به گزارش پارس ، دکتر « سیدعلی کشاورز روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: فقط ۲۰ درصد مردم کشور تغذیه مناسبی دارند و بیشترین کمبود ویتامین ها در بدن مردم شامل ویتامین آهن است.

وی اظهار داشت: ایران در حال تغییر الگوی زندگی و تغذیه است و در همین راستا کیفیت غذاهانیز هر روز کاهش یافته و با وجود سیری شکمی، سیری سلولی در افراد حاصل نمی شود، بنابراین نیاز به مصرف مکمل های غذایی احساس می شود.

کشاورز درباره رژیم غذایی مردم ایران گفت: در بررسی که درسال ۷۴ در هفت استان شامل تهران انجام شد، ۵۰ درصد از مردم کمبود ریزمغذی ها را نداشتند اما این تعادل به قیمت دریافت مازاد انرژی بود، ۴۰ درصد از افراد کمبود ریزمغذی داشتند و تنها ۹.۹ درصد در این استان ها رژیم غذایی متعادل داشتند.

وی افزود: براساس این آمار در سراسر کشور برآورد می شود۲۰ تا ۲۵ درصد افراد رژیم غذایی متعادل شامل دریافت کامل ریزمغذی ها و انرژی دریافتی است و ۴۵ تا ۵۰ درصد سیری سلولی به قیمت مازاد انرژی دارند و ۳۰ درصد افراد انواع کمبودهای انرژی و پروتئین در کنار کمبود ریزمغذی ها و تنها ۲۰ درصد در سطح ملی تغذیه مناسبی دارند.
دبیر علمی اولین همایش مکمل های رژیمی، دارویی و غذایی گفت: بعد از کمبود آهن در بین مردم بیشترین کمبود شامل ید می شود که با توجه به برنامه های وزارت بهداشت برای یددار کردن نمک مصرفی خانواده ها برطرف شده است.

کشاورز درباره کمبود ویتامین B۲ موجود در لبنیات اظهار داشت: کمبود این ویتامین با توجه به کاهش مصرف خانواده ها بیشتر می شود، میانگین مصرف از ۸۰ تا ۸۵ لیتر سرانه اکنون به ۶۰ لیتر کاهش یافته که در آینده مشکلات استخوانی را افزایش می دهد.