به گزارش پارس به نقل از تندرستی، مثل همیشه جلوی آینه ایستاده اید و مشغول نگاه کردن به صورت تان هستید و از بهبود یافتن جای جوش هایتان حسابی خوشحال هستید که یک مرتبه چشم تان به چند تار موی ضخیم می افتد که زیر چانه تان سبز شده است. می خواهید هر چه سریع تر از شرشان خلاص شوید، برای همین موچین را بر می دارید و به جانشان می افتید و با کندن آن کمی خیال تان راحت می شود ولی ماجرا به همین جا ختم نمی شود و دوباره بعد از گذشت چند روز سر و کله این موها پیدا می شود. رویش موهای زائد یکی از شایع ترین مشکلات خانم های جوان است و برای ریشه کن کردن آنها باید اقدام هایی فراتر از موچین انجام داد. توصیه های دکتر سید محسن خوش نیت، فوق تخصص غدد و مدرس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به شما کمک می کند.

موی زائد نشانه بیماری است؟

خیلی از خانم ها تنها به دلیل ظاهر زشت و زبر موهای زائد اصلاً دل خوشی از آنها ندارند؛ در حالی که بروز این موها می تواند دلیل بر وجود یک مشکل داخلی باشد که گاهی نیاز به درمان های اساسی دارد ولی کمتر کسی از این جنبه به موهای زائد نگاه می کند. با این حساب فکر نکنید کندن موی زائد مشکلی را حل می کند. موهای زائد خود به خود و بدون دلیل در بدن خانم ها ایجاد نمی شوند؛ بنابراین باید اول دلیل اصلی آن را پیدا کرد. به طور طبیعی هورمون مردانه به مقدار کم از غدد فوق کلیوی و تخمدان ها ترشح می شود، هنگامی که سطح این هورمون در خون بالا می رود باعث اختلال در بدن می شود. بنابراین موهای زائد یا به دلیل زیاد شدن تولید هورمون مردانه در بدن خانم ها به وجود می آیند یا به علت افزایش اثر این هورمون ها. به عبارت روشن تر، مقدار هورمون مردانه می تواند طبیعی باشد ولی ممکن است گیرنده های این هورمون ها در ریشه موها حساسیت بیشتری نسبت به آنها پیدا کرده باشند، در نتیجه موها از حالت کرکی درآمده و به موهایی زبر و خشن تبدیل می شوند. دلیل به وجود آمدن این موهای زائد اختلال های هورمونی است و معمولاً یک بیماری مهم باعث این اختلال می شود و باید حتماً دلیل اصلی آن را شناسایی کرد.

موهای زائد صورت دقیقاً چه شکلی اند؟

بعضی وقت ها خانم ها بیش از اندازه به صورت شان اهمیت می دهند و تصور می کنند تمام موهایی که روی صورت شان دارند زائد است ولی چنین تصوری نادرست است چون تنها بعضی از خانم ها با مشکل موی زائد صورت مواجهند. موهای زائد از نوع تیپ هموهای مردانه هستند و ظاهری شبیه موهای صورت آقایان دارند؛ زبر و خشن بودن از ویژگی های این نوع مو است. موهای نرم و کرکی در صورت همه خانم ها وجود دارد و ممکن است این موی کرکی در بعضی از افراد بیشتر و یا پررنگ تر باشد که طبیعی است. وقتی خانمی موی زائد دارد، در واقع منظور تبدیل موهای کرکی به موهای زبر و خشن و مردانه است.

مرغ ها متهم هستند؟ !

استفاده از هورمون برای پروار کردن مرغ یکی از مواردی است که روی آن بحث های زیادی وجود دارد ولی با توجه به نظارت مسئولان بهداشت نباید نگران باشید. با این حال، در بعضی از مرغداری ها این مسئله رعایت نمی شود و برای رشد سریع مرغ ها از هورمون استفاده می کنند. با اینکه در بدن بعضی از مرغ ها هورمون وجود دارد ولی نمی توان با قاطعیت گفت رابطه ای بین ایجاد موهای زائد، اختلال های هورمونی و خوردن این نوع مرغ ها وجود دارد. به طور معمول دلیل اختلال های هورمونی خانم ها بیشتر داخلی است و عامل بیرونی چندانی در آن دخیل نیست. بعضی ها تصور می کنند موهای زائد به صورت مقطعی به وجود می آیند و به مرور زمان از بین می روند ولی این باور درست نیست. برای از بین بردن موهای زائد باید حتماً اقدام های درمانی انجام شود، در غیر این صورت از بین نمی روند. بعضی از خانم ها تصور می کنند کندن موهای زائد باعث زیاد شدن آنها می شود. این باور نیز نادرست است و از نظر علمی شواهدی مبنی بر ارتباط بین کندن موها و زیاد شدن آنها در دست نیست. زیاد شدن موهای زائد می تواند به دلیل پیشرفته شدن بیماری باشد؛ بنابراین چنانچه درمان سریع انجام شود می توان از زیاد شدن آنها جلوگیری کرد.

