفت، جايي كه چهارسال قبل درآنجا سه بر صفر مغلوب ميزبان خود شده و جام‌جهاني را از دست داده بود، اما اين‌مرتبه ايران موفق شد با تك‌گل حسن روشن به يك برد ارزشمند دست پيدا كند.

 

ملي‌پوشان كشورمان در آخرين بازي دور رفت خود با يك گل كويت را در تهران شكست دادند تا در پايان اين دور با شش‌امتياز از بخت بسيار مناسبي براي صعود برخوردار شوند (در آن زمان برد دو امتياز داشت). در دور برگشت ايران سه ديدار خانگي پيش‌رو داشت اما در اولين بازي با تساوي 2-  2 مقابل كره‌جنوبي كارش گره خورد. در بازي بعدي مهاجراني و شاگردانش كار راحتي داشتند و با سه گل هنگ‌كنگ را شكست دادند. رقابت براي سرگروهي و صعود بين ايران و كويت با مربيگري ماريو زاگالوي معروف پيگيري مي‌شد و از آنجا كه ايران در آخرين ديدار ميهمان كويت بود براي اينكه در آن بازي به مشكل برنخورد بايد در هفتمين ديدار خود استراليا را شكست مي‌داد. در چهارم آذر 1356، 95هزارنفر به ورزشگاه آزادي آمدند تا صعود ايران را جشن بگيرند. تك‌گل «غفور جهاني» موجب شد تا ايران براي اولين‌بار راهي جام‌جهاني شود.

 

نتايج ايران در ديدارهاي مقدماتي جام‌جهاني 1978:

 عربستان صفر – ايران 3 (غلامحسين مظلومي دو گل، حسن روشن)

 سوريه صفر – ايران يك (علي پروين)

 ايران 3 – سوريه صفر (سوريه در زمين حاضر نشد)

 ايران 2 (محسن يوسفي، حبيب شريفي) – عربستان صفر

 هنگ‌كنگ صفر – ايران 2 (حسين كازراني و غفور جهاني)

 كره‌جنوبي صفر – ايران صفر

 استراليا صفر – ايران يك (حسن روشن)

 ايران يك (حسن روشن) – كويت صفر

 ايران 2 (حسن روشن دوگل) – كره‌جنوبي2

 ايران 3 (غفورجهاني 2گل، حسين كازراني) – هنگ‌كنگ صفر

 ايران يك (غفور جهاني) – استراليا صفر

 كويت يك – ايران 2 (بهتاش فريبا و حبيب خبيري)

اولين جام‌جهاني؛ خلق شگفتي مقابل اسكاتلند

 

ايران يكي از 16تيم حاضر در جام‌جهاني 1978 با هلند، پرو و اسكاتلند هم‌گروه شد. شاگردان مهاجراني قبل از حضور در آرژانتين ديدارهاي تداركاتي خوبي را پشت‌سر گذاشتند اما از آنجا كه براي حضور در جام‌جهاني بي‌تجربه بودند در آنجا نتوانستند نتايج قابل‌قبولي بگيرند و با دو باخت سنگين و يك تساوي به‌كار خود در جام‌جهاني پايان دادند. البته تساوي مقابل تيم مغرور و پرستاره اسكاتلند نتيجه‌اي ارزشمند براي فوتبال ايران محسوب مي‌شد.

 

ايران در آرژانتين در گام اول به مصاف تيم قدرتمند و مدعي هلند رفت كه با سه گل رنسينبرينگ مغلوب حريف خود شد. دو گل هلندي‌ها از روي نقطه پنالتي به دست آمد. چهار روز بعد تيم‌ملي كشورمان در دومين ديدار خود به مصاف اسكاتلند رفت و در حالي‌كه با گل به خودي آندرانيك اسكندريان از حريف خود عقب افتاده بود با گل ايرج دانايي‌فرد كار را به تساوي كشاند تا اولين امتياز خود در تاريخ جام‌جهاني را دشت كند و يكي از شگفتي‌هاي جام را به نام خود ثبت كند.

 

اسكاتلند در آن زمان ستاره‌هاي مطرحي داشت. در بازي آخر گروهي ايران با پرو بازي داشت، ايران مي‌توانست در صورت پيروزي به دور بعد هم صعود كند، اما آرزوهاي بازيكنان ايران خيلي زود رنگ باخت چراكه حريف به لطف درخشش ستاره خود تئوفيلو كوبيلاس چهار بر يك ايران را شكست داد. بازهم ناصر حجازي دوگل از روي ضربات پنالتي دريافت كرد. تك‌گل ايران را حسن روشن به‌ثمر رساند تا نام خود را در تاريخ جام‌جهاني ثبت كند.

 

بازي‌هاي ايران در جام‌جهاني 1978:

 ايران صفر – هلند 3

3 ژوئن 1978، ورزشگاه سن‌مارتين مندوزا

گل‌ها: راب رنسينبرينك (40 پنالتي، 62، 79 پنالتي)

داور: آلفونسو گونزالس (مكزيك)

بازيكنان اخطاري ايران: آندرانيك اسكندريان

ايران: ناصر حجازي، آندرانيك اسكندريان، حسن نظري، نصراله عبدالهي، حسين كازراني، ابراهيم قاسم‌پور، حسن نايب‌آقا، علي پروين (كاپيتان)، محمد صادقي، غفور جهاني و حسين فركي (حسن روشن 50)

مربي: حشمت مهاجراني

 

ايران يك – اسكاتلند يك

7 ژوئن 1978، ورزشگاه چاته ئائو كاره‌راس كوردوبا

گل‌ها: آندرانيك اسكندريان (43 – گل به خودي) براي اسكاتلند و ايرج دانايي‌فرد (60) براي ايران

داور: يوسف ديائه (سنگال)

بازيكنان اخطاري ايران: آندرانيك اسكندريان

ايران: ناصر حجازي، آندرانيك اسكندريان، حسن نظري، نصراله عبدالهي، حسين كازراني، ابراهيم قاسم‌پور، ايرج دانايي‌فرد (حسن‌نايب آقا 89)، علي پروين (كاپيتان)، محمد صادقي، غفور جهاني و حسين فركي (حسن روشن84)

مربي: حشمت مهاجراني

 

ايران يك – پرو 4

11 ژوئن 1978، ورزشگاه چاته ئائو كاره‌راس كوردوبا

گل‌ها: خوسه ولاسكوئس (2) و تئوفيلو كوبيلاس (36پنالتي، 39 پنالتي، 79) براي پرو، حسن روشن (41) براي ايران

داور: آلوژي جارگوز (لهستان)

بازيكنان اخطاري ايران: حسن نظري

ايران: ناصر حجازي، جواد الله‌وردي، حسن نظري، نصرالله عبدالهي، حسين كازراني، ابراهيم قاسم‌پور، ايرج دانايي‌فرد، علي پروين (كاپيتان)، محمد صادقي، حسن روشن (بهتاش فريبا 66) و حسين فركي (غفور جهاني51)

مربي: حشمت مهاجراني