به گزارش پارس ، به نقل ازمجله سیب سبز: خیلی از زنانی که به دوره یائسگی پا می گذارند از اینکه دچار عوارض گوناگونی می شوند تعجب می کنند، اما واقعیت این است که بسیاری از زنان این مشکل را تجربه می کنند و باید بدانند طیف این علائم چقدر متنوع است و هرکدام از این علائم را چگونه می توان برطرف کرد.

هورمون هست، اما…

بسیاری از مشکلات زنان پس از ورود به دوره یائسگی ناشی از هورمون هاست، البته برخلاف تصور بسیاری از زنان، خانم های یائسه هم ترشح هورمون را دارند فقط میزان و نسبت ترشح هورمون ها تغییر می کند. اگر میزان ترشح هورمون ها در سطح مناسبی باشد. می توان از بسیاری از مشکلات مثل از دست دادن بافت استخوانی، از دست دادن موها و چاق شدن جلوگیری کرد. در این مطلب به صورت فهرست وار به مشکلات اصلی زنان در دوره یائسگی اشاره و درمورد هرکدام راه حل ها و شیوه های درمانی مناسب و دردسترس پیشنهاد می شود.

این اتفاق برای تان عجیب است؟

۱- لکه بینی یا خونریزی های زنانه

به هرحال ممکن است خانم ها حتی چندسال پس از شروع دوره یائسگی هم شاهد لکه بینی و خونریزی باشند. درکل تعریف لکه بینی و خونریزی در زنان یائسه این است که آنها حداقل برای مدت ۱۲ ماه هیچ دوره ماهانه ای را تجربه نکرده باشند و پس از آن برای یک یا چندبار خونریزی یا لکه بینی را تجربه کنند. اولین قدم در چنین مواردی مراجعه به یک پزشک متخصص زنان و زایمان است که معاینات و آزمایش های لازم را در این مورد انجام داده و علت های احتمالی را بررسی و تشخیص لازم را بدهد و درصورت لازم درمان را شروع کند. برخی از علت های شایع خونریزی یا لکه بینی در دوره پس از یائسگی، نامنظم بودن و عدم تعادل هورمونی، پولیپ ها یا تغییرات دیگر در بافت واژن یا رحم است. در بیشتر موارد علت بروز این مسئله علت مهمی نیست اما از آنجایی که برخی علت های این مسئله می تواند جدی و مهم باشد، حتما باید به متخصص زنان مراجعه کرد تا پس از بررسی مشخص شود که علت بروز این اتفاق چیست.

گاهی کوره آتش می شوید؟

۲- گرگرفتگی و گل انداختن

اگر پس از ورود به این مقطع از زندگی تان دچار احساس گرگرفتگی می شوید، بدانید که تنها نیستید. جالب است بدانید که برخی زنان حتی تا ۷۰سالگی هم این احساس ها را تجربه می کنند که البته درمورد آنها به نظر می رسد مسائلی مثل میزان بالای اضطراب، شیوه نامناسب زندگی و حتی اضطراب مزمن هم در این مورد دخیل است. باید گفت در دوره پس از یائسگی میزان ترشح هورمون استروژن از تخمدان ها کاهش می یابد و بدن به دنبال جایگزین کردن هورمون استروژن از نقاط دیگر (مثلا از غدد فوق کلیوی) است. اما ممکن است با بالا رفتن سن غدد فوق کلیوی نتوانند این وظیفه را به انجام برسانند و اینگونه می شود که ترشح نامنظم هورمون استروژن می تواند باعث بروز حالت گرگرفتگی و احساس گل انداختن صورت در زنان شود.

چه کار می توانید انجام دهید: یک زن در تمام طول زندگی اش ترشح هورمون ها را در بدنش دارد، فقط باید این ترشح هورمونی تعادل مناسب را داشته باشد. نتیجه مطالعات ۲۵ساله یک گروه پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده، بهترین راه برطرف کردن این احساس گرگرفتگی شیوه درمانی چند لایه است که شامل استفاده از مکمل ها، آزمایش های منظم سنجش هورمونی، تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب است.

