به گزارش پارس به نقل از افکارنیوز، تابستان امسال آنقدر گرم است که عرق افرادی که را که در عمرشان احساس گرما نکرده اند در آورده است؛ چه برسد به افرادی که وسط زمستان هم خیس عرقند. اگر شما هم با این مشکل مواجهید، وقتش رسیده تا فکری اساسی بکنید.

تازه حمام رفته اید و قرار است در یک جلسه مهم کاری که سرنوشت کاری تان به آن وابسته است، شرکت کنید. با اتومبیل خودتان را به محل جلسه رسانده اید ولی هنوز کامل از اتومبیل پیاده نشده اید که احساس می کنید خیس عرق هستید. دو دقیقه بعد هم بوی تند عرق آزارتان می دهد. چه می کنید؟ تعریق تا چه میزان طبیعی و در چه زمانی نشانه ای از یک بیماری داخلی است؟ آیا راهی برای خلاصی از این مشکل وجود دارد؟ آیا بوتاکس جلوی تعریق بیش از حد را می گیرد؟ کاهش تعریق چه مشکلاتی ایجاد می کند؟ دکتر سیمین ابراهیم زاده، متخصص پوست، مو و زیبایی به این پرسش ها پاسخ می دهد.

وقتی در محیط های گرم قرار می گیریم، بدن با ایجاد عرق باعث خنکی پوست می شود و ترشحات عرق، پوست را خنک می کنند. وقتی حرارت بدن بالا می رود با فعالیت اعصاب اتونوم که در پوست هستند، میزان ترشح عرق بیشتر می شود. این عرق توسط یک سری مجاری خیلی ریز به سطح پوست راه پیدا می کنند و معمولاً در قسمت هایی که مو وجود دارد، این غدد بیشتر هستند.

اگر عرق نکنیم چه می شود؟

بیشتر افراد به دلیل بوی ناخوشایند عرق احساس بدی پس از تعریق دارند ولی جالب است بدانید که عرق به خودی خود بدبو نیست و ترکیبات آن حاوی آب و املاح است ولی وقتی در سطح پوست قرار می گیرد، در مجاورت با باکتری های سطح پوست بودار می شود. این باکتری ها بیشتر در قسمت های زیربغل و کشاله ران هستند. عرق کردن برای بدن لازم و ضروری است و تحت تاثیر اعصاب اتونوم است. این اعصاب تحت تاثیر هیپوتالاموس که با محیط اطراف در تماس است، در محیط گرم تحریک شده و با انقباض غدد عرق باعث ترشح بیشتر عرق می شود و در پی آن بدن خنک می شود. افرادی که کمتر عرق می کنند، در برابر گرما مشکلات بیشتری دارند، بیشتر دچار گرمازدگی می شوند، حرارت بدن شان بیشتر می شود و دچار تپش قلب و تب می شوند. برعکس افرادی که بیشتر عرق می کنند تحمل بیشتری در برابر گرما دارند.

وقتی عرق دردسر ساز است

یک سری از افراد بیش از حد طبیعی عرق می کنند. در این شرایط تعریق مشکل ساز می شود. تعریق در هر قسمت مشکل خاصی برای فرد ایجاد می کند. دلیل آن بیش فعالی اعصاب اتونوم سمپاتیک در فرد است. بیشتر افراد از تعریق کف دست و پا و زیربغل رنج می برند و بعضی تعریق بیش از حد در ناحیه سر و صورت دارند. تعریق بیش از حد زیربغل باعث آلوده شده لباس و سفیدک زدن آن می شود و فرد مرتب مجبور به تعویض لباس است. تعریق کف دست که در مواقع استرس بیشتر می شود، فرد را هنگام نوشتن و دست دادن با مشکل مواجه می کند، به خصوص اگر فرد دانشجو باشد و یا کار دفتری داشته باشد. تعریق کف پا باعث می شود پا در کفش عرق کند و گرمای محیط کفش باعث ابتلای فرد به عفونت های قارچی می شود. افرادی که تعریق بیش از حد در ناحیه صورت دارند، با ریختن عرق در چشم هایشان دچار سوزش چشم می شوند.

