متروی تهران و توسعه و ارتقا آن همواره یکی از ابزارهای تبلیغاتی شهرداری تهران برای اثبات کارآمدی و مدیریت شهری پویا و خدمت دهنده بوده است.در واقع افتتاح ایستگاه های جدید مترو در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و توسعه خطوط مترو نشان داد که قطار شهری که برای دود و دم تهران حیاتی است، ابزاری برای تبلیغات سیاسی شهردار تهران برای انتخابات بوده است.

حالا اما با پایان انتخابات وجدی شدن زمزمه های ورود واگن چینی دست دوم به ایران، این بار شهرداری تهران است که بهارستان نشین ها را به سیاست زدگی در امور شهری متهم می کند.کار تا جایی بالا گرفته که محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران نیز به تازگی در این خصوص گفته: اگر شهرداری واگن دست‌دوم خریداری کند به او تذکر می‌دهیم، زیرا هزینه استهلاک این نوع کالا نباید گریبانگیر کشور شود.

 محمد حقانی درحالی نسبت به امکان خرید واگن‌های دست دوم چینی واکنش نشان داده است که خرید این واگن‌ها در ماه‌های گذشته اعتراضاتی را به دنبال داشته است.

هنوز از یادها نرفته است که  15 بهمن امسال نماینده مردم اراک و کمیجان از تلاش شهردار تهران برای خرید واگن‌های دست‌دوم چینی خبر داد و گفت:‌ به همین دلیل شکایتی به کمیسیون اصل نود مجلس صورت گرفته تا بتوان از واردات واگن‌های دست دوم چینی به داخل جلوگیری کرد.


 محمدحسن آصفری درباره آخرین وضعیت شکایت خود از شهردار تهران،‌ افزود: طی بازدیدی که شهردار تهران از چین داشت قرار شد تا خرید واگن‌های دست دوم چینی را در دستور کار خود قرار دهد که این موضوع اعتراضات زیادی را به همراه داشته است.

او ادامه داد:‌ با توجه به اینکه اکنون در استان مرکزی کارخانه بزرگ واگن پارس را داریم یا اینکه در تهران کارخانه واگن تهران درحال فعالیت است به نظر می‌رسد خرید واگن‌های دست دوم چینی مشکلاتی را ایجاد کند.

 این نماینده مجلس نهم با تاکید بر ضرورت توجه به چرخه تولید صنایع کشور، تصریح کرد:‌ نباید اجازه داد تا پای واردات بی‌رویه در کشور باز شود و تولیدکننده داخلی با مشکلات تعطیلی اشتغال مواجه شود در این صورت است که صنایع کشور دست به گریبان بسیاری از معضلات اعم از بیکاری خواهد شد.

آصفری یادآور شد: به جهت اهمیت توجه به چرخه تولید صنایع کشور،‌ شکایتی به کمیسیون اصل نود مجلس صورت گرفته است.

بعد از این اظهارات بود که مشاور مدیرعامل مترو تهران در واکنش به این اظهارات نماینده اراک را به سیاسی‌کاری در این زمینه متهم کرد و گفت: «اظهارنظرهایی از این دست با رویکردهای سیاسی انجام می‌شود. به آقای آصفری بفرمایید قراردادی که ما در سال 1385 برای خرید و ساخت واگن‌های مترو بسته‌ایم، گذشته از اینکه دانش فنی ساخت واگن را به‌طور کامل به داخل وارد کرده، باعث رونق گرفتن کار کارخانه‌های واگن‌سازی داخلی هم شده است»

محمدحسین مهذب همچنین افزود: «واگن‌سازی اراک با سابقه طولانی که دارد در آن زمان وضعی داشت که اگر بررسی شود خیلی از چیزها روشن می‌شود. این ما بودیم که ساخت بدنه واگن‌ها را به دو شرکت داخلی واگن‌سازی اراک و پلور سبز به‌عنوان پیمانکار دست دوم دادیم و این کار باعث رونق آنها شد. شرکت پلور سبز قبل از سفارش ما حتی یک نیمچه واگن هم نساخته بود».

آصفری اما ارائه مدارکی از سوی شهرداری تهران برای رد انعقاد قرارداد با چین را تکذیب کرد و گفت: «پیگیری ما به قوت خود باقی است. ما بازدیدی را از واگن پارس اراک داشته‌ایم و همچنین بازدیدی را از واگن‌سازی تهران هم انجام داده‌ایم. توانایی که در تهران و اراک وجود دارد بالا و بالقوه است. حتی می‌توان به جرات گفت که واگن‌های تولیدی در این دو کارخانه با تولیدات خارجی توانایی رقابت دارد. ما در موضوع واگن‌سازی جز درموارد محدود کاملا متکی به تولیدات داخل هستیم. بنابراین هرگونه قرارداد دولتی که شرکت‌ها و سازمان‌ها و شهرداری‌ها بخواهند از اعتبارات دولت برای معامله با شرکت‌های خارجی پرداخت کنند به‌طور جدی از مجلس پیگیری می‌شود».

با این تفاسیر به نظر می رسد ماجرای مترو و واگن های چینی اش ان هم از نوع دست دوم! بالا گرفته و حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به ورود شورای شهر نتیجه این ماجرا چه خواهد بود.