از طاسی می ترسید؟

۳- نازک شدن موها و ریزش مو

برای بسیاری از زنان نازک شدن و از دست دادن مقادیر قابل توجهی از موها، از مهم ترین دل نگرانی های دوره یائسگی است. یک علت اصلی این اتفاق می تواند برهم خوردن تعادل میان هورمون های تستسترون و استروژن باشد که در گذر زمان بدتر هم خواهد شد. البته ریزش موها می تواند به علت کمبود برخی مواد مغذی یا ناشی از تجربه کردن مقدار بالایی از اضطراب باشد.

چه کار می توانید انجام دهید: اولین کاری که باید انجام دهید این است که از خودتان بپرسید: « وضعیت تغذیه من چطور است؟ » برای آنکه سیکل رشد موهای شما حالت مناسبی داشته باشد و از نازک شدگی و ریزش موها جلوگیری کنید، استفاده از رژیم غذایی با اندکس کلیسمیک پایین و مکمل های غذایی و معدنی مناسب می تواند مفید باشد. برای آنکه رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، ویتامین A و B (به خصوص بیوتین) و نیز ویتامین های C، D، E، کلسیم، منیزیم، روی و آهن به همراه اسیدهای چرب امگا۳ می تواند بسیار موثر باشد و به موهای شما کمک کند.

مشکلی که کسی از آن صحبت نمی کند

۴- تغییرات واژن

بسیاری از زنانی که پا به دوره منوپوز (یائسگی) می گذارند، تغییراتی را در واژن خود تجربه می کنند که علائم آن می تواند بسیار متفاوت باشد؛ کمی خارش، خشکی محیط، احساس ناراحتی و از دست دادن تمایل به ارتباط جنسی برخی از این علائم هستند. تغییراتی که به نازک شدن و خشکی بافت دیواره واژن می انجامد، می تواند ناشی از کاهش میزان استروژن در بدن باشد. از آنجایی که بسیاری از زنان از بیان کردن این موضوع خجالت می کشند و به پزشک مراجعه نمی کنند، علائم آنها شدیدتر شده و درمان آنها سخت تر می شود.

چه کار می توانید انجام دهید: درمان در این مورد به افزایش ضخامت و افزایش ثبات دیواره واژن متمرکز است. در مورد بسیاری از زنان، نوشیدن مایعات به اندازه کافی، استفاده از پمادهای موضعی حاوی ویتامین E و استفاده از پمادهای نرم کننده موضعی می تواند مشکل را به اندازه زیادی کاهش دهد. در زنانی که دچار از بین رفتن بافت واژن (آتروفی واژن) می شوند استفاده از ترکیبات استروژن موضعی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

یک مشکل خجالت آور

۵- مشکل بی اختیاری ادراری

مشکل بی اختیاری ادراری در میان زنان مسن یک مشکل بسیار شایع است. مشکلاتی مثل تکرر ادرار یا احساس نیاز به دفع و احساس اضطرار در دفع ادرار ناشی از نازک شدن و ضعیف شدن عضلات لگن و نیز ناشی از ضعیف شدن بافت همبند لگن است. البته مسائلی مثل اضافه وزن، مقاومت به انسولین و نیز استفاده از برخی مواد محرک هم می تواند در این زمینه تاثیر داشته باشد.

چه کار می توانید انجام دهید: باید این را بدانید که اگر هرچه زودتر دنبال برطرف کردن علائم ادراری باشید، به پاسخ بهتری خواهید رسید و درمان شما راحت تر خواهد بود. برای گروهی از زنان تنها استفاده از کرم های موضعی استروژن برای چندروز می تواند همه مشکلات شان را برطرف کند. همچنین برخی ورزش های خاص برای عضلات کف لگن هم می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. طب سوزنی هم توانسته در بسیاری از زنان این مشکل را حل کند. باید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید تا غذاهای محرک مثانه را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اگر دیابت دارید یا دچار اضافه وزن هستید، بدانید که این مسائل می تواند مشکل شما را بدتر کند. درنهایت هم تکنیک های جدید جراحی های کوچک یا حتی عمل های غیرجراحی مثل لاپاروسکوپی هم می تواند به درمان شما کمک کند.