وقتی تعریق نشانه ای از بیماری است

یکی سری از بیماری های داخلی باعث تعریق بیش از حد می شوند. سردسته این بیماری ها مشکلات تیروئید است. به همین منظور افرادی که بیش از حد عرق می کنند، یکی از آزمایش های اولیه که پزشک از آنها می گیرد، آزمایش تیروئید است. افرادی که پرکاری تیروئید دارند معمولاً بیشتر عرق می کنند. افرادی که دیابت دارند نیز بیشتر از دیگران دچار تعریق می شوند. یکی سری از بیماری های متابولیسم نیز با تعریق بیش از حد همراه است.
مشکلات غده هیپوتالاموس می تواند باعث بیش فعالی اعصاب سمپاتیک و ترشح بیش از حد عرق شود. به جر بیماری ها، یک سری عوامل زمینه ای نیز در بروز تعریق بیش از حد تاثیر دارند. از جمله این عوامل می توان به مصرف داروها و ترکیبات حاوی مواد مخدر اشاره کرد. زمانی که فرد با مشکل تعریق به متخصص مراجعه می کند، در مرحله اول باید از نظر مشکلات زمینه ای بررسی شود. معمولاً ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد هیچ گونه بیماری داخلی و دلیل زمینه ای ندارند ولی وقتی از نظر سابقه خانوادگی بررسی می شوند، وجود مشکل در خانواده مشخص می شود. این موضوع نشان می دهد دلیل اصلی این مشکل ژنتیک است.

معمولاً تعریق ناشی از تیروئید و سوءمصرف مواد و یا دیابت در تمام بدن اتفاق می افتد. تعریق ناحیه دست و پا و زیربغل معمولاً دلیل زمینه ای ندارد و بیشتر به دلیل ژنتیک ایجاد می شود. بنابراین بررسی دلیل تعریق در درمان آن مهم بوده و اولین گام در مرحله درمان است.

چطور درمان کنیم؟

درمان تعریق بیش از حد، چهار مرحله ای است.

مرحله اول تجویز داروهای حاوی ترکیبات کلروید آلومینیوم است. اگر فرد به درمان دارویی پاسخ مناسب دهد، درمان کامل شده و نیازی به امتحان راه های دیگر نیست.

روش دوم استفاده از دستگاه مخصوص است. با این روش نواحی ای که بیشتر دچار تعریق می شود، داخل دستگاهی که آب یونیزه تولید می کند، قرار می گیرند. یون های هیدروژن آزاد شده در مجاری عرق قرار می گیرند و از ترشح بیش از حد عرق جلوگیری می کنند. در این روش نیاز به تکرار جلسه های درمانی زیاد است و فرد باید هفته ای ۲ تا ۳ جلسه به طور متناوب تحت درمان قرار گیرد. از آنجا که تنها بعضی از مراکز این دستگاه را در اختیار دارند، رفت و آمد بیماران با مشکل مواجه است و نیاز به صبر دارد.

روش سوم استفاده از بوتاکس است که برای افرادی که تعریق بیش از حد در ناحیه دست و پا و زیربغل دارند مناسب است. این افراد معمولاً به موارد دیگر درمان جواب مثبت نداده اند. پس از تعریق افراد به مدت شش ماه تعریق نخواهند داشت زیرا سم بوتالیسم اعصاب اتونوم ناحیه تعریق را از کار می اندازد. این افراد پس از شش ماه باید دوباره برای تزریق مراجعه کنند؛ البته به گفته بیماران بعد از شش ماه میزان تعریق نسبت به قبل از تزریق بوتاکس کاهش می یابد. زمان مناسب این کار با آغاز سال و پیش از گرم شدن هواست تا در ماه های گرم سال تعریق فرد کمتر شود.

تعریق در مرحله آخر با روش جراحی درمان می شود. روش جدیدی که اگر چه انجام می شود ولی به دلیل تهاجمی بودن کمتر توصیه می شود. در این روش جراح با قطع یک شاخه از عصب سمپاتیک که به سمت غدد عرق دست و پا و زیربغل می رود میزان تعریق را کاهش می دهد. در مواردی با قطع عصب ممکن است فلج موقتی در ناحیه رخ دهد؛ از این رو این روش چندان توصیه نمی شود.