به متخصص پوست و مو مراجعه کنیم یا غدد؟

گاهی پس از ابتلا به یک بیماری، فرد نمی داند برای تشخیص و درمان باید پیش کدام پزشک برود. موهای زائد هم یکی از مشکلاتی است که کمتر کسی برای درمانش به متخصص غدد مراجعه می کند. بیشتر خانم ها برای درمان موهای زائد به متخصص پوست و مو مراجعه می کنند. معمولاً متخصص پوست و مو درمان های لازم را انجام می دهد ولی در صورت نیاز فرد را به متخصص غدد ارجاع می دهد. از آنجا که موهای زائد به دلیل اختلال های هورمونی به وجود می آیند، متخصص غدد در صورتی که ریشه موها سفت و محکم نشده باشند، درمان دارویی را آغاز می کند ولی در صورت سفت و محکم شدن ریشه ها، گزینه لیزر درمانی نیز وجود دارد.

موی زائد باعث نازایی می شود؟

عدم توجه به موهای زائد می تواند مشکلاتی را برای بدن فرد به وجود بیاورد، حتی این موها در آینده می توانند دلیلی برای نازایی باشند. بنابراین تصور کنید عدم توجه به پیام یک موی زائد می تواند چه مشکلاتی را در آینده به دنبال داشته باشد. وقتی می خانمی به بیماری های تخمدان و یا غدد فوق کلیوی مبتلا است، سطح هورمون های مردانه اش بالا می رود؛ بنابراین طبیعی است که موهای زائد به وجود می آیند. البته تومورهای تخمدان و یا غده فوق کلیوی شیوع کمتری نسبت به سندرم پلی کیستیک تخمدان دارند که یکی از شایع ترین مشکلات خانم هاست ولی با این حال، باعث افزایش هورمون مردانه و موی زائد می شوند. بیماری های دیگری مانند پرکاری غدد فوق کلیوی یا « کوشینگ» نیز می تواند باعث ایجاد موهای زائد شوند. از سوی دیگر بعضی از داروهایی که اثر هورمون های مردانه را افزایش می دهند، نیز باعث ایجاد موهای زائد می شوند. گاهی مشکلی در هورمون ها وجود ندارد و تنها گیرنده های ریشه مو به هورمون مردانه حساس شده اند که در چنین شرایطی اختلال عادت ماهانه وجود ندارد.

ازدواج کنیم خوب می شویم؟

اصولاً وقتی صحبت از یک بیماری می شود، خیلی ها بدون اینکه اطلاعات کافی یا درستی درباره آن داشته باشند، شروع به اظهارنظر کرده، شما را از مسیر درست درمان دور می کنند. یکی از باورهای نادرست درباره اختلال های هورمونی این است که اگر خانم مبتلا به این مشکل ازدواج کند همه مشکلاتش حل می شوند و حتی موهای زائد هم از بین می روند. ازدواج کردن اگرچه کاری خوب و پسندیده است و می تواند نیازهای عاطفی و روانی افراد را تامین کند ولی این باور نادرست است و بعضی افراد تنها از روی ناآگاهی و نداشتن اطلاعات کافی به آن معتقدند. اختلال های هورمونی باید قبل از ازدواج بررسی و درمان شوند تا مشکلاتی برای باروری به وجود نیاورند.

موهای زائد باعث ریزش موها می شوند؟

بسیاری از خانم ها تصور می کنند ریزش مو و موهای زائد با یکدیگر ارتباط دارند؛ اگر پای اختلال هورمونی وسط باشد این باور تا حد زیادی درست است. زمانی که در بدن یک خانم اختلال هورمونی ایجاد می شود، ریزش موی هورمونی از نوع ریزش موی الگوی مردانه به وجود می آید. این نوع ریزش از جلوی سر تا فرق سر را شامل می شود. همراه با ریزش مو در بدن موهای زائد هم به وجود می آیند. ضمن اینکه موهای این دسته از خانم ها چرب تر از دیگران است. این خانم ها علاوه بر موهای زائد جوش های پوستی مانند جوش دوران نوجوانی روی صورت، بازو، سینه، پشت و تنه دارند.

موهای زائد بدن چه خصوصیاتی دارند؟

وقتی گفته می شود موهای زائد ظاهری زبر و خشن دارند، بعضی از خانم ها تصور می کنند با دیدن این مو در هر نقطه از بدن دچار اختلال به موهای زائد شده اند؛ در حالی که به قول قدیمی ها « هر گردی گردو نیست» موهای زائد در نقاط خاصی از بدن ایجاد می شوند که شامل چانه، پشت لب، روی گوش، سینه، شکم، بالا و پایین ناف، پشت، کمر و ران ها است. بعضی از خانم ها تصور می کنند موهای ساق پا هم به دلیل زبر بودن در گروه موهای زائد قرار می گیرند؛ در حالی که چنین تصوری نادرست است؛ حتی موهای زبری که روی پیشانی ایجاد می شوند، در گروه موهای زائد قرار نمی گیرند.

موی زائد در چه سنی بیشتر است؟

بعضی از بیماری ها بعد از بلوغ سر و کله شان پیدا می شود و قبل از آن جای هیچ دغدغه و نگرانی نیست، حتی با وجود ابتلا به بیماری نیز نباید خیلی نگران شوید چون علم پزشکی آن قدر پیشرفت کرده که می توان بسیاری از آنها را درمان کرد یا عوارض ناشی از آنها را کاهش داد. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از خانم ها در سنین نوجوانی و جوانی با مشکل موهای زائد مواجه می شوند که بیشتر آنها در سنین ۱۴ تا ۳۵ سال قرار دارند. موهای زائد به صورت خود به خودی از بین نمی روند و برای درمان باید اقدام های لازم را انجام داد زیرا در صورت عدم درمان تعدادشان روز به روز بیشتر شده و درمان به دلیل سفت شدن ریشه های مو سخت تر می شود.