پايگاه خبري تحليلي «پارس»-در آن سال‌ها صعود به جام‌جهاني كار ساده‌اي نبود، در جام‌جهاني 1974 اگر يك سهميه مجزا براي قاره آسيا در نظر گرفته مي‌شد تيم‌ملي مي‌توانست به سادگي راهي آلمان شود، اما در آن دوره از آسيا و اقيانوسيه تنها يك‌تيم جواز حضور در جام‌جهاني را كسب مي‌كرد و همين مساله براي ايران دردسرساز شد.

ايران در دهمين دوره جام‌جهاني براي اولين‌مرتبه نام‌نويسي كرد و با مربيگري محمود بياتي، در مرحله ابتدايي بازي‌هاي انتخابي با تيم‌هاي كره‌شمالي، كويت و سوريه هم‌گروه شد، بازي‌ها به‌طور رفت‌وبرگشت در تهران برگزار مي‌شد و ايران به راحتي و با كسب چهار برد و يك‌تساوي در صدر گروه قرار گرفت. تركيب تيم‌ملي در ديدارهاي مقدماتي جام‌جهاني؛ همان تركيب قدرتمند المپيك مونيخ بود. ايران در اين مرحله كار سختي نداشت و حتي بازي آخرش تشريفاتي شد.

 

پس از صعود از گروه، براي رسيدن به جام‌جهاني تنها يك‌گام مانده بود. ايران براي صعود، استراليا را پيش‌روي خود مي‌ديد. تيم پيروز با دو بازي رفت و برگشت ايران – استراليا، جواز حضور در جام‌جهاني74 را به‌دست مي‌آورد. بازي رفت در سيدني برگزار شد كه ميزبان، سه بر صفر به پيروزي رسيد. ايران قبل از ديدار با استراليا يك بازي دوستانه با نيوزيلند برگزار كرد كه آن مسابقه صفر- صفر مساوي شد. آن بازي باعث افت‌بدني بازيكنان شد، علي پروين هم آسيب‌ ديد و ديدار رفت مقابل استراليا را از دست داد.

 

ايران يك شكست سنگين را مقابل استراليا متحمل شد، با اين حال ايراني‌ها قصد داشتند در بازي برگشت جبران كنند. دوتيم پنج‌روز بعد در ورزشگاه آزادي به ميدان رفتند، دوگل نيمه‌اول پرويز قليچ‌خاني 70هزار نفر تماشاگر حاضر در ورزشگاه را به صعود اميدوار كرد، اما در نيمه‌دوم گلي ردوبدل نشد تا اولين تلاش ايران براي حضور در جام‌جهاني نافرجام بماند. جباري، قليچ‌خاني، حجازي، پروين، رشيدي، كلاني، صادقي مهره‌هاي اصلي آن تيم بودند.

 

نتايج ايران در ديدارهاي مقدماتي جام‌جهاني 1974:

 ايران صفر- كره‌شمالي صفر

 ايران 2 (غلام وفاخواه و علي پروين) – كويت يك

 ايران يك (اكبر كارگرجم) – سوريه صفر

 ايران 2 (مهدي مناجاتي و محمد صادقي) – كره‌شمالي يك

 ايران 2 (پرويز قليچ‌خاني و علي جباري) – كويت صفر

 ايران صفر- سوريه يك

 استراليا 3- ايران صفر

 ايران 2 (قليچ‌خاني دوگل) – استراليا صفر