چطور می توانم از تعریق زیاد پیشگیری کنم؟

پرهیز از استرس اولین گام در پیشگیری از ابتلا به تعریق بیش از حد است چرا که هر قدر استرس بیشتر باشد، تعریق بیشتر است.
استحمام مرتب و روزانه توصیه می شود زیرا خنک شدن بدن و کاهش تعریق می شود.
استفاده از اسپری های ضد تعریق که معمولاً حاوی ترکیبات کلروید آلومینیوم بوده و باعث بسته شدن منافذ عرق می شوند و میزان عرق را کم می کنند.

هزینه بیشتر، اطمینان بیشتر؟

هزینه روش های درمان تعریق، با توجه به مراحل آن تعیین می شود. کمترین هزینه برای درمان استفاده از داروهاست که درصد کمی به آن پاسخ مثبت می دهند.

استفاده از دستگاه آب یونیزه هزینه بیشتری از داروها دارد ولی اگر صبر و حوصله بیمار زیاد باشد، نتیجه مناسبی از آن می گیرد.

بوتاکس هزینه بیشتری نسبت به دو روش اولیه درمان دارد ولی نتایج مثبتی داشته است. هزینه انجام بوتاکس بستگی به هزینه بوتاکسی دارد که پزشک استفاده می کند و انتخاب آن اهمیت زیادی دارد چرا که نمونه های غیر مجاز آن در بازار زیاد است. به دلیل اینکه برای درمان تعریق دز بالایی از سم بوتولیسم نیاز است، مصرف هر گونه ماده غیر مجاز خطرهای زیادی برای فرد داشته و در مواردی می تواند منجر به مرگ شود. متاسفانه بعضی از افراد به دلیل ارزان تر بودن انواعی از بوتاکس که معمولاً نمونه های چینی هستند، سلامت خود را به خطر می اندازند.

آخرین روش درمان تعریق روش جراحی است که هزینه بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد و توسط بیشتر پزشکان توصیه نمی شود.

ویژگی های یک مام مناسب

با گرم شدن هوا بازار استفاده از محصولات خوشبو کننده مانند مام داغ می شود. بعضی از مام ها کیفیت مناسبی ندارند و نه تنها مانع از تعریق بیش از حد نمی شوند بلکه بوی ناشی از تعریق را هم برطرف نمی کنند.

یک مام خوب چه ویژگی هایی دارد؟ نمونه های تقلبی چگونه قابل شناسایی است؟ مام در انواع مختلف ژله ای، صابونی و رولی در بازار به فروش می رسد. فرق چندانی از نظر کیفیت بین انواع مام وجود ندارد و هر سه نوع این محصول براساس سلیقه مشتری انتخاب می شود. تنها مشکلی که مام های صابونی نسبت به دو نوع دیگر دارند، رد سفیدی است که پس از مصرف روی لباس های تیره بر جای می گذارند. شاید گمان کنید این محصولات نمی تواند مشکل عمده ای برای سلامت شما ایجاد کند ولی این موضوع صحت ندارد چون خرید مام تقلبی بیش از آنچه فکر کنید سلامت را به خطر می اندازد. از آنجا که نمونه های تقلبی شباهت زیادی با نمونه اصل دارند این تشخیص مشکل می شود ولی اگر از مارک مشخصی استفاده کنید اندکی تغییر در کیفیت باعث می شود متوجه تقلبی بودن آن شوید. بیشتر نمونه های تقلبی شیشه های کدرتری دارند و رایحه و قوام ماده به کار رفته با نمونه اصل متفاوت است ولی در صورت شناخت قبلی متوجه این تفاوت ها می شوید. بهترین توصیه این است که آنها را از داروخانه ها و مراکز معتبر بخرید و دقت کنید محصول دارای برچسب وزارت بهداشت باشد.

خرید از فروشگاه های نامعتبر و دستفروشان انتخاب مناسبی نیست چون بیشتر محصولات شان تقلبی است و نظارتی بر خرید و فروش آنها صورت نمی گیرد.