به گزارش پارس به نقل از تسنیم، الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد صبح امروز در چهاردهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی اظهار داشت: نگاه شیعه همواره به زمانی است که هم مملو از افتخار و هم پر از درد و رنج است. زمانی که حضرت رسول (ص) مدینه النبی را تشکیل داد و بنای اسلام را به پا داشت و پس از رحلتش طوفان های سیاه آغاز شد و توطئه های سنگین، حضرت امیر (ع) را که ستاره درخشان این مسیر بود، به راحتی کنار زد و یاوران نزدیک وی را نیز کنار گذاشت و علی تنها ماند، ولی این مسیر گم نشد و با مجاهدت های یاران علی و تلاش های ائمه و امام صادق (ع) تداوم یافت.

وی با بیان اینکه امام راحل پرچم صادق آل محمد (ع) را مجددا بلند کرد، افزود: انقلاب اسلامی با شناخت دقیق فرهنگ اسلام و رهبر انقلاب اسلامی به عنوان یک اسلام شناس، یک فقیه کامل و یک مجتهد جامع الشرایط و فیلسوف سیاست شناس و از همه مهمتر زمان شناس، با شناخت دقیق مقتضیان زمان و اسلام، انقلاب اسلامی را ایجاد ورهبری کرد.

این روزنامه نگار اصلاح طلب تصریح کرد: امام (ره) نظامی را بر اساس نیازهای زمانه و در چارچوب اهداف وحی پیاده کرد و قانون اساسی نظام اسلامی را مبتنی بر فرهنگ شیعه که برگرفته از فرهنگ آزاداندیشی، نقد و نقادی است، پایه ریزی کرد.

حضرتی خاطرنشان کرد: همه شیعه را به نقد و آزاداندیشی می شناسند و آن را به شنیدن نظرات مختلف و انتخاب بهترین نظر و بهترین راه حل شناخته اند. وی با اشاره به موضوع این نشست مبنی بر نگاهی به افق های آینده در کشور یادآور شد: افق های پیش رو باید ریشه در گذشته داشته باشند و پس از ۳۴ سال از عمر پربرکت نظام اسلامی باید نگاهی به گذشته کرد و مسیر طی شده را مجددا بررسی کرد تا اگر نقصی در این بین وجود داشته باشد، آن را در کنار تمام تصویرهای زیبایی که با رهبری پیامبرگونه امام در تاریخ انقلاب رخ داد، پذیرفت و در جهت حل آن برآمد.

وی با بیان اینکه یک سری ضعف های اساسی داریم که باید آنها را برطرف کنیم، گفت: اینکه ما مرتب فراز و فرود و افراط و تفریط هایی داریم و اینکه دولت های مختلفی مانند آقای هاشمی، آقای خاتمی، آقای احمدی نژاد و آقای روحانی با سیاست های گاها متناقض با یکدیگر می آیند و گاهی فضا را آنقدر امنیتی و پلیسی می کنیم و گاهی آنقدر فضا را باز می کنیم، نشانه ای از نداشتن سیستم منظم، مرتب و تعریف شده است.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد تصریح کرد: طراحی یک سیستم باید متناسب با آرمان های آن باشد. ما فردای پیروزی انقلاب به سرعت قانون اساسی را تصویب کردیم که جزو یکی از مسائل بی نظیر انقلاب بود و نظام تشکیل شد و انتخابات بی نظیری یکی پس از دیگری برپا کردیم. ولی ما یک سیستم کامل که بتوانیم در آن همه مطالب و همه مباحث را به شکلی درست تعریف و هر چیزی را در جای خودش قرار داده باشیم، نداریم.

وی با اشاره به اینکه شیعه در حکومت نبوده است و باید بپذیریم دیگران در زمینه حکومت داری بیشتر تجربه دارند، تصریح کرد: ما مطالب خوب زیادی داریم، اما آنها نیاز به چکش کاری دارند تا بر اساس نیاز زمان بتوان آن را طراحی جدید کرد تا هر چیزی در این سیستم در جای خودش قرار گیرد.

