پايگاه خبري تحليلي «پارس»- بيشتر بازي‌هاي ايران در راه رسيدن به اين جام را عادل گزارش كرد و تيم‌ملي در بازي با بحرين با گزارش اين گزارشگر پرطرفدار تلويزيون ايران، صعودش به جام‌جهاني را جشن گرفت. فردوسي‌پور به آلمان اعزام شد تا اولين جام‌جهاني عمرش را تجربه كند. او علاوه بر اينكه هر سه ديدار ايران را در آن تورنمنت گزارش كرد، حدود 10بازي ديگر هم از ورزشگاه‌هاي آلمان براي ميليون‌ها بيننده ايراني را با صداي خود روي آنتن برد. عادل در تمامي بازي‌هاي مهم آن جام‌جهاني در ورزشگاه حضور داشت. درست است فينال جام‌هاي جهاني 2002 و 2010 هم با گزارش عادل براي بينندگان ايراني به صورت زنده پخش شده، اما حضور در ورزشگاه فينال جام‌جهاني تجربه‌اي نيست كه نصيب هر خبرنگار يا گزارشگري شود و بتوان آن را فراموش كرد. اين‌بار فردوسي‌پور در تهران مانده و از اين فرصت براي تهيه ويژه‌برنامه جام‌جهاني استفاده كرده است. براي هواداران اين چهره محبوب تلويزيوني هر شب ديدن عادل با برنامه جذابش مي‌تواند يكي از اتفاق‌هاي خوشايند جام‌جهاني 2014 باشد.

 

جام‌جهاني 2006 يك جام‌جهاني رويايي براي شما بود، تا فينال در آلمان مانديد و اكثر بازي‌هاي مهم را گزارش كرديد، دوست نداشتيد در اين جام‌جهاني هم حضور پيدا مي‌كرديد؟

به هر حال هر كسي دوست دارد در جام‌جهاني حاضر باشد و شوروحال جام‌جهاني را از نزديك تجربه كند اما با توجه به اينكه تهيه‌كننده ويژه‌برنامه جام‌جهاني‌ هستم، فكر كنم الان كه در ايرانم بيشتر مي‌توانم مثمرثمر باشم.

 

كدام تيم‌ها را در اين جام مدعي قهرماني مي‌دانيد و پيش‌بيني مي‌كنيد قهرماني به كدام تيم برسد؟

برزيل، آلمان، اسپانيا و آرژانتين مدعيان اصلي‌اند و برزيل قهرمان مي‌شود.

 

خيلي‌ها مي‌گويند دوره اسپانيا به پايان رسيده آيا نظر شما هم همين است؟

نه من چنين نظري ندارم. با اين نظريه كه دوره تيكي‌تاكا به پايان رسيده موافق نيستم. منتها سن بازيكنان اسپانيا بالا رفته است، با اين وجود پيش‌بيني‌ام اين است كه تا مراحل نهايي جام بالا مي‌آيند.

 

گفتيد برزيل قهرمان مي‌شود، اما كنارآمدن با اين همه انتظار كار ساده‌اي نيست و احتمال دارد فاجعه سال 1950 تكرار شود...

برزيل خود را بالا مي‌كشد و قهرمان مي‌شود. البته همانطور كه گفتم اسپانيا، آلمان و آرژانتين رقباي آساني براي برزيل نيستند. آلمان چندسالي است كه تيم خيلي خوبي دارد. فراموش نكنيم آرژانتين هم مسي را دارد و قطعا يكي از مدعيان است.

 

خودتان طرفدار كدام تيم و بازيكن هستيد؟

قطعا لوييس سوارس بازيكن مورد علاقه‌ام است. در بين تيم‌ها هم طرفدار انگليس و البته برزيلم.

 

احتمالا علاقه‌ات به ليگ برتر انگليس و ليورپول به دليل هواداريات از سوارس و انگليس است، دليل طرفداري از برزيل چيست؟

از بچگي برزيل را دوست داشتم. مگر مي‌شود آدم «عشق فوتبال» باشد و برزيل را دوست نداشته باشد.

 

به نظرتان شگفتي مرحله گروهي جام‌جهاني چه خواهد بود؟

حذف ايتاليا. البته اين پيش‌بيني‌ام بيشتر بر پايه احساساتم است. دوست دارم گروه D انگليس و اروگوئه‌اي كه سوارس را دارد بالا بيايند و براي همين مي‌گويم ايتاليا حذف مي‌شود.

 

به نظرتان از هر گروه كدام دو تيم بالا مي‌آيند؟

از گروه اول برزيل و مكزيك. گروه دوم كه معلوم است اسپانيا و هلند. پيش‌بيني گروه C سخت است. در اين جام‌جهاني گروه غيرجذاب كم نداريم يكي‌ از آنها همين گروه است، فكر كنم ژاپن و كلمبيا بالا بيايند. 

