به گزارش پارس به نقل از مهر، بهمن نامور مطلق در نشست خبری که ظهر سه شنبه در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد، بیان کرد: با توجه به اینکه ایران دارای ظرفیت بالایی در حوزه سنگ های قیمتی است، ایجاد مرکز گوهر می تواند گردش مالی صنایع دستی را افزایش دهد. وی ادامه داد: برنامه ملی کارگاه گردی در سفرهای نوروزی از دیگر برنامه های معاونت صنایع دستی است و قصد داریم تا کارگاههای مستعد به عنوان مراکز گردشگری مورد توجه قرار گیرند و مسافران بتوانند از آنها در ایام نوروز دیدن کنند.

نامور مطلق درباره بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز که دغدغه همیشگی این معاونت بوده ولی هیچ گاه برنامه منسجمی برای رفع مشکل هنرمندان این عدصه نداشته اند نیز گفت: بیمه هنرمندان زیر ۵۰ سال مشکلی ندارد ولی بالای ۵۰ سال با مشکل پرداخت همه هزینه ها رو به روست اما این هزینه نیز بسیار گزاف است به همین علت اعتبار۳۰ میلیارد تومانی در مرحله اول برای هزار نفر درخواست کرده ایم اما درحال حاضر دولت توان پرداخت این هزینه را ندارد.

معاون صنایع دستی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در بازارچه های صنایع دستی نوروزی با صنایع دستی چینی مواجه می شویم گفت: در هر بازارچه نماینده ای از سازمان میراث فرهنگی وجود دارد و افراد کشیک در معاونت صنایع دستی حضور دارند که این موارد را گزارش می دهند تا اگر صنایع دستی غیر ایرانی فروخته شود با آنها در همین ایام نوروز برخورد جدی شود.

وی گفت: صنایع دستی نوستالژیک نیست بلکه سرنوشت ساز و تعیین کننده است دولت باید به هنرمندان صنایع دستی کمک کند تا در آینده هنرمندان صنایع دستی بتوانند یاری رسان دولت باشند.

نامور مطلق ادامه داد: برای احیای بازارهای جهانی نیازمند تعامل با دنیا هستیم. ما اکنون رقبای سنتی مانند هند و چین و رقبای تازه نفس مانند ژاپن داریم چون متوجه شده اند که صنایع دستی آینده دارد، تهدید جدی که ما را از صحنه رقابت خارج کرده وجود تحریم ها است. هنرمندان صنایع دستی و مدیران از مذاکرات وزرای خارجه حمایت می کنند بخشی از اقتدار ما به باز شدن فضا و ایجاد ارتباطات اقتصادی با دنیا بستگی دارد.

وی گفت: فرصت استثنایی در حوزه تحصیل کردگان رشته صنایع دستی وجود دارد چرا که ایران بیشترین تحصیل کردگان صنایع دستی در دنیا را دارد. فرصت دیگر حضور گسترده زنان در عرصه صنایع دستی است، ما می خواهیم این حضور را سازماندهی و قاعده مند کنیم.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: صنایع دستی از نبود نیروی شایسته مدیران رنج می برد، آنها یا خارج از معاونت بوده اند و یا تمایلی به برگشتن به بخش مدیریتی سازمان نداشتند. ما سعی کردیم نیروی انسانی معاونت صنایع دستی را ترمیم کنیم.

نامور مطلق از ایجاد ۱۲ کارگروه تخصصی صنایع دستی خبر داد و گفت: برخی از این کارگروهها ایجاد شده است. با کمک دوستان در اداره کل تولید به سمت کارگاه های دانش بنیان خواهیم رفت.

وی درباره احیای جایگاه هنرهای سنتی گفت: یکی از فعالیتهای ما احیای هنرهای سنتی و جایگاه تشکیلاتی آن است، کارهای کمی در این حوزه انجام شده ماندن بازگرداندن خانه بهزاد به عرصه هنرهای سنتی. با این حال قرار است مرکز یا خانه ملی هنرهای سنتی را در مکانی که بعداً مشخص خواهد شد افتتاح کنیم در همین حال سازمان میراث فرهنگی متولی دانشکده هنرهای سنتی نیز خواهد شد.

نامور مطلق از برگزاری همایش جهانی شدن صنایع دستی در سال آینده خبر داد و گفت: با معاونت گردشگری صحبت کرده ایم که یکی از شاخصها برای دادن ستاره به هتلها استفاده از هنرهای سنتی و صنایع دستی باشد چرا که اکنون برخی از هتلها از صنایع دستی در استان شان استفاده ای نمی کنند.