" شما این حرف هایی که از من می شنوید از کسی دارید می شنوید که از پیش و لحظه شروع مبارزات که امام راحلمان آغاز کردند لحظه لحظه همراه انقلاب بوده و صحبت از ۶۰ سال پیش است و تا امروز. "

به گزارش خبرنگار سیاسی پارس ؛ این ها گوشه ای از گفته های اقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ۴ سال پیش است، اخرین نمازجمعه که یکی از پرسابقه ترین خطیب های پس از انقلاب ان را اقامه کرد و تا کنون مجال حضور دوباره را نیافته است.

۲۶ تیرماه ۸۸ در حالی که اعتراضات و اغتشاشات بعد از انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه داشت، هاشمی رفسنجانی با حضور در نمازجمعه راه کارهایی برای برگشت ارامش و وحدت به جامعه ارائه داد، پیشنهادهایی که با مخالفت شدید گروه های تندرو مواجه شد و هرگز عملی نشد.

منتقدان هاشمی در ان روزها معتقد بودند هاشمی از خط انقلاب خارج شده است به طوری که در تندترین انتقاد محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان گفت: " شما چه کاره هستید که می گویید باید بازداشت شدگان آزاد شوند" ، به هر حال پاسخ هاشمی به تمامی این انتقادات سکوت بود.

فروردین ۸۹ دوباره زمزمه های حضور هاشمی در نمازجمعه شنیده شد اما نه تنها محقق نشد بلکه وبسایت شخصی اش نیز فیلتر شد. هاشمی در ان روزها در مورد عدم حضورش گفت: " وظیفه امام جمعه آگاه کردن جامعه در خصوص مسایل جاری کشور و روابط بین المللی است و زمانی که احساس کنم ضرورت دارد شرکت خواهم کرد" .

با این حال حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه در تیر ماه ۸۹ با بیان اینکه پیش از هاشمی، مهدوی کنی و یزدی نیز از امامان جمعه بودند که دیگر در نماز جمعه حضور نمی یابند، گفت: " اگر این باب را در نماز جمعه باز کنیم که هر کسی ناکامی سیاسی دست پیدا می کند، بخواهد جرات کند و بیاید و نماز جمعه را به هم بریزد نمی توانیم در کشور نماز جمعه اقامه کنیم، ما همیشه از اینکه مسائل سیاسی و این رقابت های سیاسی و انتخاباتی وارد مقوله نماز جمعه شود، پرهیز داشته ایم. "

از طرف دیگرهیچگاه هاشمی نخواست، علاقه اش برای بازگشت به نمازجمعه پنهان کند به طوری که در طی ۴ سال گذشته درخاطراتش بارها به نمازجمعه اشاره کرد« … آقای [محمد] امامی [کاشانی] تلفن کرد و راجع به مطالب خطبه های نمازجمعه آینده، مشورت نمود. قرار است [نماز جمعه را] ایشان بخوانند» (۴خاطره خرداد ۱۳۶۲)

در حالی که عده ای معتقد بودند، هاشمی از شخصیت های طراز اول و داخل نظام است که متاسفانه در سال های اخیر ظرفیت وی مورد غفلت قرار گرفته است، و باید در این مورد به شکل جدی تجدیدنظر بشود، چرا که ایشان از پشتوانه های کشور هستند که حضورشان قطعا باعث رونق نماز جمعه خواهد شد. اما اظهارات چند ماه پیش تقوی دوباره خبر ساز شد.

رئیس شورای سیاستگذاری نماز جمعه، گفته بود: " موضوع بازگشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه مطرح نیست" و" بحث بازگشت آقای هاشمی به نماز جمعه تمام شده است"

هاشمی که از جایگاه بین المللی و سیاسی نمازجمعه اگاه است دوباره از طریق رییس دفترش به این صحبت ها پاسخ داد. بیست و یکم فروردین ۹۲ محمد هاشمی با اشاره به اینکه تصمیم قطعی درباره این موضوع باید از سوی مراجع ذی ربط گرفته شود گفت: اکبر هاشمی رفسنجانی" در مقطعی تصمیم گرفتند به نماز جمعه بازنگردند. علت هم این بود که ایشان تأکید داشتند که جایگاه نماز جمعه جایگاه مقدسی است؛ ممکن است این جایگاه با بعضی از شعارها خدشه دار شود. "

وحدت ملی و بازگشت هاشمی

صحبت های تقوی زمانی مطرح شد که احتمال حضور هاشمی در انتهابات مطرح بود و اصولگرایان مخالف هاشمی احساس می کردند که در صورت عدم حضور وی به راحتی می توانند پیروز انتخابات باشند. اما ثبت نام و رد صلاحیت هاشمی در کنار واکنش های وی بعد از رد صلاحیت و پیروزی حسن روحانی در انتخابات، احتمال حضور هاشمی در نماز جمعه را افزایش داد.

هاشمی بعد از رد صلاحیتش حفظ نظام و وحدت را خواستار شد و با تمکین از قانون و بیان حفظ وحدت که مطالبه رهبری نیز بود تا حدودی از هجمه انتقادات به خودش را کاهش داد به طوری که صحبت های اخیر حجت الاسلام سید رضا اکرمی در خصوص بازگشتش به نمازجمعه، باهیچ واکنشی از طرف مخالفانش روبرو نشد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه نماز جمعه به هاشمی احتیاج دارد گفته: چه بخواهیم و چه نخواهیم، هاشمی رفسنجانی یکی از ارکان نظام است و شناسنامه انقلاب به شمار می رود، … نگاه من به نماز جمعه شاید نگاهی ایده آل تلقی شود. به نظر من نماز جمعه، مخصوصا نماز جمعه تهران نمازی حکومتی است و باید خطابه هایی که ایراد می شود به گونه ای باشد که در کشور تاثیر بگذارد و حتی حاوی پیام برای خارج از کشور هم باشد.

هاشمی -که ایت الله سیستانی در وصفش این چنین می گوید: شما هم درد و هم درک را دارید، چراکه برخی تنها درد یا درک را دارند ولی این خصوصیت در شما جمع است -، همواره نشان داده رفتارش از احساس به دور است و نمونه کامل یک سیاستمدارکارکشته است، به طوری که برخی از کارشناسان معتقدند، که چه هاشمی دارای منصب باشد چه نباشد تاثیرش را می گذارد.

اما رفتن هاشمی از نماز جمعه عامل تفرقه نشد و حضور مردم را در نماز جمعه کمرنگ نکرد که امروز با بازگشت هاشمی وحدت ایجاد شود. اصولا تفرقه زمانی در جامعه وجود دارد که فردی برتبل مخالفت بکوبد و در سالهای گذشته کسی پرچمدار مخالفت نبود که امروز هاشمی گزینه برقراری وحدت شود.