این روزنامه نگار اصلاح طلب با بیان اینکه اولین قدم برای اصلاح این فرآیند این است که هر کسی متناسب با شغلش در جای خودش قرار گیرد، یادآور شد: بعد از گذشت ۳۴ سال از انقلاب معنا ندارد ما افرادی را که متناسب با آن شغل و جایگاه نیستند در آن جایگاه قرار دهیم و سیستم ما باید طوری طراحی شده باشد که اگر مهره های یک سیستم در جای خود قرار نگیرند، خود آن سیستم هشدار دهد. به طور قطع بدون در نظر گرفتن این فرآیند اصلاح انجام نمی شود.

حضرتی حضور قویترین افراد و نخبگان در اولویت برنامه ریزی و مناصب مهم این سیستم را یکی دیگر از نکات خود دانست و گفت: همه مهاجرت هایی که در کشور ما بخصوص از سوی نخبگان علمی صورت می گیرد، مبنای سیاسی ندارد و بخشی از آن به دلیل از بین رفتن انگیزه قویترین افراد و دانشجویانی است که می بینند در کنار دانشجویان با رتبه های کمتر از امتیاز خاصی برخوردار نیستند و یکسان دیده می شوند.

وی ادامه داد: در دهه چهارم انقلاب باید یکسری تعاریف را راجع به این سیستم انجام دهیم و تکلیف خودمان را با مردم مشخص کنیم، اینکه مردم ما را انتخاب می کنند و یا اینکه ما به دلیل دارا بودن ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی همواره مدیر و مسئول خواهیم بود. به نظر می رسد ما نظام شاهنشاهی را زیر و رو کردیم برای اینکه فردی به طور سلسله وار جایگاه خودش را در آن نظام حفظ می کرد و فلسفه و ذات جمهوری اسلامی بر این قرار گرفت که این فرآیند توسط مردم انتخاب شود و همه مسئولیت ها در گرو رای مردم باشد.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد افزود: ما باید یک سیستمی را برای عملی کردن حاکمیت دینی و حکومت ایده آل شیعه در جهان ایجاد کنیم، به شکلی که تمام مردم جهان آرزوی سفر به ایران را داشته باشند و مناسبات مردم با مردم، مردم با مسئولین در این حکومت به شکلی سالم، صادقانه و با اعتماد دو طرف به یکدیگر بر مبنای صداقت باشد و اصلاح امور در فضای کاملا دوستانه در آن انجام شود و همه آرزومند داشتن چنین حکومتی باشند.

حضرتی در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد:

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما می گویید علم و تخصص ملاک انتخاب مدیران باید باشد، پس چرا در دولت جدید و در انتخاب برخی از مسئولان این مسئله در نظر گرفته نشده است و آقای حجتی علی رغم تخصص های مرتبطشان در حوزه جهاد کشاورزی مشغول شده اند، پاسخ داد: آقای روحانی با رای خوب مردم رئیس جمهور شدند و ما برای ایشان آرزوی موفقیت می کنیم. دولت ها بار سنگینی بر دوششان است و با نقصی که در کشور ما وجود دارد، آنها باید تمام تلاش خود را انجام دهند.

این روزنامه نگار اصلاح طلب ادامه داد: آقای حجتی از بعد از انقلاب عضو نیروهای جهاد بودند و آشناترین فرد به این بخش محسوب می شوند. اگر تخصص لازم در این زمینه را ندارند، اما تجربه انباشته شده ای در این حوزه دارند و از اول انقلاب تا الان جزو کسانی است که در این مسیر تجربه به دست آورده است، به نظر من انتخاب ایشان خوب بود.

حضرتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر اعتقاد دارید مردم انتخاب می کنند، پس چرا زمانی که مردم سردبیر حزب شما را انتخاب نکردند، قبول نکردید، با اشاره به اتفاق روز گذشته مبنی بر عدم حضور احمدی نژاد در جمع دانشجویان پاسخ داد: من وقتی میهمانان این جلسه را از دوستان شما پرسیدم، اسامی میهمانان را اعلام کردند و گفتند آقای احمدی نژاد روز گذشته به دلیل مانعی که دانشگاه ایجاد کرد، در این نشست حضور پیدا نکرد.

