به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، سکته، بویژه سکته مغزی، ناگهانی اتفاق می افتد و خیلی سریع فرد مبتلا و اطرافیانش را خلع سلاح می کند؛ بخصوص اگر ندانیم چه علائمی دارد و در قبال آن، باید چه اقداماتی انجام دهیم.

اما مهم ترین مساله در برخورد با فرد مبتلا به سکته مغزی انتقال هرچه سریع تر او به بیمارستان است. این یک مساله حیاتی هم در زنده ماندن فرد و هم افزایش کیفیت زندگی او پس از درمان به شمار می رود.

مهم ترین نشانه های سکته

افتادگی صورت

دقت کنید آیا در یک طرف صورت بیمار افتادگی دیده می شود یا بیمار در یک طرف صورت خود احساس بی حسی می کند؟ برای اطمینان، از فرد بخواهید لبخند بزند. صورتی که افتادگی داشته باشد، لبخند متقارنی ندارد.

ضعف دست

آیا بیمار در یکی از دست ها احساس ضعف یا بی حسی می کند؟ از او بخواهید هر دو دست خود را بالا بیاورد و دقت کنید که آیا یکی از دست ها به پایین تمایل دارد یا می افتد؟

اختلال گفتار

آیا فرد در سخن گفتن ناتوان است یا به سختی متوجه سخنان شما می شود؟ از او بخواهید جملات ساده ای مانند « آسمان آبی است» را تکرار کند. آیا می تواند جمله را به درستی تکرار کند؟

وقت تنگ است!

اگر با یک یا هر سه علامت فوق مواجه شدید زمان را از دست ندهید، بلافاصله به اورژانس زنگ بزنید. حتی اگر این علائم بر طرف شدند نیز نباید دست بردارید و حتما بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید تا بیمار در کوتاه ترین زمان ممکن به بیمارستان منتقل شود. حین رسیدگی به بیمار از همان ابتدا حواستان باشد که نخستین علائم سکته مغزی چه زمانی بروز کرده اند. این مسأله به کادر درمانی کمک فراوانی خواهد کرد.

حمله گذرا بسیار جدی است!

حمله ایسکمی گذرا (به اختصارTIA) یک سکته خفیف است که علائمی مانند علائم سکته مغزی ایجاد می کند. علائم این حمله خفیف معمولا طی چند دقیقه از بین می روند، اما اگر فرد مبتلا به حال خود رها شده و درمان نشود، در معرض خطر بالای سکته مغزی قرار خواهد گرفت.

تشخیص و درمان TIAمی تواند احتمال بروز یک سکته مغزی بسیار خطرناک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بیشتر بدانیم!

علائم دیگر سکته

علائم سکته مغزی به سه علامت ذکر شده محدود نمی شود. علائم دیگری هم هست که آگاهی از آنها نیز در مواقع خطر می تواند کارساز باشد:

بی حسی ناگهانی یا ضعف در پا

گیجی ناگهانی یا اختلال ادراک

اختلال ناگهانی در دیدن یک یا هر دو چشم

بروز ناگهانی اختلال در راه رفتن، سرگیجه، نداشتن تعادل یا ناهماهنگی اعضا

سردرد ناگهانی و شدید بدون علت

آنچه مغز را سکته می دهد

عوامل اصلی که باعث سکته می شوند

۱ فشار خون بالا

۲ استعمال دخانیات

۳ چاقی در ناحیه شکم

۴ تغذیه نامناسب (گوشت قرمز و غذاهای سرخ کردنی بیش از اندازه و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات و ماهی)

۵ نداشتن تحرک و فعالیت جسمانی

گزاف نیست اگر این پنج عامل را « راهزنان سلامت» بنامیم.

پیشگیری کنید

راهکارهایی که برای پیشگیری از سکته مغزی پیشنهاد می شود به چهار دسته اصلی تقسیم می شود:

سبک زندگی

افرادی که بازمانده سکته مغزی هستند برای پیشگیری کردن از بروز دوباره سکته مغزی باید موارد زیر را رعایت کنند:
- پرهیز از دخانیات
- ورزش کردن و کنترل وزن
- پرهیز کردن از الکل و نمک
- مصرف مواد غذایی سالم مانند ماهی، سبزیجات و غلات

داروها

پزشکان برای افرادی که احتمال دارد سکته مغزی کنند داروهایی تجویز می کنند تا احتمال بروز سکته را کاهش دهند. داروهای ضد لخته خون، مثل آسپرین، پلاکت های خون را حفظ می کنند که سبب ایجاد لخته می شوند. داروهای ضد لخته خون، مانند وارفارین، برای بازماندگان سکته مغزی تجویز می شوند تا به بیداری بخش خاموش مغزشان کمک کنند. افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه کنند.

جراحی

در برخی از موارد، سکته مغزی در نتیجه تنگ شدن شریان کاروتید ایجاد می شود. پزشکان، افرادی را که سکته مغزی خفیف یا زود گذر (TIA) کرده اند را جراحی می کنند و پلاکت ها را از دیواره این شریان پاک می کنند.

الون و استنت

در برخی موارد، پزشکان برای باز کردن شریان کاروتید از آنژیو پلاسی برای قرار دادن بالون و استند استفاده می کنند.

زندگی پس از سکته مغزی

بیش از نیمی از افرادی که سکته مغزی کرده اند توانایی های خود را باز می یابند. کسانی که به اندازه کافی داروهای متلاشی کننده لخته خون مصرف می کنند ممکن است به طور کامل بهبود یابند و کسانی که دچار ناتوانی شده اند یاد می گیرند مستقل باشند.