به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفت که عدم واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه پیامی به ملت های خودسر است مبنی بر اینکه زمانی که مردم از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود استفاده می کنند، هیچ پیامدی به وجود نمی آید.

وی افزود که قصد دارد تا بهترین گزینه خود را به جامعه بین الملل ارائه کند و به مردم آمریکا بگوید چرا می خواهد دستور حمله به دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را صادر کند.

اظهارات اوباما در حالی مطرح شد که قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه آمریکا تردید عمیق خود یا مخالفت شدیدشان را در قبال حمله نظامی علیه سوریه ابراز داشته اند و می گویند، دلایل بیشتری را از سوی اوباما برای انجام این حمله خواستارند.

رئیس جمهوری آمریکا در روز آخر نشست گروه ۲۰ در سن پترزبورگ روسیه به سخنرانی پرداخت و با رهبران بین المللی به منظور دستیابی به حمایت آنها برای حمله به سوریه دیدار و گفت وگو کرد و گفت که مطمئن است اکثر این رهبران از برنامه وی برای انجام حمله نظامی در سوریه حمایت می کنند.

وی ادعا کرد که فهمیده برخی از رهبران حاضر در نشست گروه ۲۰ چون ولادیمیر پوتین، همتای روس خود به این مساله پی برده اند که دولت دمشق در حمله شیمیایی ۲۱ اوت سال جاری میلادی سوریه دست داشته است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که با پوتین دیدار کرده و مکالمه ای سازنده و صمیمی با وی داشته است و درباره مساله سوریه با همتای روس خود گفت وگو کرد، اما درباره ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با وی به بحث ننشسته است.

جو بایدن، معاون اوباما و میزبانی دیگر از مقام های ارشد دولتی آمریکا در روزهای اخیر تلاش خود را برای ترغیب قانونگذاران به منظور حمایت از ضرورت مجازات دولت دمشق به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان سوری بیشتر کرده اند.

دولت واشنگتن این مساله را مطرح کرده که عدم حمله به دولت سوریه، به بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور جرات استفاده بیشتر از سلاح شیمیایی را می دهد و پیامی است به سایر کشورها چون ایران که آمریکا نمی خواهد در قبال استفاده از سلاح کشتار جمعی دست به واکنش بزند.

آنها همچنین اعلام کردند که عدم اقدام نظامی علیه سوریه آمریکا و متحدان این کشور چون اسرائیل را در معرض خطر حمله قرار می دهد.