اگر با کسب‌وکارهای آنلاین و بازاریابی دیجیتال آشنایی داشته باشید، حتما اسم ایمیل مارکتینگ به گوشتان خورده است. احتمالا همه ما ایمیل‌های تبلیغات یا ارتباط با مشتریان زیادی نیز از سرویس‌های ایرانی و خارجی دریافت کرده‌ایم. اما ایمیل مارکتینگ چیست؟ آیا ایمیل مارکتینگ به معنای ارسال ایمیل‌های انبوه تبلیغاتی است؟

در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم و درباره کاربردها و مزایای بی‌شمار ایمیل مارکتینگ برای کسب‌وکارها صحبت کنیم. ایمیل مارکتینگ یکی از پربازده‌ترین و به‌صرفه‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. آمارها نشان می‌دهند که ایمیل مارکتینگ یکی از بالاترین نرخ‌های بازگشت سرمایه را دارد و می‌تواند نرخ تبدیل مشتریان را تا ۵ برابر افزایش دهد.

ایمیل مارکتینگ یا تبلیغات ایمیلی؟

برخی تصور می‌کنند ایمیل مارکتینگ یعنی ارسال ایمیل انبوه و تبلیغاتی برای عموم کاربران یا یک لیست از ایمیل‌های افراد مختلف. اما ایمیل مارکتینگ معنایی متفاوت و بسیار گسترده‌تر از تبلیغات ایمیلی (Email Advertising) دارد. ایمیل مارکتینگ یک فرایند جامع بازاریابی است که از برقراری ارتباط با مشتری بالقوه آغاز می‌شود و با تعامل مداوم و مستمر با مشتری ادامه می‌یابد.

 

ایمیل مارکتینگ می‌تواند بهترین ابزار تعامل شما با کاربران وب‌سایتتان باشد و برای اطلاع‌رسانی محصولات و خدمات، حفظ مشتریان و بازگرداندن آن‌ها و تشویق کاربران به خرید دوباره یا استفاده مجدد از سرویس مورد استفاده قرار بگیرد.

ایمیل مارکتینگ و پیشینه آن

پیشینه ایمیل مارکتینگ به حدود ۴۰ سال پیش برمی‌گردد. گری توئرک یک مدیر مارکتینگ آمریکایی بود که برای اولین بار با ارسال ۴۰۰ ایمیل به ۴۰۰ مشتری سازمان خود موفق شد ۱۳ میلیون فروش ایجاد کند. با افزایش استفاده از ابزار ایمیل و توسعه سرویس‌های ایمیل تحت وب رایگان در دهه ۹۰ میلادی شرکت‌های گوناگونی فهمیدند که باید ایمیل را به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی جدی بگیرند. دسترسی عمومی به ایمیل و سادگی استفاده از آن یکی از عوامل استقبال از آن بود.

بعدتر با افزایش ایمیل‌های تبلیغاتی سرویس‌دهنده‌های ایمیل قوانینی را برای کنترل اسپم‌ها و هرزنامه‌ها وضع کردند تا از ارسال ایمیل‌های مزاحم برای کاربران خود جلوگیری کنند. رفته‌رفته ایمیل مارکتینگ از ارسال تبلیغات انبوه و عمومی فاصله گرفت و با اضافه شدن امکاناتی مانند سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی پیام‌ها به ابزاری برای تعامل کارآمد با کاربران تبدیل شد.

در سال‌های اخیر اغلب شرکت‌ها از سرویس‌های اختصاصی ایمیل مارکتینگ برای این کار استفاده می‌کنند. سرویس‌های گوناگونی در جهان به ارائه این خدمات می‌پردازند و ایمیل مارکتینگ را بسیار ساده‌تر و دردسترس‌تر از قبل کرده‌اند. اما با توجه به مشکلاتی که اغلب سرویس‌دهنده‌های خارجی برای مشترکین ایرانی خود ایجاد کرده‌اند، توصیه ما به شما استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی است. سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا با پشتیبانی فنی و مارکتینگی قوی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این سرویس علاوه‌بر رفع موانعی مانند تحریم آی‌پی ایران یا مشکلات پرداخت ارزی می‌تواند هزینه ایمیل مارکتینگ شما را نیز به‌طور قابل توجهی کاهش دهد.

