به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف در مراسم بهره‌برداری از ۱۸ کیلومتر خط ۳ مترو با بیان اینکه مترو را با پول نمی‌سازیم بلکه با عشق کارگران و مهندسین کشور مترو ساخته می شود، خاطرنشان کرد: در مسیر احداث خط ۳ وجود یک سنگ باعث عقب‌ماندگی پروژه شد که کارگران در یک هفته ۴۵۰ متر حفاری کرده و عقب ماندگی ها را جبران کردند.

شهردار تهران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی در صحرا و کلانشهرها حق عمومی شهروندان است، افزود: وظیفه همه مسئولان است که این حق جامعه را به آنها بدهند. در سفر اخیری که به کشور بوداپست داشتم، با وجود آنکه شهری برخوردار است مردم تنها ۳۰ درصد از هزینه های حمل و نقل عمومی را می پردازند و دولت و شهرداری ها در خصوص حمل و نقل عمومی مسئولیت دارند.

وی با اشاره به اثرات زیست محیطی، ایمنی و آسایش روانی مترو در جامعه عنوان کرد: مترو در وقت شهروندان صرفه‌جویی کرده و به دلیل همین اثرات شهرداری تهران حمل و نقل عمومی را در اولویت خود قرار داده است.

قالیباف با بیان اینکه هیچگونه عدم همکاری از سوی دولت با شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی نشده است، گفت: خوشبختانه تمام مشکلات با مذاکره حل و فصل شده و در جریان مذاکرات نیز منطق حاکم بوده است.

شهردار تهران با اشاره به بودجه ۲۷۵ میلیاردی توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه ۹۳ خاطرنشان کرد: بر اساس فهرست بهای سال ۹۳ هزینه ساخت یک کیلومتر مترو ۱۵۰ میلیارد تومان بود که بر اساس فهرست بهای سال ۹۴، ۲۳۰ میلیارد تومان است. دولت در سال گذشته ۱۰۹ میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو به شهرداری کمک کرده است.

قالیباف با بیان اینکه با تکمیل ظرفیت خطوط مترو ۱۰ میلیون نفر در روز جابجا می شوند، گفت: در حال حاضر روزانه ۳ میلیون نفر توسط مترو جابجا می شوند.