به گزارش پارس ، دکتر زهرا عبدالهی دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص خصوصیات وعده افطار گفت: وعده افطار در درجه اول باید حاوی مایعات و قندهای ساده قابل جذب سریع باشد، زیرا در زمان افطار قند خون در پائین ترین حد خود قرار گرفته و می تواند یکی از علل سردردهای نزدیک افطار باشد. به همین دلیل توصیه می شود شروع افطاری با خرما، آب گرم، یا چای کم رنگ، شیر و… باشد، بدین ترتیب نیازشدید به مواد قندی به سرعت برطرف می شود و بدن آمادگی بهتر برای استفاده از مواد غذایی دیگر را پیدا می کند.

وی ادامه داد: مصرف خرما یا کشمش در هنگام افطار مفید است. این دو با کنترل اشتها از پر خوری به هنگام افطار ممانعت می کنند. علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است لذا توصیه می شود که در وعده افطار حتی المقدور۳-۲ عدد خرما مصرف شود (خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است) . از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها باید پرهیز شود. به طور کلی توصیه میشود به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و املاح) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود. افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.

عبدالهی با اشاره به این که استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم کم روغن، فرنی، شیربرنج ویا شله زرد کم شیرین و کم چرب در هنگام افطار مناسب است و موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود عنوان کرد: نکته مهم این است که در وعده افطار نباید یکباره حجم زیادی از غذا یا مایعات وارد معده شود، چون اتساع ناگهانی معده باعث اختلال در جریان خون دیگر اندامها و اعضاء بدن شده و از طرفی باعث بروز سوء هاضمه نیز می شود. مصرف یکباره مقادیر زیادی نوشیدنیهای سرد نیز ممکن است علائم ناراحت کننده گوارشی در فرد روزه دار به وجود آورد.

عبدالهی خاطر نشان کرد: مصرف بیش از حد موادغذایى شیرین و پرچرب هنگام افطار منجر به تشنگى مى شود و مصرف نوشیدنیهاى زیاد بوِِیژه مایعات خنک با رقیق کردن اسید معده و آنزیمهاى دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب موادغذایى مى گردد، که مشکلاتی مانند درد شکم و نفخ رابدنبال دارد.

وی در مورد وعده شام تاکید کرد: بهتر است به فاصله ۴۵ دقیقه تا یکساعت پس از افطار، روزه داران شام خود را صرف نمایند. برای شام توصیه می شود از غذاهایی که با نان (نان های سبوس دار مثل نان سنگک) مصرف می شوند، مثل کتلت، انواع کوکوهایی که با روغن کم تهیه شده است، خوراک سبزیجات همراه با گوشت (ترجیحا گوشت سفید مانند مرغ، ماهی) به همراه ماست و خیار یا دوغ و سبزی خوردن یا سالاد استفاده شود.

عبدالهی توصیه کرد: توصیه می شود برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج از میوه ها، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن استفاده شود. میوه هایی مثل طالبی، گرمک، هندوانه، خربزه، سبزی وصیفی ها مثل خیار، گوجه فرنگی به تامین آب ازدست رفته بدن در طول روزه داری کمک می کنند