به گزارش پارس به نقل از مهر، عباس علایی  اظهار داشت: چندی قبل از نظر قانون نظام صنفی، رسته سفره خانه ها را قانونمند کردیم. اما بحثی که بین قهوه خانه ها و سازمان میراث فرهنگی پیش آمد این است که این سازمان اقدام به صدور پروانه بهره برداری برای راه اندازی سفره خانه می کند که این پروانه از نظر قانون نظام صنفی مجوز محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: در سطح شهرها مجوز فعالیت یک واحد صنفی را اتحادیه صادرمی کند، الحاق رسته ها به اتحادیه طبق قانون انجام می شود و اگر اتحادیه آن صنف وجود نداشته باشد اتحادیه های همگن جایگزین می شوند. در حال حاضر به دلیل اینکه اتحادیه قهوه خانه ها از سال ۱۳۲۳ در کشور فعال است رسته سفره خانه ها به این اتحادیه واگذار شده است.

به گفته رئیس اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه های سنتی بحث میراث و تاریخ با این اتحادیه عجین شده است چرا که ما یک صنف قدیمی و دارای تاریخ و ریشه هستیم.

صدور تنها یک مجوز سفره خانه در تهران

اعلایی ادامه داد: تشکیل اتحادیه مستقل به راحتی انجام نمی شود و برای تشکیل یک اتحادیه در تهران باید ۳۰۰ عضو دارای مجوز باشد، قانون می گوید پروانه برای راه اندازی اتحادیه، قانونی نیست.

رئیس اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه های سنتی با اعلام اینکه کمیسیون نظارت، مسئول تشخیص رسته ها است افزود: تنها یک مجوز سفره خانه در تهران صادر شده است و اگر سفره خانه های سنتی می خواهند تبدیل به اتحادیه مستقل شوند باید ۲۹۹ مجوز دیگر دریافت کنند. به جز وزات صنعت، معدن و تجارت هیچ ارگان دیگری نمی تواند در بحث صنوف وارد شود و جوسازی های رسانه ای برای اینکه سفره خانه ها با پروانه بهره برداری فعالیت کنند غیرقانونی است.

وی با اشاره به اینکه عده ای می خواهند اتحادیه و اصناف را با میراث فرهنگی درگیر کنند، تأکید کرد: موازی کاری به هر صنفی لطمه وارد می کند. عده ای دور هم جمع شدند و برای خود جامعه سفره خانه داری را تشکیل دادند و اگر با تشکیل جامعه بتوان فعالیت صنفی کرد، پس اتحادیه و اساسنامه زیر سوال می رود. اگر سازمان میراث فرهنگی به دنبال این است که میراث جامعه را به دنیا نشان دهد قهوه خانه هم جزو میراث مملکت است و سفره خانه هیچ تعریفی از نظر قانونی ندارد. لفظ سفره خانه از نذرهایی که در خانه ها انجام می شود نشأت گرفته است.

فعالیت ۵۰ هزار قهوه خانه در کشور

وی ادامه داد: ۵۰ هزار قهوه خانه در کشور فعال هستند و افراد زیادی از این راه ارتزاق می کنند. برای ما جای سئوال است که پنج نفر با تشکیل یک N. G. O به دنبال چه چیزی هستند. از دولت تدبیر که دنبال قانونگرایی است انتظار داریم دراین خصوص نیز در حیطه قانون وارد شود.

رستوران سنتی نداریم

علایی با اعلام اینکه مکانی به نام رستوران سنتی در قانون تعریف نشده است، افزود: رستوران و سلف سرویس ها، چلوکبابی ها، کباب و حلیم، دل و جگر وقهوه خانه ها صنف های هم گن هستند اما در کمیسیون تشخیص مجمع امور صنفی رسته سفره خانه ها به اتحادیه قهوه خانه دارها واگذار شد. اگر فردی می خواهد سفره خانه ایجاد کند باید برای دریافت مجوز به این اتحادیه مراجعه کند. ضمن اینکه طی سه مصوبه کمیسیون علاوه بر اینکه رسته سفره خانه ها به ما واگذار شد نام ما از اتحادیه قهوه خانه داران به اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه های ستنی تغییر پیدا کرد.

به گفته وی، رستوران کلمه ای فرانسوی است و برند سنتی نیز متعلق به اتحادیه قهوه خانه ها است. در ضوابط رستوران سنتی نداریم و در این خصوص شکایتی را در شعبه سه مجتمع قضایی شهید بهشتی از اتحادیه رستوران ها انجام دادیم و توانستیم رأی قطعی الحاق سفره خانه ها به اتحادیه قهوه خانه ها را بگیریم.

علایی ادامه داد: استفاده از لفظ رستوران سنتی غیر قانونی است و به اداره اماکن نیز اعلام کردیم تا با اماکنی که از لفظ رستوران سنتی استفاده می کنند، برخورد شود.

بی توجهی سازمان میراث فرهنگی به ثبت جهانی قهوه خانه ها

وی از اقدامات این اتحادیه برای ثبت جهانی قهوه خانه به نام ایران خبر داد و گفت: در دولت قبل اقدامات لازم برای ثبت جهانی قهوه خانه ها به نام ایران را انجام دادیم اما متأسفانه ذهن مسئولان میراث به قدری درگیر مسائل حاشیه ای بود که بسیار راحت از کنار آن عبور کردند. پرونده درخواست ما برای ثبت جهانی قهوه خانه ها باز است و اگر آنها کارها را انجام نمی دهند به ما بگویند هر چه دوندگی دارد خودمان انجام دهیم. حیف است میراثی که متعلق به کشور ما است توسط ترکیه به ثبت برسد.

به گفته علایی وقتی دولت می گوید دنبال جذب توریست و گردشگر به داخل کشور است همین قهوه خانه های سنتی می تواند در این راه بسیار کارساز باشد. تا کنون چند قهوه خانه در اصفهان و قزوین ثبت ملی شده که همین موضوع می تواند حقانیت ما را ثابت کند. در تهران نیز دو قهوه خانه در میدان راه آهن و هرندی به عنوان قدیمی ترین قهوه خانه ها همچنان فعال هستند.

وی در پایان با بیان اینکه جلد دوم کتاب تاریخ قهوه خانه ها به زودی منتشر می شود تاکید کرد: برخی دانشگاهها برای تدریس این کتاب از ما استعلام کرده اند چراکه در این کتاب به موضوع نقاشی قهوه خانه ای، معماری و نقالی پرداخته شده است.