به گزارش پارس به نقل از مهر، سید محمد بهشتی، موسس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در نشست خبری خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی درباره دستاوردهای این مرکز که ظهر روز شنبه برگزار شد، گفت: باید اولویت های دانشگاهی رشته های مرتبط با میراث فرهنگی شناسایی شوند و این مرکز خلاهایی که در مراکز دانشگاهی دیگر نیست را جبران کند. به عنوان مثال اکنون رشته مرمت ابنیه آثار موزه داری و صنایع دستی درحال تدریس است ولی هنوز موزه داری تنها در همین مرکز تدریس می شود و این رشته تحصیلی در مراکز دانشگاهی دیگر وجود ندارد. وی گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات موجود، برخی از رشته های مورد نیاز در این مرکز تدریس نشد ولی وجود آن لازم است مانند مدیریت محوطه های تاریخی، مدیریت بافت های تاریخی، رشته های کارشناسی اموال تاریخی و فرهنگی. رشته باستان شناسی نیز زیرشاخه های زیادی دارد که در ایران تدریس نمی شود مانند باستان سنجی، گیاه باستانی و… درحالی که این رشته ها در دنیا درحال تحول است.

بهشتی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی باید متقاضی آموزش یکی از رشته های مرتبط با میراث فرهنگی باشد، وزارت علوم نیز مجوز آن را بدهد و کارشناسانی برای تدریس آن پیدا شوند. چون اکنون بسیاری از کارشناسان هستند که در دنیا تحصیل کرده اند و می توانند جذب این مراکز آموزشی شوند. غیر از این کارشناسان خوبی در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که در میدان عمل تجربه کسب کرده اند مانند کارشناسانی که پس از زلزله بم در محوطه تاریخی ارگ بم فعالیت کردند.

وی ادامه داد: شورای مرکزی نیاز به ایجاد رشته های تحصیلی جدید را بررسی می کند رئیس شورا، ریاست سازمان میراث فرهنگی را نیز بر عهده دارد و با همفکری و برنامه ریزی اعضای این شورا برنامه ریزی ها انجام می شود و در نهایت مصوبه اصلی را تصویب می کند اما راه اندازی آن رشته ها و مجوز برگزاری آن بر عهده وزارت علوم است.

وی گفت: نقش رئیس سازمان میراث فرهنگی مدیریتی است نه کارشناسی. در سازمان میراث فرهنگی رئیس خوب حتما کارشناس خوبی نیست. بحث دیگر این است که روسای سابق این سازمان افرادی بودند که به نظرات کارشناسی اهمیتی نمی دادند یکی از مشکلات این مرکز که نتوانست رشته های جدید آموزشی را توسعه دهد، این بود که تشخیص نمی دادند لازم است این رشته ها آموزش داده شود. اکنون امیدواریم که دیگر این اتفاقات نیفتد. ما روند متوقف ماندن ایجاد رشته های جدید آموزشی در مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را پیگیری می کنیم. این توانستن موکول به این نیست که فقط موافقت ها را بگیریم بلکه مهم این است که اساتید را نیز جذب کنیم.

بهشتی گفت: سطح بسیاری از رشته های مورد نیاز سازمان میراث فرهنگی باید در دوره تحصیلات تکمیلی باشد سازمان میراث فرهنگی باید بتواند شرایط لازم را برای آموزش دوره های تحصیلات تکمیلی فراهم کند.

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی گفت: در طول سالهای گذشته، یونسکو، برگزار کننده دوره های آموزشی کوتاه مدت بود منتها این دوره ها را در ایران برگزار کرد چون اساتید مرتبط با آن در ایران بودند نه در آسیای مرکزی، قفقاز و یا عراق.

وی ادامه داد: در زمینه حفاظت از چغازنبیل، قرار بود با موسسه کراتر فرانسه هکاری کنیم به نحوی که آنها ۹۵ درصد کار عملی را انجام دهند اما بعد از سه سال درست این قرار برعکس شد و ۹۵ درصد کار را ایرانیان انجام دادند چون آنها می گفتند چیزی نمانده که کارشناسان میراث فرهنگی در ایران ندانند.