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند برای همه کسب‌وکارها مفید و موثر واقع شود. چون بخش بزرگی از افراد به صورت روزانه ایمیل خود را چک می‌کنند، چه کسب‌وکارهای کوچک و چه شرکت‌های بزرگ همه می‌توانند از این ابزار برای تعامل با کاربران خود استفاده کنند. در ادامه برخی از مزایای ایمیل مارکتینگ که آن را به یک ابزار اصلی دیجیتال مارکتینگ تبدیل کرده و باعث اثربخشی فوق‌العاده آن شده را برمی‌شماریم:

1.اثربخشی مستقیم و لحظه‌ای

q2

کاربران ایمیل معمولا در فاصله کوتاهی از زمان ارسال ایمیل را باز می‌کنند و به همین خاطر ایمیل را می‌توان مانند پیامک یا پوش نوتیفیکیشن یکی از روش‌هایی دانست که نتایج آن به سرعت قابل مشاهده است. از سوی دیگر ایمیل یک راه مستقیم ارتباط با مشتریان است و می‌تواند بستر مناسبی برای محتوای مطلوب ارسالی شما باشد.

2.هزینه مناسب و مقرون‌ به‌صرفه بودن

ایمیل مارکتینگ یکی از ارزان‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های بازاریابی است و با صرف کمترین منابع قابلیت اجرای کمپین در ابعادی گسترده را در اختیار شما قرار می‌دهد.

3.پیاده‌سازی آسان و کاربردی

با استفاده از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ مانند سرویس نجوا قادر خواهید بود با صرف کمترین زمان و بدون نیاز به دانش فنی یا تخصص برنامه‌نویسی ایمیل‌هایی جذاب و اثربخش بسازید و در ابعاد گسترده ارسال کنید. برخی از دیگر امکانات سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا عبارتند از:

  • این سرویس به شما امکان می‌دهد که گزارش‌های تحلیلی دقیقی از کمپین‌های خود دریافت کنید تا با آنالیز آن‌ها کمپین‌های خود را بهینه‌تر و موثرتر اجرا کنید.
  • می‌توانید کاربران خود را در سگمنت‌های مورد نظرتان دسته‌بندی کنید تا برای هر گروه با توجه به ویژگی‌های آن‌ها محتوای مناسبشان را ارسال کنید.
  • می‌توانید ایمیل‌های خود را شخصی‌سازی کنید و با مخاطب قرار دادن کاربران تاثیرگذاری کمپین‌های خود را دوچندان کنید.
  • ایمیل‌های شما قابلیت زمان‌بندی دارند و قادرید آن‌ها را برای ارسال در زمان مناسب برنامه‌ریزی کنید.
  • به یک سیستم اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) دسترسی خواهید داشت که به شما اجازه می‌دهد بر اساس فلوهای از پیش تعریف شده بر اساس رفتار کاربران برای آن‌ها ایمیل‌های خودکار و اتوماتیک بفرستید.
  • می‌توانید از ایمیل مارکتینگ برای ارسال ایمیل‌های تراکنشی (Transactional) استفاده کنید؛ ایمیل‌هایی مانند تایید خرید یا فراموشی گذرواژه و ... که مشتری را در جریان مراحل خرید یا عضویت قرار می‌دهند.

q3

4.نرخ بازگشت سرمایه خوب

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های یک ابزار بازاریابی خوب برای مدیران کسب‌وکارها نرخ بازگشت سرمایه است. یکی از مهم‌ترین مزایای ایمیل مارکتینگ بالا بودن نرخ کلیک، نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه است. این شیوه می‌تواند تا ۴۰ برابر هزینه بازاریابی را بازگرداند و به همین خاطر یکی از پربازده‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود.

هنگام ایمیل مارکتینگ به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای گرفتن نتیجه مناسب از ایمیل مارکتینگ لازم است برخی نکات و توصیه‌ها را در اجرای کمپین‌ها رعایت کنیم. با به کار گرفتن این نکات و تکنیک‌ها اثربخشی کمپین‌های شما بیشتر می‌شود و نرخ تبدیل مشتریان شما نیز افزایش می‌یابد:

1.فرم عضویت را با دقت طراحی کنید.

q4

برای اجرای موفق ایمیل مارکتینگ لازم است در ابتدا یک بانک ایمیل مناسب از کاربران کسب‌وکار خود داشته باشید. برای ساخت این لیست می‌توانید از روش‌های گوناگونی مانند طراحی فرم عضویت، دریافت ایمیل کاربران هنگام ثبت‌نام، عضویت در خبرنامه و ... استفاده کنید. فرم عضویت فرمی است که شما مطابق سلیقه خود و شناخت کاربرانتان طراحی می‌کنید و به شکل پاپ‌آپ یا در صفحه اصلی سایت قرار می‌دهید. طراحی فرم و محل قرارگیری آن باید به صورتی باشد که کاربران را به وارد کردن آدرس ایمیلشان تشویق کند.

