به گزارش پارس، « من برم بمیرم، بهتره» ، « خوب این طوری که من هیچی نباید بخورم» و… یکی از گله های اصلی افرادی که به برخی بیماری ها دچار بوده و باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند، محدودیت مصرف و کاهش دایره خوراکی های مجاز برای مصرف است. اما زندگی این قدر هم سخت نیست؛ اگر شیوه پخت صحیح هر نوع ماده غذایی را بشناسیم. افراد مبتلا به کبد چرب، باید مواد غذایی حاوی حداقل روغن را مصرف کنند. از آنجا که در فرهنگ غذایی ما ایرانی ها « روغن» نقش پررنگی دارد، پاک کردن رد چربی از برنامه غذایی ایرانی ها به نظر سخت و غیر ممکن است؛ اما این طور نیست. می توان با روش های سالم، غذاهای سالم و عاری از روغن تهیه کرد.

  در دریا

همیشه شنیده ایم که مصرف مواد غذایی دریایی به دلیل ویژگی های تغذیه ای بی شماری که دارند، برای حفظ سلامت بدن مفید هستند اما ماهی ئو دیگر غذاهای دریایی زمانی مفید هستند که به درستی تهیه شده و مصرف شوند تا ترکیب های غذایی مفید آنها از بین نرود. برای تهیه ماهی این طور عمل کنید.

فر را روشن کنید و دمای آن را روی دمای پخت گوشت تنظیم کنید.

  کف یک ظرف پیرکس، یک قاشق غذاخوری روغن مخصوص سرخ کردن بریزید. بعد کف ظرف را یک ردیف پیاز حلقه شده و کمی فلفل سبز بچینید.

روی ماهی کمی نمک بپاشید و آن را داخل پیرکس بگذارید. می توانید چند حلقه نارنج یا لیموی تازه نیز کنار ماهی بگذارید.

  در ظرف پیرکس را بگذارید و ظرف را داخل فر بگذارید.

í ۱۰ دقیقه مانده به زمانی که ماهی آماده سرو باشد؛ در ظرف پیرکس را بدارید و شعله بالای فر را روشن کنید. بگذارید ماهی به مدت ۵ تا ۸ دقیقه حرارت ببیند. به این ترتیب ماهی کبابی شده و آماده است.

نکته ۱: برای تهیه سایر غذاهای دریایی هم می توانید به همین ترتیب عمل کنید.

نکته ۲: استفاده از ادویه های ساده مانند پودر آویشن برای از بین بردن بوی ماهی اشکالی ندارد.

درباره ماهی ها بدانیم

ماهی و دیگر غذاهای دریایی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ و ۶ هستند. بنابراین مصرف آنها به کاهش و کنترل میزان کلسترول کمک می کند. از طرفی این اسیدهای چرب باعث جذب بهتر ویتامین E می شوند. این ویتامین یکی از نیازهای افراد مبتلا به کبد چرب برای جلوگیری از آسیب به سلول های کبدی است.

گوشت ها

یکی از مواردی که برای افراد مبتلا به کبد چرب، منع مصرف دارد، گوشت قرمز به ویژه نوع چرب آن است. بنابراین بهتر است مصرف گوشت قرمز به حداقل رسیده و به جای آن مصرف ماکیان به ویژه انواع بدون چربی یا بخش هایی از بدن پرندگان که چربی کمتری دارد، مانند سینه مرغ، مورد استفاده قرار گیرد. برای بخارپز و مزه دار کردن این خوراکی، به این ترتیب عمل کنید.

یک عدد پیاز بزرگ را حلقه کنید.

  یک سوم فلفل سبز شیرین را نیز خرد کنید.

سینه مرغ را پس از پاک کردن و جدا کردن چربی آن به این مجموعه اضافه کنید. کمی نمک نیز به آن بزنید.

این مجموعه را داخل قابلمه گذاشته و حرارت شعله را کم کنید. بگذارید مرغ اصطلاحاً آب انداخته و به سرخ شدن بیفتد.

اکنون کمی روغن زیتون به مرغ اضافه کنید. غذای شما آماده مصرف است.

نکته ۱: از آنجا که مصرف برنج برای افراد مبتلا به کبد چرب مناسب نیست، بنابراین بهتر است همراه این غذاها، سبزی های بخارپز نوش جان کنید.

نکته ۲: می توانید برای مزه دار کردن گوشت ماکیان که عموماً طعم خاصی ندارند، هنگام صرف غذا از آبلیموی تازه و نارنج استفاده کنید.

در باغ بخارپز

یکی از بهترین خوراکی ها برای افراد مبتلا به مشکل کبد چرب، مصرف سبزی های پخته است. برای بخارپز کردن، سبزی ها را به دو بخش تقسیم می کنیم. نخست سبزی های مورد استفاده برای خورش ها و دیگری سبزی هایی که به عنوان مخلفات غذا مصرف می شوند.

سبزی های خورشی

سبزی ها را داخل قابلمه آلومینیومی بریزید. به این ترتیب نگران مخلوط شدن ترکیب قابلمه های تفلونی با سبزی نخواهید بود.

حرارت شعله را کم کنید و بگذارید سبزی اصطلاحاً آب بیندازد.

زمانی که کمی رنگ سبزی تغییر کرد کافی است کمی رنگ سبز آن متمایل به سبز تیره شود آن را به آرامی هم بزنید تا به طور یکنواخت رنگ سبزی تغییر کند.

