به گزارش پارس ، به نقل ازبرترینها:

کم خوابی = کاهش سوخت و ساز

برترین ها: خواب کافی باعث افزایش توانایی مردان برای ورزش موثر می شود و ورزش هم معلوم است که چه تاثیر ی بر سلامت دارد. اما گذشته از این، محققان دانشگاه شیکاگو دریافته اند، محرومیت از خواب می تواند تاثیر شگرفی بر متابولیسم پایه داشته باشد. در اصل کمبود خواب سوخت و ساز گلوکز را حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می دهد. ظاهرا خواب ناکافی با برهم زدن تعادل برخی از پارامترهای هورمونی و متابولیکی اصلی در خود اثرات مثبت ورزش را خنثی می کند. محققان شواهدی براساس گزارش مربیان دارند که نشان می دهد، خواب کافی در ورزشکاران باعث کاهش استرس و البته کاهش صدمات حین تمرین می شود. هنگام خستگی و خواب آلودگی دقت ورزشکاران کاهش می یابد و بنابراین بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرند. ضمن آن که سرعت عملکرد ذهن، قدرت ذهن هم کاهش پیدا می کند.

کم خوابی = چاقی

درحالی که ارتباط میان کمبود خواب و چاقی به خوبی به اثبات رسیده است، مطالعه ای که در سال گذشته در مجله تغذیه بالینی که در ایالات متحده منتشر شده نشان داد که به دنبال بی خوابی دقیقا شما چقدر می توانید افزایش وزن داشته باشید. در این مطالعه که بین افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله انجام شد، شرکت کنندگان به طور معناداری بعد از داشتن کمبود خواب به طور دقیق ۳۰۰ کالری بیشتر می خوردند. محققان می گویند، کمبود خواب می تواند در از بین رفتن کنترل خود بر غذا تاثیر داشته و خطرناک باشد البته اگر هر شب ادامه پیدا کند.

کم خوابی = ناراحتی قلبی

براساس گزارش مایوکلینیک، آپنه خواب در مردان ۲ برابر زنان است. در این اختلال، تنفس به طور مکرر در طول خواب قطع شده و دوباره شروع می شود. اما این نوع کم خوابی چه اثر منفی ای بر بدن مردان دارد؟ محققان می گویند آپنه خواب باعث افت ناگهانی در سطوح اکسیژن در طول شب می شود و می تواند موجب ایجاد فشار بر سیستم قلبی- عروقی شده و خطر ابتلا به نارسایی احتقانی قلب، سکته مغزی و سایر بیماری های عروقی را افزایش دهد.

متخصصان می گویند خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یکی از علائمی است که باید به آن توجه داشت زیرا بیدار شدن های متوالی نمی گذارد فرد به خواب عمیق برود و برای همین فرد روز بعد را با خستگی و خواب آلودگی شدید سپری می کند.

بیداری ناگهانی به دلیل تنگی نفس که به احتمال زیاد نشان دهنده آپنه خواب مرکزی است یکی دیگر از علائمی است که باید به آن توجه داشت. در آپنه خواب مرکزی مغز نمی تواند به ماهیچه هایی که تنفس را کنترل می کنند پیام بفرستد. از جمله دیگر علائمی که باید به آن ها توجه کرد، عبارتند از: خروپف با صدای بلند (که معمولا در آپنه انسدادی خواب بیشتر است) ، بیداری با خشکی دهان یا گلودرد، سردرد صبحگاهی، مشاهده قطع تنفس هنگام خواب، مشکلات خواب اعم از بی خوابی.

کم خوابی = رابطه زناشویی ناموفق

مطالعه ای که در تابستان گذشته در مجله انجمن پزشکی ایالات متحده منتشر شده آنچه را بسیاری از افراد تجربه کرده اند، تایید کرده است که کمبود خواب می تواند بر روابط زناشویی زوج ها تاثیر منفی داشته باشد. کمبود خواب در واقع ممکن است تاثیر مستقیم بر مقدار هورمون تستوسترون در مردان داشته باشد. تستوسترون یکی از هورمون های جنسی است که پایین بودن آن موجب کم بودن رابطه زناشویی می شود. با توجه به این یافته ها، کمبود خواب سطح تستوسترون را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می دهد. این در حالی است که میزان تستوسترون به طور طبیعی با افزایش سن یک تا ۲درصد کاهش می یابد.

کم خوابی = افزایش فشار خون

این که شما از لحاظ کمی، خواب کافی داشته باشید با این که کیفیت خواب شما چگونه باشد کاملا متفاوت است. براساس تحقیقات منتشر شده در مجله هایپرتنشن (مجله انجمن قلب ایالات متحده) ، مردانی که خواب سبک تری داشتند ۸۳درصد بیشتر احتمال ابتلا به فشار خون بالا را در طول دوره ۳ ساله مطالعه نشان دادند. یافته ها نشان داده جبران نکردن کمبود خواب می تواند باعث افزایش خطر فشار خون بالا در سنین بالا شود. در افرادی که به طور معمول ۵ ساعت یا کمتر می خوابند، خطر ابتلا به فشار خون بالا ۲برابر است اما این را هم باید اضافه کرد که براساس گزارش های پیشین، خواب عمیق احتمالا در ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و تغییرات متابولیسم در گروه های سنی مختلف نقش دارد.