2.مراحل را ساده و خلاصه طراحی کنید.

سعی کنید مراحل ثبت‌نام را ساده و کاربردی در نظر بگیرید و به دریافت آدرس ایمیل و نام کاربر بسنده کنید. مراحل طولانی و اطلاعات اضافی می‌تواند کاربران را از ادامه ثبت‌نام منصرف کند یا باعث بی‌اعتمادی آن‌ها شود.

3.دکمه لغو عضویت مهم است.

مهم است که کاربران شما به خواست خود مشترک ایمیل‌ها شده باشند. این حق انتخاب و احترام به حریم کاربر را جدی بگیرید و شرایطی فراهم کنید که بتوانند هر زمان که تمایلی به دریافت ایمیل‌های شما نداشتند، اشتراک خود را لغو کنند.

4.ارزش ویژه‌ای در نظر بگیرید.

می‌توانید در ایمیل‌های خود ارزش‌هایی مانند کد تخفیف، اطلاع‌رسانی زودتر محصولات جدید و ... در نظر بگیرید تا کاربران را به کلیک و تعامل بیشتر تشویق کنید.

5.عنوان ایمیل را با دقت انتخاب کنید.

عنوان ایمیل یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است چرا که نقش مستقیمی در نرخ باز شدن ایمیل‌های شما بازی می‌کند. در نوشتن عنوان توجه کنید که متنی کوتاه، جذاب و اثربخش انتخاب کنید که کاربران را به باز کردن ایمیل‌ تشویق کند.

6.ایمیل‌های جذاب و حرفه‌ای طراحی کنید.

تلاش کنید از رنگ‌ها و قالب‌های چشم‌نواز و جذاب استفاده کنید و محتوای خود را به شیوه‌ای حرفه‌ای در قالب قرار دهید. متن ایمیل‌های خود را طولانی ننویسید زیرا کاربران علاقه‌ای به محتوای طولانی و بی‌هدف نشان نخواهند داد. تلاش کنید موضوع مورد نظر خود را در متنی کوتاه و کاربردی برای کاربران خلاصه کنید و با طراحی یک دکمه Call to Action مناسب آن‌ها را به اکشن مورد نظر خود هدایت کنید.

7.محتوای سفارشی و شخصی‌سازی‌شده ارسال کنید.

این روزها دیگر کمتر کسی تمایلی به دریافت پیام‌های عمومی و انبوه نشان می‌دهد. با اضافه کردن المان‌های شخصی‌سازی‌شده به کاربران خود این حس را القا می‌کنید که ویژه و خاص هستند و ارتباط با آن‌ها برای شما ارزشمند است.

8.زمان‌بندی مناسب داشته باشید.

زمان‌بندی مناسب در ایمیل مارکتینگ از چند جهت حائز اهمیت است. اول اینکه لازم است مخاطبان خود را بشناسید و با توجه به رفتار آن‌ها بهترین زمان را برای ارسال پیام انتخاب کنید. به‌علاوه ارسال منظم و پایدار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای ارسال ایمیل زمان‌های مناسبی را در نظر بگیرید و از ارسال ایمیل‌های زیاد در بازه زمانی کوتاه خودداری کنید.

9.هویت کسب‌وکار شما جزئی از پیام شماست.

فراموش نکنید لوگو، شعار، آدرس سایت، اطلاعات دسترسی و آدرس شبکه‌های اجتماعی خود را به ایمیل اضافه کنید. قالب‌های ایمیل معمولا جایگاه‌های مشخصی برای افزودن این اطلاعات به شما پیشنهاد می‌دهند.

سخن پایانی

این روزها ایمیل مارکتینگ یکی از نیازهای تمام کسب‌وکارها به شمار می‌رود که از کمپانی‌های بزرگ تا کسب‌وکارهای نوپا و کوچک از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا می‌توانید به سادگی با دسترسی به ادیتور Drag & Drop قالب ایمیل‌های جذاب طراحی کنید و با زمان‌بندی مناسب برای کاربران خود ارسال کنید. هم‌چنین با دسته‌بندی کاربران و شخصی‌سازی ایمیل‌ها می‌توانید کمپین‌هایی اثربخش‌تر طراحی کنید و نتایج بهتری بگیرید.