به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نیروهای نظامی یونیفل در لبنان بالغ بر ۱۲ هزار نفر است که ۱۰۰۰ کارمند غیر نظامی از ملیت های مختلف از جمله لبنانی را در کنار خود دارد. از میان نیروهای نظامی یونیفل حدود ۸۵۰ تن از آنها را گردان نظامی ارتش مالزی تشکیل می دهد که مرکز فرماندهی آن در تبنین در استان نبطیه در جنوب لبنان است.

نیروهای مسلمان پاسدار صلح در یونیفیل آداب و فرهنگ اسلامی خویش را دارند و عموما در پادگان های خود نمازخانه هایی دارند که برنامه های اسلامی و ادا فرایض را در آن انجام می دهند. در این میان نیروهای پاسدار صلح گردان مالزیایی در یونیفل جایگاه ویژه ای در اجرای برنامه ها و فرهنگ اسلامی دارد.

ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی بود تا از نزدیک با برنامه های ویژه این گردان مالزیایی در این ماه آشنا شویم، از همین رو شب گذشته افطار را میهمان آنها بودیم و در خلال این حضور میزان وابستگی و تعلق خاطر مردم مالزی به فرهنگ اسلامی برای ما بیش از پیش روشن شد.

زمان افطار شب های ماه رمضان در مرکز فرماندهی پاسدار صلح مالزیایی ها در تبنین در جنوب لبنان با پخش اذان از بلند گوهای مسجد المجاهده در مقر فرماندهی اعلام می شود.

با پخش اذان نیروهای مستقر در مرکز اعم از سربازان، افسران و فرماندهان به سوی مسجد المجاهده حرکت می کنند و ابتدا در دقایق ابتدایی پس از اذان به صورت مختصر با آب و خرما افطار می کنند و سپس در صفوف یک دست نماز جماعت بر پا می کنند و نماز مغرب را به جای می آورند و سپس در دقایقی به تلاوت قرآن کریم می پردازند و پس از نماز مغرب عازم غذاخوری مقر فرماندهی می شوند که همه افسران و سربازان در کنار یکدیگر به خوردن غذا مشعول می شوند.

در نماز جماعت به شکل معمول همه مقامات نظامی از جمله فرمانده گردان پاسدار نیروهای مالزیایی در یونیفل حاضر هستند. در زمان حضور ما در مقر مالزیایی ها هیات عالی رتبه نظامی ستاد فرماندهی ارتش مالزی به ریاست سرلشکر بوبکر بن محمد سعید در مقر فرماندهی حضور داشتند که به منظور سرکشی به این نیروها به لبنان آمده بودند، در همین راستا سرلشکر محمد سعید در کنار سرهنگ زین العابدین بن محمد، فرمانده نیروهای مالزیایی در یونیفل در نماز جماعت شرکت کردند.

از نکات جالب توجه نظامیان نمازگزار مالزیایی در تبنین این است که برای نماز جماعت لباس های مرتب و تمییز که به لباس عبادت مشهور است، می پوشند و در مسجد حاضر می شوند اما این برنامه شامل نظامیانی که باید به سرعت محل را ترک و عازم محل ماموریت خویش شوند، نمی شود.

از برنامه های توجه برانگیز در بین نیروهای گشتی مالزیایی این است که نیروهایی که در حال انجام ماموریت در خارج از مقر به سر می برند در زمان سحری و افطار جیره غذایی مخصوص ماه مبارک رمضان را به همراه دارند و در حال حرکت سحری خورده و یا افطار می کنند اما برای برگزاری نماز، توقف می کنند و سپس به انجام گشت های معمول در نزدیکی مرزهای مشترک لبنان با فلسطین اشغالی می پردازند.

هنگام ورود سرلشکر محمد سعید یکی از افسران حاضر در محل غذاخوری با همان لباس های عبادت به او خوشامد می گوید سپس میهمانان در پشت میزها نشسته و گروهی از آنها پذیرایی می کنند و بقیه افسران و سربازان در صفوف سلف سرویس قرار می گیرند و غذاهای خود را بر می دارند.

پیش از آغاز مراسم خوردن غذا خانمی که مسئولیت امور رسانه ای و روابط عمومی گردان را دارد، پشت میکروفون قرار می گیرد و حضور میهمانان و از جمله سرلشکر محمد سعید را خیرمقدم می گوید.

در مرکز فرماندهی تبنین تعداد معدودی خانم های مالزیایی حضور دارند که عمده مسئولیت آنها امور پزشکی و کارهای مدیریت اداری است که پوشش اسلامی آنها در مقر بسیار قابل توجه است.

در پایان غذاخوردن، فرمانده پایگاه سرهنگ زین العابدین پشت میکروفون قرار می گیرد و به همه حاضران و از جمله میهمانان و هیات عالی رتبه نظامی مالزی و ما به عنوان گروه خبری ایسنا خیرمقدم می گوید.

وی در این سخنرانی گفت: این از لطف خدا است که ما می توانیم در کنار برنامه های روزانه نظامی، روزه خود را در این جا بگیریم و این در حالی است که در نظامیان ما باید حدود ۱۶ ساعت در روزه به سر برند که از نظر زمانی طولانی تر از مالزی است.

سرهنگ زین العابدین از خبرنگار ایسنا برای انتخاب گردان نظامی مالزیایی در یونیفل به عنوان یکی از کشورهای اسلامی عضو نیروهای پاسدار صلح جهت تهیه گزارش از افطار نیروهای مسلمان عضو یونیفل تشکر و قدردانی کرد.

از سوی دیگر سرلشکر محمد سعید پس از سرهنگ زین العابدین پشت میکروفون قرار می گیرد و در ابتدا ضمن عرض سلام به حاضران و آرزوی قبولی طاعات می گوید: من برای اولین بار است که با لباس عبادت برای دیگر نظامیان سخنرانی می کنم. وی افزود: در پایان ماه مبارک رمضان ما خود را در روز اول شوال برای عید فطر آماده می کنیم و خوشحالم که این روز را در کنار شما هستم.

وی برای همه آرزوی روزهایی خوب را کرد و گفت: امیدوارم پایان ماموریت ما در لبنان با امید و آرزو و خوشحالی برای همه همراه باشد.

پس از پایان غذاخوردن بار دیگر اذان نماز عشاء از بلند گوهای مسجد المجاهده به گوش می رسد که این نشان دهنده جمع شدن مجدد برای برگزاری نماز عشاء است و پس از آن نمازهای مستحبی شب های ماه رمضان آغاز می شود که در بین برادران اهل سنت به نماز تراویح شهرت دارد.