وی افزود: این کار، کار خوبی نبود. رئیس جمهور تا زمانی که رئیس جمهور است، مسئول کشور است و بعد از آن هم شخصیت سیاسی است. ما نباید برای حضور او مانع ایجاد کنیم و به هر دلیلی این مسئله اتفاق افتاده است، کار زشتی رخ داده است. البته بنای این مسئله در گذشته گذاشته شد و درباره آقای خاتمی هم چندین بار رخ داد.

این روزنامه نگار اصلاح طلب ادامه داد: من منتقد آقای احمدی نژاد بودم. ایشان کارهای خوبی انجام داد، اما فضای کلی کارهایش کارهای خوب آن را نیز پوشاند. شخصی بود که شبانه روز فعالیت می کرد و زحمت می کشید و با همه ضعف ها ۸ سال رئیس جمهور کشور بود و در حال حاضر شخصیت سیاسی کشور است.

حضرتی گفت: روزنامه اعتماد در ۸ سال گذشته یک بار هم لفظ آقا یا رئیس جمهور را از کنار نام او حذف نکرد و اگر هم خدای ناکرده مطلب سخیفی درباره او نوشته می شد، بنده اجازه انتشار را نمی دادم و معتقد بودم ما منتقد هستیم و باید در فضای احترام با او رفتار کرد.

وی با بیان اینکه بنده چندین بار دوستان اصولگرا را دعوت کرده ام تا باورهایمان را یکجا کنار هم جمع کنیم و اشتراکات و نقاط اختلاف خود را بازشناسی کنیم، افزود: ما در مسائل کلان اشتراکات داریم، اما در موضوعات فرعی و تاکتیکی اختلاف داریم.

این روزنامه نگار اصلاح طلب ادامه داد: اجرای حاکمیت دینی، اجرای قانون اساسی، اعتقاد به ولایت فقیه جزو اشتراکات ما است، اما به عنوان مثال وقتی ما می خواهیم همه بندهای قانون اساسی اجرا شود، صدای آنها کمی پایین تر می آید و گاهی در اختلافات که عمدتا در تاکتیک هاست، صداها بالا می رود. به عنوان مثال در انتخابات ۸۸ اتفاقاتی رخ داد که محل بحث است و آسیب شناسی آن نیازمند این است که در یک فضای بسته و درون خانواده حلش کنیم. زیرا اگر صدای اختلافات بالا رود و همسایه بخواهد با چوب از ما در برابر یکدیگر حمایت کند، این خانه از پای بست دچار مشکل خواهد شد.

حضرتی با بیان اینکه باید یاد بگیریم اساس، حفظ نظام است، افزود: با" بله قربان" گفتن نظام حفظ نمی شود و باید در فضای نقد و انتقاد آن را حفظ کرد.

وی افزود: روزنامه ما چندین بار به دلیل مضحک و خنده آوری بسته ماند. در انتخابات ۸۸ نیز مباحث زیادی است. من در یادداشت ۷ دیماه ۸۸ خود در سرمقاله ای مفصل خطاب به دوستان اصلاح طلب نظراتم را در این زمینه گفته ام و معتقد بودم باید کارها را در چارچوب نظام و ولایت فقیه پیش برد.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد گفت: در سال ۸۸ مقصرهای زیادی بودند و هستند که یک بخشی از آنها را بنده در مناظره تلویزیونی با آقای روان بخش اعلام کردم و گفتم اگر آتش فتنه ای برپا شده است، خیلی ها مقصرند که یکی از آنها نهاد شورای نگهبان است که بنده احترام فراوانی برای آن قائلم و آن را جزو نهادهای انقلاب می دانم، اما در این انتخابات مخصوصا رهبر انقلاب یکی یکی آن اشکالات را برطرف کرد و این دفعه اجازه نداد اشکالات گذشته تکرار شود. اینکه مسئولی از شورای نگهبان در حمایت از گروهی سخنرانی نکند، برای اینکه شورای نگهبان در جایگاه داور است و نباید به نفع گروه خاصی موضع گیری کند.

