به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) منطقه خراسان، امیر حسنی، کارشناس آموزش بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت در همایشی در مشهد با عنوان" دیابت چیست؟ گفت: دیابت بیماری مزمنی است که در آن قند خون بالا بوده و این اختلال به دلیل نقص کمی یا کیفی در هورمون انسولین است.

وی با بیان اینکه دو نوع دیابت وجود دارد، اظهار کرد: دیابت نوع یک در اثر تخریب سلول های پانکراس به وجود می آید و شیوع آن بیشتر در جوانان و نوجوانان است و درمان آن نیاز به مصرف انسولین دارد.

حسنی درخصوص دیابت نوع دو اظهار کرد: در این نوع دیابت مساله کمبود انسولین خیلی مطرح نیست، بلکه بدن به دلایلی قادر به استفاده از انسولین نبوده و بیشتر در میان بزرگسالان شایع است.

وی اضافه کرد: این گروه از بیماران جهت درمان نیاز به مصرف قرص های خوراکی داشته و البته در برخی موارد برای کنترل قند خون مصرف انسولین ضروری است.

حسنی در خصوص دیابت دوران بارداری خاطرنشان کرد: این دیابت منحصر به زمان بارداری بوده و این گروه از خانم ها مستعد ابتلا به دیابت نوع دو در آینده هستند.

وی با بیان اینکه دیابت نوع یک معمولا شروع پر سر و صدایی دارد و با علایمی از قبیل تشنگی، پر ادراری، پرنوشی، کاهش وزن، گرسنگی و خستگی شدید خود را نشان می دهد، افزود: دیابت نوع دو شروع آهسته تری داشته و شایع ترین علامت اولیه آن در واقع" بی علامتی" است.

حسنی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد از مبتلایان به دیابت نوع دو از بیماری خود اطلاع نداشته و تنها با انجام آزمایش قند خون می توان آنان را شناسایی کرد.

وی تصریح کرد: از دیگر علایم دیابت نوع دو می توان به عفونت های مکرر مخصوصا در دستگاه ادراری و پوست، تاری دید، بهبودی دیررس زخم ها و احساس سوزش و بی حسی در انگشتان پاها اشاره کرد.

حسنی با تاکید بر اینکه ممکن است فردی هیچ یک از این علایم را نداشته ولی به دیابت مبتلا باشد، خاطرنشان کرد: وجود هر یک از علایم فوق الزاما به معنای ابتلا به دیابت نیست.

وی سن و وزن بالا به ویژه چاقی اطراف کمر و باسن، سابقه فامیلی، سابقه تولد نوزاد با وزن بیشتر از ۴.۵ کیلوگرم، فشارخون بالا، چربی خون بالا، کم تحرکی، استرس و رژیم غذایی نامناسب را از عوامل خطر ابتلا به دیابت برشمرد.

کارشناس آموزش بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت در خصوص عوارض دیابت گفت: عوارض زودرس دیابت بالا رفتن و پایین آمدن ناگهانی قند خون و عوارض دیررس آن آسیب به ارگان های بدن از جمله کلیه، چشم، سیستم قلب و عروق، اعصاب و غیره را می توان برشمرد.

وی رعایت رژیم غذایی مناسب، کاهش وزن، پرهیز از استرس و فعالیت ورزشی منظم و عدم مصرف سیگار و الکل را از روش های درمانی غیردارویی دیابت عنوان کرد.

حسنی ادامه داد: قرص های خوراکی پایین آورنده قند خون و تزریق انسولین از راه های درمان دارویی دیابت است.

لازم به ذکر است، این جلسات به صورت ماهانه از سوی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت در مشهد برگزار می شود.