پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سعید احمدیان- این بار هم مانند چند سال اخیر، اردوی ترکیه بیشترین طرفدار را در بین تیم‌های لیگ برتری دارد و انتخاب اول خیلی از تیم‌ها برای برپایی اردوی پیش از فصلشان این کشور است. در حالی پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال از هشتم مرداد آغاز می‌شود که برخی تیم‌های لیگ برتری این روزها در ترکیه اردو زده‌اند و تمریناتشان را پیگیری می‌کنند.

 بعضی از تیم‌ها هم روزهای آینده به این کشور می‌روند تا روزهای پایانی آماده‌سازی جهت حضور در لیگ را در ترکیه سپری کنند. این در حالی است که بسته بودن دست برخی تیم‌ها به دلیل مشکلات مالی سبب شده تا آنها نتوانند در خارج از کشور و به خصوص ترکیه اردو بزنند. با این حال در شرایطی مانند سال‌های گذشته باز هم ترکیه مقصد اول تیم‌های لیگ برتری است که خیلی‌ها معتقدند برخی شهرهای ایران هم با توجه به آب و هوایی که در این فصل دارند، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای اردو باشند، هرچند مسئولان تیم‌ها معتقدند ارزان بودن کمپ‌های ترکیه نسبت به داخل کشور دلیل رفتن به این کشور است. 

هشتم مرداد لیگ برتر فوتبال با برگزاری بازی‌های هفته اول آغاز می‌شود و این روزها باشگاه‌های لیگ برتری در حال پشت سر گذاشتن تمرینات آمادگی‌شان هستند و بیشتر تیم‌ها در اردو به سر می‌برند. با توجه به گرمای هوا در اکثر نقاط کشور، لیگ برتری‌ها بیشتر اردویشان را در یک منطقه خنک و معتدل برگزار می‌کنند تا بتوانند تمرینات بدنسازی و پیش از شروع فصل را به بهترین نحو انجام دهند. برخی تیم‌ها ترجیح داده‌اند در داخل کشور اردو بزنند و بعضی از تیم‌ها وضعیت مالی بهتری دارند، برگزاری اردوهای خارج از کشور را در دستور کارشان قرار داده‌اند. کردان کرج و تهران با توجه به امکاناتی که در این دو شهر وجود دارد بیشترین مشتری را بین تیم‌های لیگ برتری دارند و تیم هایی که نتوانسته‌اند اردوی خارجی برگزار کنند در این دو شهر اردو می‌زنند، البته تا سال پیش اردبیل هم یکی از گزینه‌های باشگاه‌ها بود، به خصوص تیم‌هایی که علی دایی سرمربی‌شان بود و به همین خاطر هم تیم‌های پرسپولیس و راه‌آهن در روزهایی که دایی روی نیمکت این تیم می‌نشست اردوی‌های پیش از فصلشان در سرعین اردبیل برگزار می‌شد. تیم‌هایی هم هستند که برای برپایی اردو به خارج از کشور می‌روند.  

در این بین ترکیه بیشترین طرفدار را در بین باشگاه‌های لیگ برتری دارد و این تیم‌ها ترجیح می‌دهند به این کشور بروند که هم آب و هوای خنکی دارد و هم کمپ‌های تمرینی مجهزی دارد و این مزیت‌ها نسبت به کمپ‌های داخلی سبب شده تا هر ساله پیش از شروع از فصل تیم‌های زیادی از ایران در این کشور اروپایی اردو بزنند، حتی به دفعات اتفاق افتاده که این دیدارهای دوستانه تمام ایرانی شده است زیرا همزمانی حضور دو یا چند تیم لیگ برتری در یک کمپ بهانه‌ای می‌شود تا ایرانی‌ها در ترکیه به مصاف هم بروند. با این اوصاف، رویارویی با حریفان قدر اروپایی شاید مهم‌ترین دلیل اقبال ایرانی‌ها به برپایی اردو در کشور همسایه نباشد. هرچند امکان راحت‌تر با تیم‌های خارجی که در ترکیه اردو زده‌اند یکی دیگر از مزیت‌هایی است که مورد توجه مربیان تیم‌هاست، البته برخی تیم‌های پرطرفدار هم برای دوری از حاشیه‌هایی که در داخل کشور می‌تواند برایشان اتفاق بیفتد، ترجیح می‌دهند خارج از کشور و کشوری مانند ترکیه اردو بزنند. 

جهت آماده شدن برای فصل جدید لیگ برتر فوتبال هم بیش از هفت تیم کشورمان یا اردویشان را در ترکیه برپا کرده‌اند یا هم در روزهای آینده قرار است به این کشور بروند یا هم با وجود اینکه اردو در برنامه‌شان بوده، این اردو به دلایلی لغو شده است. پرسپولیس، ذوب‌آهن، فولاد و سپاهان در حال حاضر در ترکیه اردو زده‌اند و تیم‌های نفت و پدیده در روزهای آینده قرار است به این کشور بروند، البته تراکتور هم قرار بود هفته گذشته برای برپایی اردو به ترکیه برود که این اردو به دلیل مشکلات خروجی بازیکنان سرباز این تیم لغو شد تا تبریزی‌ها اردوی تهران را جایگزین ترکیه کنند. رسول خوروش، سرپرست سپاهان در پاسخ به این سؤال که چرا این تیم، ترکیه را برای اردو انتخاب کرده گفته است: «سال گذشته هم در همین کمپ تمریناتمان را دنبال کردیم. امکانات بسیار خوبی در کمپ «بلو» وجود دارد و چون از شرایط آن راضی بودیم دوباره به اینجا آمدیم. از نظر قیمتی هم به‌سود باشگاه بود، چراکه هزینه حضور در کمپ بلو حتی از کمپ‌های داخل کشور هم ارزان‌تر شده است.»

با این وجود تیم‌های فوتبال کشورمان در حالی سراغ اردوهای برون‌مرزی می‌روند که در کشور ما انواع مختلف آب و هوا وجود دارد و در هر موقع از سال می‌توانند یکی از شهرهای ایران را متناسب با نوع آب و هوایی که مدنظر برگزاری اردو است، انتخاب کنند. مطمئناً برگزاری اردوهای داخلی علاوه بر جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه باشگاه‌ها و بالطبع سرمایه ملی، موجب رونق ورزشی شهرهای مختلف ایران خواهد شد؛ موضوعی که البته به همت مسئولان برای ساختن کمپ‌های مجهز تمرینی در این مناطق هم بستگی دارد.