حضرتی افزود: در داستان ۸۸ عده ای مقصرند که زندان رفتند و عده ای مقصرند که همچنان آزاد هستند و عده ای هم که آتش فتنه را برانگیختند، ولی آزادند. هر جا برخی از دوستان چیزی کم می آورند، بحث ۸۸ را مطرح می کنند البته این داستان بسیار مفصل است و نیازمند بررسی کامل دارد. اینکه چند روز قبل از انتخابات پول به جیب مردم ریخته می شود و یا اقدامات دیگری که صورت گرفت، اینها نیز باید بررسی شود.

وی افزود: آقای کروبی اظهانظری کرده است مشخصا نظر ایشان است و البته ایشان در حال حاضر در حصر است، ولی کسانی که در حصر و زندان نیستند چه؟ تعداد زیادی از عوامل دخیل بودند که این بار رهبری جلو آنها را گرفت. نتیجه انتخاباتی که در سال ۸۸ ساعت ۱۱ شب اعلام شد، گفتند این بار باید به طور طبیعی و صندوق به صندوق آمارها اعلام شود. سپاه پاسداران که در انتخابات قبل بیانیه و پیام داد، این بار نه بیانیه داد و نه پیام و سر جای خودش نشست و گفت هر کسی که می خواهد رای بیاورد و این حرکت درست است.

این روزنامه نگار اصلاح طلب در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه در انتخابات سال ۸۸ و فتنه ۸۸ اصول قانون اساسی نادیده گرفته شده، به نظر شما کدام طرف مقصرتر هستند، گفت: جمع شما دیدگاه هایشان مشخص است و اینجا یک فضای دانشگاهی است. دانشجو یعنی کسی که اهل علم، تحقیق و بررسی باشد. آقای کروبی و موسوی که در حال حاضر در حصر هستند و خیلی ها در زندان به سر می برند، ولی خیلی ها که مقصر بودند بیرون هستند. خیلی نباید به گذشته برگشت، یک جایی باید این داستان را که خسارت سنگینی برای کشور به بار آورد تمام کنیم و قیچی شود. اما برای برخی این موضوع تمام شدنی نیست.

حضرتی افزود: با این وجود می توان یک گروهی از طرف قوه قضائیه، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان یا هر نهادی مثل نهاد شورای نگهبان ایجد کرد تا این داستان را تجزیه و تحلیل کنند و بررسی دقیقی در این زمینه اینکه این مسئله از کجا شروع شد و کجا بنزین بر فتنه ریخته شد را بررسی کنند.

وی ادامه داد: یک تعداد از کسانی که از نظر شما محکوم هستند، دارند محکومیت خود را طی می کنند و برخی از افراد هم از طرف قوه قضائیه و نهادهای امنیتی هم اکنون در زندان به سر می برند، اما می توان با ایجاد یک کمیته حقیقت یاب تشخیص این موضوع را به آنها سپرد و هر کسی به هر اندازه ای در این زمینه مجرم بوده است، بازخواست شود.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد افزود: تشکیل این کمیته حقیقت یاب بهتر است و مطالبه شما باید این باشد که با گذشت ۴ سال از این موضوع این مسئله به دور از هیجان بررسی شود.

حضرتی ادامه داد: با گذشته ۴ سال از آن مسئله مردم به همان افرادی رای دادند که برخی آنها را محکوم می کردند و دیدیدم که در یک انتخابات آزاد نظرشان را اعلام کردند و رای مردم برعکس چیزی بود که عنوان می شد.

وی در همین زمینه یادآور شد: مردم نه به حرف کسی که می گفت تقلب شده است، اعتنا کردند و نه به حرف طرف دیگر و اگر قرار بود مردم بر آن حرف ها صحه می گذاشتند باید به حرف دیگری که ۳ یا ۴ درصد آرا را داشت رای می دادند.