به گزارش پارس ، هر عاملی که باعث بسته شدن منافذ پوست شود و جلوی بیرون آمدن چربی از منفذهای پوست را بگیرد، هر عاملی که باعث افزایش چربی ها شود یا بتواند زمینه افزایش میکروب های سطح پوست را فراهم کند، امکان تشدید جوش ها را به وجود می آورد.

گرچه اغلب آکنه یا جوش پوستی را به رژیم غذایی نامناسب یا عدم مراقبت از پوست نسبت می دهند، اما این عارضه پوستی اغلب ناشی از عواملی خارج از کنترل شخص است.

از جمله عوامل خطرساز برای آکنه این ها هستند:

- تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ
- تغییرات هورمونی به علت یائسگی، دوره قاعدگی یا بارداری
- داروها از جمله برخی از داروهای ضدصرع و ضدافسردگی- آرایش طولانی مدت
- تحریک پوستی ناشی از مالش کلاه، کلاه ایمنی و کوله پشتی
- سابقه خانوادگی ابتلا به آکنه

چرا افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر جوش می زنند؟

معمولا بعد از رسیدن به سن بلوغ در بدن تمام افراد ترشح هورمون های جنسی، به خصوص هورمون آندروژن افزایش می یابد.

این هورمون، نوعی هورمون مردانه است که در آقایان بیشتر و در خانم ها کمتر ترشح می شود، یعنی پس از رسیدن به سن بلوغ و در افرادی که زمینه ارثی دارند، جوش ها ظاهر می شوند، ولی در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر اتفاق می افتد.

هورمون مردانه آندروژن باعث بزرگ و پرکار شدن غدد چربی پوست می شود. به همین دلیل ناگهان جوش هایی در ناحیه صورت، سینه و پشت نوجوان ها یا هر قسمت دیگری که غدد چربی زیادی دارد، ظاهر می شوند.
یکی از مهم ترین دلیل تشدید آکنه در تابستان، تابش شدید اشعه ماورای بنفش خورشید است.

روند تشکیل جوش در این قسمت های پوست این گونه است که ابتدا پوست این نواحی چرب می شود. از طرفی یک میکروب غیربیماری زا و بی آزار به نام کورینوباکتر آکنه ای روی پوست زندگی می کند که اگر در معرض منابع خوب غذایی مانند چربی قرار بگیرد، داخل غده چربی نفوذ و شروع به فعالیت می کند.

این کار باعث التهاب پوست می شود و به همین دلیل سیستم دفاعی بدن به آن حمله می کند. نتیجه درگیری سیستم دفاعی بدن با این میکروب ها، ابتدا جوش قرمز و سپس به دلیل کشته شدن میکروب ها، جوش چرکی است.

دلیل ایجاد جوش های مداوم و گاهی چرکی در پوست افرادی که پوست چرب دارند، دقیقا همین است.

البته گاهی افرادی که پوست چرب دارند، از جوش های سرسیاه هم شکایت می کنند. علت ایجاد این جوش ها هم اکسیده شدن چربی زیاد پوست با هواست.

چرا در فصل تابستان بیشتر جوش می زنیم؟

هر عاملی که باعث بسته شدن منافذ پوست شود و جلوی بیرون آمدن چربی از منفذهای پوست را بگیرد، هر عاملی که باعث افزایش چربی ها شود یا بتواند زمینه افزایش میکروب های سطح پوست را فراهم کند، امکان تشدید جوش ها را به وجود می آورد.

در فصل تابستان و روزهای گرم تر سال، به دلیل افزایش درجه حرارت هوا و فعالیت بدنی، پوست بیشتر عرق می کند.

از آنجا که ترشحات غدد عرق و غدد چربی از یک منفذ پوستی خارج می شوند، میزان ترشح چربی در فصل تابستان به دلیل ترشح بیشتر غدد عرق، بالاتر می رود و پوست هم بیشتر مستعد جوش زدن می شود، زیرا هر عاملی که باعث افزایش عرق شود، می تواند افزایش چربی را هم به دنبال داشته باشد.

به همین دلیل برخی افراد در بهار و تابستان بیشتر از پاییز و زمستان که هوا خنک است و تعریق کمتری هم اتفاق می افتد، با جوش های قرمز یا چرکی مواجه می شوند.

همچنین یکی از مهم ترین دلیل تشدید آکنه در تابستان، تابش شدید اشعه ماورای بنفش خورشید است.
دستکاری یا ترکاندن جوش هم می تواند باعث ایجاد لک های کمرنگ، پررنگ یا حتی ایجاد گودی در جای جوش شود

چطور می شود از شر جوش های فصلی خلاص شد؟

در این وضعیت که در تابستان آکنه ها تشدید می شوند، به هیچ عنوان نباید آکنه ها را فشار داده و باید با پوست خود به نرمی مدارا کرده و با مالش کیسه یا لیف ضخیم پوست را مورد فشار و آزاد قرار ندهید.

به هیچ عنوان در معرض نور شدید آفتاب، برنزه شدن یا سولاریوم قرار نگیرید و همچنین هرگز از مواد محرک پوست استفاده نکنید.

حتما برای درمان آکنه در این فصل به پزشک مراجعه کنید.

اگر پوست چربی دارید و می خواهید در فصل تابستان کمتر جوش بزنید، باید حداقل روزی ۲ تا ۳ بار صورتتان را با آب خنک و صابون بشویید تا هم چربی سطح پوست و هم میزان تعریق آن کمتر شود.

در صورت بیرون رفتن از منزل، حتما هم به محض بازگشت صورتتان را با آب و صابون معمولی بشویید. صابون های معمولی pH قلیایی دارند، چربی زدایی شان خوب است، گردوغبار سطح پوست را از بین می برند و فعالیت کورینوباکتر آکنه ای را هم کاهش می دهند.

آیا میزان لک های پوستی هم در تابستان بیشتر می شود؟

امکان لک شدن پوست در افرادی که زیاد در معرض نور آفتاب هستند، وجود دارد.

تابش بیشتر و شدیدتر نور آفتاب در فصل تابستان برای افرادی که مدام بدون محافظت پوستی در معرض نور خورشید قرار می گیرند، باعث ایجاد لک های پوستی می شود.

ضمن اینکه دستکاری یا ترکاندن جوش هم می تواند باعث ایجاد لک های کمرنگ، پررنگ یا حتی ایجاد گودی در جای جوش شود.

آیا استفاده از ضدآفتاب باعث تحریک پوست می شود؟

استفاده از ضدآفتاب به هیچ وجه برای افرادی با پوست چرب، خشک یا معمولی باعث تحریک پوست و ایجاد جوش نمی شود، به شرطی که ضدآفتابی مناسب با پوست انتخاب و آن را درست استفاده کنیم.

افراد دارای پوست چرب، باید ضدآفتاب بدون چربی (Oil Free) مصرف کنند و هنگامی که می خواهند در طول روز آن را تجدید کنند، حتما پوست خود را بشویند و کرم را روی پوست پاکیزه بمالند، زیرا منفذهای پوست پس از مدتی به دلیل ترشح چربی و عرق بسته می شوند و زدن ضدآفتاب روی پوست آلوده می تواند باعث بسته شدن منافذ پوستی و تحریک یبشتر پوست شود.