یک قاشق غذاخوری روغن مخصوص سرخ کردن به این مجموعه اضافه کنید و ۵ دقیقه صبر کنید. در این مدت به آرامی طوری که سبزی ها خرد نشوند، آنها را هم بزنید.

شعله را خاموش کنید. سبزی برای اضافه کردن به خورش آماده است.

سبزی های همراه غذا

انواع کلم، هویج، لوبیا سبز، نخودفرنگی، قارچ و… جزو این گروه از سبزی ها هستند. بهترین شیوه مصرف آنها نیز بخارپز کردن این سبزی هاست.

برای تهیه این سبزی ها به صورت بخارپز (اگر در منزل بخارپز ندارید) همواره به این نکته ها دقت کنید تا ضمن حفظ کیفیت سبزی ها، طعم آنها نیز مطلوب باشد.

در آب جوشیده: برای آنکه ویژگی های تغذیه ای این خوراکی ها کمتر از بین برود، هیچ وقت آنها را همراه با آب نگذارید بجوشد و بپزد. بهترین شیوه پخت این است که ابتدا در یک قابلمه کوچک، بسته به مقدار سبزی تان، آب بریزید. پس از آنکه آب جوش آمد، سبزی مورد نظر را به شکل کامل و نه خرد شده داخل آب بریزید. به این ترتیب به سرعت آوندهای داخل سبزی بسته شده و ترکیب های مفید آن وارد آب نمی شود. علاوه بر اینکه سطح تماس آب جوش با ماده غذایی به حداقل می رسد.

نمک بزنید: به آب جوشی که سبزی ها را داخل آن می ریزید، حتماً نمک بزنید. این کار باعث مزه دار شدن سبزی ها می شود.

آب به مقدار لازم: میزان آب مورد نیاز برای پختن هر سبزی را بسته به مقدار آن در نظر بگیرید.

همیشه با سبزی ها

از مخلفاتی که همیشه باید داخل سفره افراد مبتلا به کبد چرب باشند، سالاد و سبزی خوردن است. مهمترین دلایل مصرف به این شرح است:

کاهش وزن: با مصرف این مخلفات، حجم معده پر شده و کمتر غذا می خورید.

گوارش بهتر: با مصرف سبزی ها مشکل یبوست برطرف می شود.

کنترل میزان چربی: این خوراکی ها حاوی ویتامین C هستند. این ترکیب به کاهش و کنترل میزان چربی خون کمک می کند.

از فر استفاده کنید

یکی از راهکارهای استفاده کمتر از روغن، استفاده از فر است. اگر چه در ابتدا استفاده از این وسیله در مقایسه با اجاق گاز سخت تر به نظر می رسد اما بعد از مدتی به آن عادت می کنید. برای تهیه بسیاری از غذاهایی که تصور نمی کنید بتوان آنها را بدون روغن تهیه کرد، فر، وسیله مطمئنی است. انواع کوکو، کتلت، ماهی، مرغ و حتی ماکارونی را می توان به راحتی با فر تهیه کرد؛ برای مثال به طرز تهیه « کتلت مرغ» با استفاده از فر دقت کنید.

پس از تهیه مایه کتلت مرغ که مانند کتلت گوشت است، فر را داغ کنید.

سپس کف یک ظرف پیرکس یک قاشق روغن مخصوص سرخ کردن بریزید.

í مایه کتلت را به شکلی که کتلت گوشت را در ماهیتابه می گذاشتید، داخل پیرکس بگذارید.

í در پیرکس را بگذارید و آن را داخل فر، روی پنجره میانی فر بگذارید تا به آرامی حرارت ببیند.

í بسته به حرارتی که کتلت دیده است حدوداً بعد از ۳۰ دقیقه ظرف را داخل فر در آورید. وضعیت یکی از کتلت ها را امتحان کنید. اگر گوشت پخته بود، کتلت ها را زیر و رو کنید.

دوباره ظرف را داخل فر بگذارید.

پنج دقیقه قبل از سرو غذا، در پیرکس را بردارید و شعله بالای فر را روشن کنید تا سطح کتلت ها کبابی شود. به این ترتیب با حداقل روغن ممکن، کتلت تهیه کرده اید.

چه افرادی مستعد هستند؟

اضافه وزن: افراد مبتلا به اضافه وزن در معرض خطر ابتلا به مشکل کبد چرب قرار دارند.

سوء تغذیه: این نوع سوء تغذیه به معنی مصرف نادرست و غیر اصولی مواد غذایی به ویژه مصرف مواد غذایی چرب است. معمولاً استفاده از مواد غذایی چرب در الگوی تغذیه ای این افراد دیده می شود.

آب خوردن: افرادی که در بین غذا آب می نوشند، در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار دارند.

دور کمر حجیم: زنان و مردانی که دچار چاقی ناحیه کمر شکم هستند، بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب قرار دارند.

استرس نهفته: اگر دچار اضطراب و استرس دائمی و البته نهفته هستید، خود را در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب قرار داده اید.

دیابت: افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار دارند.

+ داروهای مهاجم

مصرف برخی داروها مانند استروئیدها، تاموکسی فن و والپرات سدیم زمینه ساز ابتلا به کبد چرب هستند. بنابراین در صورت مصرف این قبیل داروها حتماً نسبت به بررسی وضعیت سلامت کبدتان حساس باشید.

تندرستی/سها دادمند