Ÿ ۴ علامتی که نشان می دهد شما مشکل دارید

دیابت می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به  مشکلات دندانی قرار دهد. این بیماری توانایی شما در مقابله با باکتری های دهان را تحت تاثیر قرار می دهد. داشتن قند خون بالا می تواند باعث افزایش رشد باکتری های دهانی و در نتیجه بیماری های لثه شود. شما ممکن است به بیماری های لثه دچار شوید اگر:

لثه های قرمز، متورم، همراه با خونریزی داشته باشید. دهانتان بوی بد بدهد. دندان تان لق شود. دندان مصنوعی داشته باشید که درست سر جایش قرار نگیرد.

Ÿ برای جراحی خود را آماده کنید

کنترل قند خون به کاهش خطر عفونت کمک بسیار زیادی می کند. اگر نیاز به جراحی فک و دندان دارید باید به دندانپزشک تان درباره دیابت تان توضیح دهید. احتمال دارد پزشک تا کنترل قند خون شما صبر کند.

Ÿ پلاک ها را دور نگه دارید

بعد از مصرف غذا، اسیدها به مینای دندان حمله می کنند. درمان نکردن این پلاک ها باعث می شود زیر خط لثه رسوب کنند که به سختی با مسواک زدن از بین می روند. این پلاک ها هر چه بیشتر روی دندان قرار بگیرند همان اندازه خطرناک هستند. باکتری هایی که در پلاک هستند باعث عفونت و بیماری های لثه می شوند. داشتن قند خون بالا اغلب باعث می شود بیماری های لثه بدتر شود.

Ÿ از مصنوعی ها مراقبت کنید

گشاد و تنگ بودن دندان های مصنوعی می تواند منجر به تحریک لثه و عفونت شود. باید درباره هر گونه تغییری در دندان های مصنوعی تان با پزشک صحبت کنید. داشتن دیابت شما را در معرض خطر عفونت های قارچی مانند برفک قرار می دهد، بنابراین باید بهداشت دندان های مصنوعی را حفظ و آنها را روزانه تمیز کنید.

Ÿ روزانه مسواک بزنید

با دوبار مسواک زدن در روز نه تنها تنفس خوشبویی خواهید داشت بلکه دهانتان را از شر باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک و عفونت می شود، خلاص می کنید. برای مسواک زدن صحیح باید زاویه مسواک با خط لثه و دندان ۴۵ درجه باشد. کم کم مسواک را به عقب ببرید و تمام دندان هایتان را مسواک کنید. یادتان باشد برای دست کم ۲ دقیقه مسواک بزنید. اگر نگه داشتن مسواک برایتان سخت است، می توانید از انواع برقی استفاده کنید. در پایان بهتر است زبانتان را هم مسواک کنید و دهانتان را بشویید.

 

سیب سبز/ شماره ۸۷/ نیمه دوم اسفند ماه ۹۱/ صفحه ۳۰