به گزارش پارس به نقل از تندرستی، فشارخون بالا بیماری ای است که برای آن، سن شیوع نمی توان در نظر گرفت و حتی در سنین زیر ۳۰ سال هم ممکن است فردی به این بیماری مبتلا شود. برای ارزیابی فشار خون در بدن از دو فشار به نام های سیستولیک و دیاستولیک کمک گرفته می شود. اگر فشار سیستولیک بالاتر از ۱۴۰ یا فشار دیاستولیک بالاتر از ۹۰ باشد می گوییم فرد به فشارخون بالا مبتلاست؛ این اعداد در بین عموم مردم به صورت ۱۴ روی ۹ معروف است. فشارخون برخی از افراد بیشتر از ۱۲۰ روی ۸۰ و یا کمتر از ۱۳۹ روی ۸۹ است. این دسته از افراد فشارخون پنهان دارند و مستعد فشارخون واقعی هستند.

معمولاً افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به فشارخون بالا را دارند، بیش از بقیه مستعد ابتلا به فشارخون بالا هستند. هنوز علت به وجود آمدن فشارخون بالا مشخص نشده است ولی در بیشتر موارد، مسائل فامیلی و ژنتیک نقش دارند. افرادی که در اثر سابقه فامیلی دچار فشارخون بالا می شوند باید تا آخر عمر از داروهای ضد فشارخون بالا استفاده کنند. درصد کمی از فشارخون های در اثر بیماری های مختلف کلیوی، عروقی، غددی، هورمونی و… به وجود می آیند که با برطرف کردن این مشکلات، فشارخون بالا، درمان می شود.

  درباره « فشارخون روپوش سفید» چه می دانید؟

عصبانی نشو

استرس می تواند زمینه ساز بالا رفتن فشارخون شود؛ بیماری ای که به فشارخون روپوش سفید معروف است.

استرس می تواند عامل به وجود آورنده بسیاری از بیماری ها یا تشدید کننده آنها باشد و یکی از این بیماری ها فشارخون است. یک سری از بیماران وقتی به مراکز درمانی مراجعه می کنند و پزشک با دستگاه فشارسنج، فشارخون آنها را می گیرد، دستگاه عدد بالایی را نشان می دهد. در حالی که این بیماران سابقه فشارخون بالا را ندارند و استرس و فشار روانی باعث بالا رفتن فشارخون شده است. به عبارت روشن تر اینکه، تحریک سیستم سمپاتیک باعث آزادسازی هورمون آدرنالین می شود و همین مسئله می تواند باعث بالا رفتن فشارخون افراد شود.

این مسئله در بیمارانی که به فشارخون بالا مبتلا هستند هم اتفاق می افتد ولی دلیل بالا رفتن فشارخون آنها استرس و فشارهای روانی است؛ در نتیجه به اشتباه، فردی که از قبل دچار فشارخون بالا نبوده است تحت درمان فشارخون بالا قرار می گیرد و فردی که از قبل دارو مصرف می کرده با افزایش دارو از سوی پزشک مواجه می شود. این حالت را در اصطلاح « فشارخون روپوش سفید» می گویند؛ ولی به طور عمده فشارخون بالا انواع مختلف و دسته بندی خاصی ندارد. این را که عامل به وجود آورنده فشارخون بالا در چنین شرایطی چیست به طور دقیق نمی توان تشخیص داد ولی می توان در چنین شرایطی به استرس و فشار روانی شک کرد.

در این موارد برای رسیدن به یک تشخیص قطعی و درست به بیمار « هولتر فشارخون» نصب می شود و هر ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت فشارخون فرد گرفته می شود و این کار تا ۲۴ ساعت ادامه دارد. در چنین شرایطی فرد به زندگی عادی خود ادامه می دهد و دستگاه هم به طور خودکار فشارخون را ثبت می کند. یکی دیگر از راه های تشخیصی این است که فرد خودش با استفاده از دستگاه فشار خون در چندین نوبت (حداقل ۵ تا ۱۰ بار در حالت استراحت و بدون استرس) فشار خون خود را ثبت کند و از روی ثبت این فشار خون ها پزشک می تواند تشخیص دهد که آن بالا رفتن به یک باره فشارخون مربوط به استرس و فشارهای روانی بوده و یا اینکه دلیل آن ابتلای فرد به بیماری فشارخون بالاست. فشارخون بالا می تواند بدون علامت باشد و وقتی فرد برای معاینه و آگاهی از وضعیت جسمی خود به پزشک مراجعه می کند، متوجه بالا بودن فشارخون خود می شود.

  فشارت را متعادل نگهدار

انجام دادن یک سری از کارها، می تواند تا حدود زیادی در پیشگیری از مبتلا شدن به فشارخون بالا موثر باشد.

داشتن فعالیت فیزیکی و ورزش کردن تا حدود زیادی می تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند؛ البته منظور ورزش هایی است که در آنها فشار زیادی به بدن وارد نمی شود که به این ورزش ها ایزومتریک می گویند؛ مثل پیاده روی و شنا.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و بدون نمک

قرص های جلوگیری از بارداری یکی از شایع ترین علل ابتلا به فشارخون ثانویه است؛ پس خانم ها باید در مصرف این داروها تا حد ممکن احتیاط کنند.

کنار گذاشتن سیگار و به طور کلی دخانیات

کاهش تنش های روانی و استرس می تواند در پیشگیری از فشارخون بالا نقش داشته باشد.

متخصصان می گویند…

شاید فردی به فشارخون بالا مبتلا باشد. ولی علائم فیزیکی خاصی نداشته باشد. با این حال علائمی وجود دارد که می توان آنها را به فشارخون بالا نسبت داد؛ تنگی نفس، درد در ناحیه قفسه سینه، تپش قلب، سنگینی سر، احساس گرگرفتگی، سرگیجه، تهوع، احساس فشار و… از علائم ابتلا به فشارخون بالا هستند.

فشارخون بالا در حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد موارد بدون علت مشخص به وجود می آید.