به گزارش گروه اجتماعی : مدتهاست که تهرانی ها به تعطیلات اجباری اواخر پاییز و اوایل زمستان عادت کرده اند؛ امسال اما تعطیلات آلودگی هوا زودتر از موعد و از نیمه دوم مهر ماه آغاز شده است. مراد هاشم زهی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی معتقد است تعطیلات چند روزه مدارس و ادارات دردی از آلودگی هوای تهران دوا نمی کند و این مشکل باید ریشه ای حل شود.

مراد هاشم زهی نماینده زاهدان و سر بیشه در گفتگو با خبرنگار پارس اقداماتی نظیر تعطیلی مدارس و ادارات، طرح زوج و فرد خودروها از در منزل را مقطعی دانسته و اعتقاد دارد این راهکارها تاثیری در حل معضل آلودگی هوای کلانشهر ها ندارد و در عین حال این تعطیلات ضرر اقتصادی به کشور وارد می کند.

وی ادامه داد: از ابتدای مجلس نهم بحثهایی در کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص آلودگی هوا صورت گرفت که این بحثها به نتیجه درستی منتهی نشد؛ این بحثها نه تنها در مجلس بلکه در دیگر جلسات مسئولین نیز به نتیجه نمی رسد چرا که هماهنگی و وحدت رویه در میان دستگاهها وجود ندارد و هر کس ساز خود را می زند.

راهکار هاشم زهی برای مقابله با آلودگی هوای کلانشهرهای کشور انتقال مراکز اقتصادی و بنگاهها به خارج از شهر هاست، به گفته وی کارخانجات و بنگاههای اقتصادی که آلودگی تولید می کنند باید از شهر خارج شده و به اطراف شهر ها منتقل شود. همچنین حالا که انتقال پایتخت از تهران منتفی شده است می توان مراکز اداری را که در مرکز شهر متمرکز است به اطراف شهر انتقال داد.

وی افزود: این پیشنهاد در صورتی مطرح می شود که بسیاری از مسئولین از آن استقبال نمی کنند چرا که این اقدام هم مشکلات خاص خود را داشته و از نظر بودجه هزینه زیادی را به دولت تحمیل می کند. اما با برنامه ریزی می توان در مدت زمان مشخص این جابه جایی را انجام داد.

نماینده زاهدان خاطر نشان کرد: حجم تردد وسایط نقلیه در کلانشهرها به خصوص تهران بسیار بالا است و مرتب به حجم آن اضافه می شود این در حالی است که برنامه های کاهش آلودگی هوا با این حجم خودرو تاثیری بر آلودگی ها نمی گذارد و مقطعی است.

وی گفت: در کمیسیون بهداشت گزارشهایی از وزارت بهداشت در اختیار نمایندگان قرار می گیرد که بر اساس آن سالانه حدود ۳۰۰۰ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و حدود ۷۰۰۰ نفر هم بر اثر مشکلات تنفسی و قلبی ناشی از آلودگی هوا در بیمارستانها بستری می شوند که عمده آنها را اطفال و سالخوردگان تشکیل می دهند. در عین حال در زمان تشدید آلودگی هوا سکته های مغزی مخصوصا در افرادی که مغزشان به کمبود اکسیژن واکنش نشان می دهد از شدت بیشتری برخوردار است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است: اگر خودرو و فضای خودرو در کشور دارای رقابت باشد سطح فعلی کیفیت خودروهای داخلی رشد می کند و بخشی از مشکل آلودگی هوا حل می شود. اما تا وقتی مردم مجبور به استفاده از این وسائل باشند وضعیت بهتر نمی شود چرا که حتی اگر آلودگی هوا در سطح اضطرار هم نباشد خطرات زیادی ایجاد می کند. در عین حال نباید از وسایط نقلیه عمومی نظیر اتوبوس و مترو غافل شد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر استفاده از وسایط نقلیه عمومی بر کاهش آلودگی هوا موثر است چرا دولتها بودجه مترو را اختصاص نمی دهند؟ گفت: بودجه ای وجود ندارد که به مترو اختصاص پیدا کند. باید پولی باشد که برای ساماندهی حمل و نقل عمومی در اختیار شهر داری قرار بگیرد. تنها راه اختصاص این منابع به شهرداری صرفه جویی در دیگر برنامه های دولتی است که نیازمند مجاهدت همگانی است.

به گفته هاشم زهی در این سالها مجلس تنها بر روی راهکارهای موقتی و تسکینی تاکید کرده است چرا که نمایندگان در جریان مشکلات اعتباری و بودجه پروژه ها قرار دارند و معتقد هستند در حال حاضر منابع مالی برای حل ریشه ای معضل آلودگی هوا وجود ندارد در عین حال مجلس به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کند. ولی در حال حاضر مسئولین با اقدامات تسکینی، روان کردن ترافیک، نظارت بر آلاینده های کارخانجات، سوختهایی استاندارد برای خودرو ها و… تا حدودی می توانند از شدت آلودگی هوا بکاهند.