درباره گروه D هم كه حرف زدم، دوست دارم انگليس و اروگوئه صعود كنند. سوييس و فرانسه از گروه E بالا مي‌آيند. در گروه ايران، آرژانتين و نيجريه صعود مي‌كنند. آلمان و پرتغال هم كار سختي ندارند. گروه H هم از آن گروه‌هاي غيرجذاب است كه در آن بلژيك و روسيه صعود خواهند كرد.

 

به نظرتان تيم‌هاي پرتغال، فرانسه و هلند مي‌توانند در حد يك مدعي ظاهر شوند؟

نه

 

انگليس چطور؟

شايد انگليس در اين دوره يك كاري بكند. به هر حال اين جام آخرين جام‌جهاني بازيكن محبوبم، استيون جرارد است. در ليورپول كه جام نبرد اگر در جام‌جهاني اين كار را انجام دهد خيلي خوب مي‌شود.

 

در بين تيم‌هايي كه در صف مدعيان قرار ندارند كدام تيم را در قواره شگفتي‌ساز ظاهرشدن و رسيدن به مراحل بالاي جام مي‌بينيد؟

اروگوئه، اين تيم به خاطر سوارس مي‌تواند تا مراحل بالاي جام بيايد.

 

حتما به خاطر علاقه مي‌گوييد سوارس هم آقاي گل مي‌شود؟

سوارس يا مسي، يكي آقاي گل مي‌شود.

 

برخي كارشناسان مي‌گويند كلمبيا و بلژيك تيم‌هاي شگفتي‌ساز جام خواهند بود، با اين نظر موافقيد؟

نه، با اينكه اين همه روي بلژيك تبليغ مي‌شود اما فكر كنم نهايت يك دور بالا بيايد.

 

در بين آسيايي‌ها فكر مي‌كنيد كدام تيم بتواند آبروداري كند؟

ژاپن. ژاپن اين پتانسيل را دارد دو مرحله بالا بيايد. اين تيم بهترين تيم آسيايي است.

 

به تيم‌ملي خودمان برسيم، پيش‌بيني‌تان از بازي‌هاي ايران چيست؟

بايد واقع‌بين باشيم و قبول كنيم كه كار بسيار سختي داريم. بازي با نيجريه دشوار خواهد بود. ما معمولا برابر تيم‌هايي كه از نظر بدني قوي‌اند و فيزيكي بازي مي‌كنند به مشكل برمي‌خوريم. حدسم اين است كه جلو آرژانتين بد بازي نخواهيم كرد. سواي اينكه با چه نتيجه‌اي ببازيم نمايش خوبي خواهيم داشت. بازيكنان ما انگيزه بسيار بالايي براي بازي با آرژانتين دارند و همين موضوع به ما كمك خواهد كرد. در نهايت اميدوارم بازي‌مان مقابل بوسني تشريفاتي نباشد.

 

به نظرتان در كل چند امتياز مي‌گيريم؟

جواب اين سوال را ندهم بهتر است، به هر حال بايد واقع‌بين بود و قبول كرد كه پتانسيل صعود را نداريم. اگر بالاي يك امتياز بگيريم نتيجه بسيار خوبي گرفتيم.

 

اولين جام‌جهاني‌اي كه ديديد يادتان مي‌آيد؟

جام‌جهاني 1978 بود، چهارسالم بيشتر نبود، پدر و مادرم هم اهل فوتبال نبودند من هم خيلي از فوتبال سر در نمي‌آوردم منتها هر گلي كه مي‌شد مي‌رفتم پدر و مادرم را بيدار مي‌كردم.

 

به جام‌جهاني2006 برگرديم، بازي‌هاي جام‌هاي جهاني 1998، 2002 و 2010 را هم گزارش كرديد، حضور در ورزشگاه‌هاي جام‌جهاني با گزارش از ايران چه تفاوت‌هايي داشت؟

جام‌جهاني يك فضاي منحصربه‌فرد دارد. در آن زمان حتي كساني‌كه در طول سال فوتبال نمي‌بينند هم بازي‌ها را تعقيب مي‌كنند. آنچه از جام‌جهاني 2006 در ذهن من مانده شوروشوق مردم است. عشقي كه به تيم‌ملي كشورشان نشان مي‌دادند.

 

از بازي‌هايي كه در جام‌جهاني 2006 گزارش كرديد چه خاطره‌اي در ذهنتان باقي مانده؟

من 12، 13 تا بازي را گزارش كردم خاطره‌اي كه در ذهنم مانده به يكي از بازي‌هاي ايتاليا برمي‌گردد. فكر كنم بازي فينال بود. تصوير ماتراتزي را تلويزيون نشان داد. دقت كردم ديدم كل دستش خالكوبي شده است. گفتم: به جاي اينكه روي دست ماتراتزي مقداري خالكوبي باشد، روي خالكوبي‌هاي ماتراتزي مقداري دست وجود دارد.

 

به فينال جام‌جهاني اشاره كرديد، شما در ورزشگاه بوديد آيا ضربه سر زيدان به ماتراتزي را ديديد؟

من نديدم چون توپ در قسمتي ديگر از زمين جريان داشت. منتها بعدش مانيتوري كه جلويمان بود نشان داد و فكر كنم من گفتم: حركت شرم‌آور زيدان.